پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 577098 تاریخ : 1400/01/21-18:53:00
,20,
یادداشتی بر بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب

یادداشتی بر بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب

نکات برجسته و محورهای متعددی در بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) وجود دارد که هر کدام از آن ها محل بحث، گفتگو، تأمل، تدبر و تحریر مفصل است؛ در این یاداشت صرفاً به بیان چند نکته می پردازیم.

به گزارش بانک و صنعت: نامگذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب(دام ظله) نشان از دغدغه ایشان و اهمیت موضوع دارد که لازم است سوگیری برنامه ها و اقدامات دستگاه ها، سازمان ها و حتی آحاد مردم و ظرفیت های موجود و بالقوه در راستای تحقق موضوع عنوان شده قرارگیرد.

نامگذاری سال های اخیر توسط معظم له بیانگر این موضوع است که در حال حاضر حوزه اقتصاد، حوزه ی ویژه ای بوده که هم دارای ضرورت و هم فوریت اقدام است. با توجه به اینکه نکات برجسته و محورهای متعددی در بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) وجود دارد و هر کدام از آن ها محل بحث، گفتگو، تأمل، تدبر و تحریر مفصل است، در این یاداشت صرفاً به بیان چند نکته می پردازیم.
سال نو، بازهم اقتصاد، باز هم تولید

طی سال های گذشته «تولید» کلید واژه ای ست که به صورت مرتب و مکرر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بوده است؛ لیکن احتمالا این بار با توجه به بازخوردها و گزارش های حاصله از اجرای برنامه ها و اقدامات مرتبط گذشته که هم اقدامات ایجابی و هم اقدامات سلبی در راستای تحقق جهش تولید مد نظر قرار گرفته است. به عبارت دیگر، با تحلیل نتایج حاصل از اقدامات گذشته، برای حصول به یکی از ابزارهای قدرت (تولید)، لازم است علاوه بر حمایت های ضروری و مقتضی از تولید، موانع پیش روی تولید نیز در لایه های مختلف شناسایی و مرتفع شود.

معظم له علاوه بر اینکه در پیام نوروزی سال گذشته عنوان فرمودند: «البتّه مسائل اقتصادی کشور مسائل متعدّدی است، مسئله ی اصلاحات بانکی، اصلاحات گمرکی، اصلاحات مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار و از این قبیل؛ لیکن نقش تولید یک نقش یگانه و بی همتایی است.»، در پیام نوروزی امسال نیز تأکید داشتند: «البتّه شعار جهش تولید به معنای واقعی کلمه یک شعار به تمام معنا انقلابی است، شعار مهمّی است. جهش تولید اگر بدرستی در کشور اتّفاق بیافتد -که ان شاءالله اتّفاق خواهد افتاد- هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور می گذارد -در مورد ارزش پول و بقیّه ی مسائل عمده ی اقتصادی تأثیر می گذارد- و هم علاوه ی بر آنها موجب اعتماد به نفْس ملّی می شود، موجب رضایتمندی عمومی مردم می شود، تضمین کننده ی امنیّت ملّی می شود؛ یعنی اگر تولید جهش یافته در کشور ان شاءالله اتّفاق بیافتد که امیدواریم اتّفاق بیفتد، این عوارض مهم و این منافع بزرگ بر آن متحقّق می شود.»

مشارکت مسئولین و مردم در پشتیبانی از تولید و رفع موانع
در این مسیر، مشارکت مسئولین و مردم (مشارکت اجتماعی) موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت نمود. آنجایی که معظم له از یک سو تأکیددارند: «هم احتیاج دارد به حمایت های لازم قانونی و حکومتی و هم احتیاج دارد به اینکه موانع سر راه تولید برداشته بشود.» و از سوی دیگر می فرمایند: «بنابراین ما در سال 99 این حرکت انقلابی را به نحوی در کشور آغاز کردیم و ملّت ایران استقبال کرده است از جهش تولید به اندازه ی مشخّص و محدودی؛ این باید ادامه پیدا کند»، وظیفه آحاد جامعه اعم از مسئولین دولتی و حکومتی (به معنای عام کلمه) و «ملت ایران» را در تحقق شعار سال را ترسیم می نمایند.

