با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری ها نمایندگان مجلس، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت اول آبان ماه سال جاری و پیش از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر 9 طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.»
این در حالیست که بررسی بازار خودرو نشان می دهد وزارت صمت نتوانسته کنترل خاصی بر بازار داشته باشد و یک ماه مانده تا پایان وعده وزیر، کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات قیمت ها را به سمت کاهشی شدن سوق داده است.
عقب نشینی خریداران به امید کاهش قیمت
در این رابطه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: وضعیت بازار خودرو بسیار آرام است و طی روزهای گذشته آرام تر هم شده است و معاملات در نقطه صفر قرار دارد؛ فروشنده وجود دارد اما خریدار به دلیل امید برای کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای، از بازار عقب نشینی کرده است.
وی افزود: البته قیمت های اعلامی از سوی فروشندگان نیز صرفاً قیمت های اعلامی هستند و اگر خریدار در بازار حضور یابد می تواند خودرو را با قیمت پایین تر از اعلامی ها نیز بخرد. نکته مهم اینکه خیلی وقت است که دلال در بازار خودرو وجود ندارد و هر چه هست خریدار واقعی است. البته در ثبت نامی ها دلال وجود دارد اما در بازار آزاد حضور ندارند.
کاهش 3 تا 15 میلیونی قیمت ها
موتمنی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ها در بازار خودرو میانگین بین 3 تا 15 میلیون تومان کاهش یافته است؛ پراید 111 از 188 میلیون تومان به 185 میلیون تومان، پراید 131 از 172 میلیون تومان به 169 میلیون تومان، ساینا دنده ای از 196 میلیون تومان به 193 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 از 270 میلیون تومان به 264 تا 260 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 از 335 ملیون تومان به 325 تا 320 میلیون تومان، تیبا صندوق دار از 181 میلیون تومان به 178 میلیون تومان و پژو پارس ساده از 280 میلیون تومان به 270 میلیون تومان رسیده است.
کاهش 30 درصدی قیمت در صورت عرضه هزار دستگاه به بازار
وی در مورد عرضه خودرو نیز گفت: متأسفانه هنوز عرضه خودرو زیاد نشده است و به دلیل بحث کیفیت و کنترل های بیشتر، عرضه کمتر هم شده است. این در حالیست که اگر عرضه زیاد بود و مثلاً اگر امروز هزار خودرو به بازار تزریق می شد قیمت در بازار 30 درصد کاهش می یافت و چنانچه روزانه شاهد عرضه هزار دستگاه در بازار بودیم، قطعاً قیمت ها فوراً به قیمت کارخانه نزدیک می شد.
موتمنی تصریح کرد: در سال 97 فاصله قیمت پژو 206 تیپ 2 نزدیک به 10 میلیون تومان با قیمت کارخانه فاصله داشت اما امروز این فاصله قیمتی به 150 میلیون تومان رسیده است؛ همچنین در صورت آزاد شدن واردات خودرو، حتی با دلار 27 هزار تومان و تعرفه بالا، قطعاً بازار خودرو تکان اساسی در خصوص قیمت ها می خورد.
در حال حاضر اصلی ترین مشکل بازار خودرو عرضه کم است. تقاضا با عرضه هیچ همخوانی ندارد در حالی که اگر عرضه متناسب با تقاضا باشد، این قیمت های نجومی در بازار رد و بدل نمی شود.
به گزارش مهر، میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است.
خودرو (1400) |
قیمت بازار (20 بهمن ماه) |
قیمت کارخانه |
کوییک اتوماتیک |
281 میلیون تومان |
277 میلیون و 86 هزار تومان |
پراید 111 |
185 میلیون تومان |
- |
پراید 131 |
169 میلیون تومان |
- |
تیبا صندوق دار |
178 میلیون تومان |
118 میلیون تومان |
تیبا هاچ بک EX |
186 میلیون تومان |
125 میلیون تومان |
ساینا دنده ای |
193 میلیون تومان |
122 میلیون و 872 هزارتومان |
رانا پلاس |
269 میلیون تومان |
212 میلیون و 247 هزار تومان |
206 تیپ 2 |
265 میلیون تومان |
149 میلیون و 389 هزار تومان |
206 تیپ 5 |
330 میلیون تومان |
- |
سمند LX، EF7 |
275 میلیون تومان |
157 میلیون و 334 هزار تومان |
پژو پارس ساده |
270 میلیون تومان |
169 میلیون و 233 هزار تومان |
پژو پارس LX |
335 میلیون تومان |
175 میلیون و 923 هزار تومان |
دنا معمولی |
361 میلیون تومان |
205 میلیون و 262 هزار تومان |
سورن پلاس |
305 میلیون تومان |
242 میلیون و 524 هزار تومان
|