ایشان در سخنرانی نوروزی امسال خطاب به ملت ایران نیز فرمودند: «یک نکته ی دیگری که در باب اقتصاد کشور خوب است عرض بکنیم این است که رفع مشکلات احتیاج به همراهی مردم دارد؛ همدلی مردم. هر کاری که مردم وارد شدند قطعاً گشایش در آن به وجود می آید، تا حالا هم این جور بوده؛ در همه ی اموری که مردم توانستند وارد بشوند، در آن کار گشایش به وجود آمده. من میخواهم عرض بکنم در مسئله ی سرمایه گذاری و سرمایه گذاری برای تولید، خود مردم میتوانند نقش ایفا کنند.»

معظم له در این راستا سازمان های خیریه، انقلابی، مردم نهاد و مساجد را نیز ذیمدخل دانسته و نه تنها نقش مشارکت بخش های خرد جامعه را در تولید و اشتغال از منظر خود دور نداشته، بلکه آن را با اهمیت قلمداد نموده و بر آن تأکید نموده اند.

از سوی دیگر چنانچه در بیانات نوروزی سال گذشته رهبر معظم انقلاب (دام عزه) تأمل نموده و به عوامل مؤثر بر جهش تولید نگاهی داشته باشیم، این موضوع را نیز می توانیم به عینه مشاهده نماییم که هر یک از موارد یادشده، به نوبه خود مشارکت مسئولین (در هر یک از قوای سه گانه) و مردم را در بر دارد. نظیر: تمام دستگاه های ذیربط کار خودشان را انجام دهند، جلوی قاچاق گرفته شود، جلوی واردات بی رویه گرفته شود، به تولیدکننده مشوق هایی داده شود، با کسانی که از کمک های مالی دولت سوء استفاده می کنند، برخورد جدّیِ قضائی شود، برنامه ریزی انجام شود، مجموعه های دانش بنیان، مجموعه های جوان و مبتکر جوان های علاقه مند به کار و پای کار و پُر امید و پُر نیرو و پُر انگیزه و پُر استعداد و ابتکار در برنامه ریزی ها حضور داشته باشند، کار ده برابری انجام شود. (عملکرد انقلابی و جهادی و نه عملکرد اتو کشیده)

دست های خیانتکار قاچاقچی، مانع تولید
معظم له در بخشی از پیام نوروزی سال جاری به موانع تولید اشاره نمودند که شاید ورود عبارت «دست های خیانتکار قاچاقچی» به ادبیات جاری، مسیر نوینی را برای مقابله با این نوع جرم مشخص نماید. به عبارت دیگر زمانی که کشور در حال جنگ اقتصادی بوده و تحریم های ظالمانه حداکثری توسط دشمنان نظام و کشور اعمال می شود، کسانی که به هر نوعی و هر عملی در جبهه دشمن قرار داشته باشند، خیانتکار بوده و نگاه به جرم قاچاق از این منظر ضرورت دارد.

علاوه بر آن، تبیین قبح فعل قاچاق و برابر دانستن قاچاقچی به عنوان خیانتکار (به جامعه، اقتصاد و مردم) نیاز به بسترسازی، گفتمان سازی و مطالبه گری دارد که وظیفه فعالان این عرصه را سنگین تر می نماید.

نگاه بلندمدّت به مسائل کشور
با توجه به اینکه در آستانه وردو به قرن جدید هستیم، بررسی مسایل ریشه ای کشور و پایه گذاری صحیح و دقیق سیاست ها، برنامه ها و اقدام در قرن جدید، مسیر حرکت در سال های آتی این قرن را رقم خواهد زد. بنابر این؛ لازم است برای رسیدن به آرمان و اهداف مطلوب رشد و توسعه پایدار و پویا، مدیریت کلان کشور در آغاز ورود به قرن پیش رو، نگاه بلندمدت و دارای افق روشن باشد.

ضرورت آگاهی بخشی مسئولین و مردم در رفع موانع تولید
آگاهی بخشی و مطالبه گری برای حمایت از تولید و رفع موانع تولید هم در حیطه مأموریت سازمان ها و دستگاه هایی که به نحوی وظیفه آگاهی بخشی، تبلیغی و ترویجی دارند قرار داشته و هم در حیطه وظایف اشخاصی که به نحوی به مسایل مربوطه آگاهی دارند، قرار می گیرد. آگاهی بخشی، گفتمان سازی، مطالبه گری و فرهنگ سازی برای رفع موانع تولید و تحقق ایران قوی، از جمله مسئولیت هایی است که یا وفق قوانین تشکیل و اساسنامه دستگاه ها، سازمان ها و تشکل ها بر عهده این نوع سازمان ها قرار دارد یا بر مبنای موقعیت فکری و دانشی افراد آگاه از مسایل جامعه، بر گرده این اشخاص قرار دارد. معظم له در بیانات نوروزی سال جاری فرمودند: «گزارشی به من دادند که در آن گزارش موانع تولید را بتفصیل بیان کرده اند و به نظر من خوب است که چنین گزارشی در صدا و سیما به وسیله ی کسانی که با این مسائل آگاه هستند به مردم داده بشود تا بدانند که برداشتن بعضی از این موانع تولید بر عهده ی خود مردم است، و بعضی بر عهده ی دستگاه های دولتی یا بکلّی دستگاه های حکومتی است؛ چه قوّه ی مجریّه و چه سایر قوا.» بنابر این در هر صورت مشارکت قوای سه گانه و مردم در رفع موانع تولید، از تکالیفی است که به حکم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر عهده کلیه آحاد جامعه نهاده شده است.

مبارزه ی با فساد
فساد از هر نوع و هر حوزه ای که باشد، مذموم بوده و هرچه حیطه عملکرد حوزه مرتبط با فساد بالاتر و گسترده تر باشد، اثر و دامنه آن نیز گسترده تر و خطرناک تر خواهدبود. فساد در حوزه های مالی، اقتصادی، اداری، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و همه و همه علاوه بر اثرات گریز ناپذیر در هر حوزه و در هر بعد و اندازه، سرمایه های اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و بخش اعظم نیروی جامعه را از مشارکت اجتماعی برای رشد و توسعه کشور، بازخواهدداشت.

مدیریت فضای مجازی
واضح است که امروزه فضای مجازی بر اغلب شئونات زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... سایه افکنده و قطع یقین می توان گفت در آینده، این جریان گسترش یافته و بخش های دیگر جامعه را نیز دربرخواهد گرفت؛ چنانچه از فضای جغرافیایی، مالی، اقتصادی و فرهنگی و ... یک جامعه عبور نموده و به معنای واقعی، در ترسیم دهکده جهانی نقش آفرینی نموده است.

با توجه به خاصیت و ویژگی فضای مجازی، سرعت و نقش آن، چنانچه ارایه هرنوع دانش، آگاهی، جریان سازی و فرهنگ سازی از این مسیر انجام شود، با شدت و سرعت بیشتری منتشر شده و سریع تر به نتایج خاص منجر خواهدشد. شاید بتوان آن را به رانندگی با سرعت بالا شباهت داد که هم داشتن زاویه اندک در ابتدای حرکت، انتهای مسیر را مشخص خواهد نمود و هم اینکه عدم کنترل و غفلت از موازین رانندگی، منجر به عواقب زیان بارتر خواهدشد. بنابر این چنانچه سیاستگذاری و برنامه ریزی مدون و مطلوبی برای وضعیت جاری و آتی فضای مجازی وجود نداشته باشد، نتیجه آن جز غافلگیری و عواقب ناخواسته نخواهد بود.

تجارت و تبادل قانونی و غیرقانونی کالا و وجوه، قاچاق کالا و وجوه، تبلیغات مفید و مضر، ایجاد نیازهای کاذب مصرفی، ترویج الگوی مصرفی خاص، ترویج سبک زندگی خاص، هنجار و ضد هنجار سازی، ارزش سازی و ضد ارزش سازی، تبیین حقایق و واقعیات با فیلترهای مختلف و ... همه و همه در بستر فضای مجازی امکان پذیر بوده و اهمیت بیش از پیش آن برای مسئولین و دست اندکاران مرتبط، روشن است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 211
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران