پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 584772 تاریخ : 1400/04/22-18:23:07
,9,
ویروس تی لنفوتروپیک انسانی نوع یک( HTLV-1)

کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران:

ویروس تی لنفوتروپیک انسانی نوع یک( HTLV-1)

ویروس لنفوتروپیک T انسانی تیپ 1 که اصطلاحاً به آن HTLV-1 یا همان ویروس لوسمی سلول های T انسانی تیپ 1 هم می گویند که می تواند سبب گونه ایی ازسرطان به نام لوسمی سلول T بالغ یا لنفوما شود.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران-ویروس لنفوتروپیک T انسانی تیپ 1 که اصطلاحاً به آن HTLV-1 یا همان ویروس لوسمی سلول های T انسانی تیپ 1 هم می گویند که می تواند سبب گونه ایی ازسرطان به نام لوسمی سلول T بالغ یا لنفوما شود.

دکتر خدیجه علی بخشی کارشناس معاونت غذا و دارودانشگاه ایران به بررسی ویروس تی لنفوتروپیک انسانی نوع یک پرداخت و گفت: این ویروس اولین رتروویروس انسانی انکوژنیک است و اولین بار در سال 1977 مورد مطالعه قرار گرفت این ویروس می تواند سبب لوسمی سلول تی بالغ یا لنفوما و میلوپاتی یا فلجی اسپاسمیک گرمسیری شود.

این ویروس ها عمدتا از طریق مایعات بدنی آلوده شامل خون , شیر مادر و مایع منی منتقل می شود. عوامل خطر شامل روابط جنسی حفاظت نشده , داروهای تزریقی ، پیوند بافت های خونی و تزریق فرآورده های خونی است.
تخمین زده می شود 5 تا 10 میلیون از مردم جهان به این ویروس آلوده باشند. بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی و قابل اعتماد، تعداد مبتلایان بیشتر از این ارقام است.
وی افزود: انتقال اچ تی ال وی وان عمدتاً از طریق تماس مستقیم و از طریق مایعات بدنی مثل خون , شیر مادر و مایع منی منتقل می شود. مادران نیز می توانند از طریق شیردادن ویروس را به کودکان خود انتقال دهند.
شواهد کمی در دسترس است که قبل یا در طی تولد انتقال صورت گیرد. میزان انتقال از مادر به کودک بین 9/3 درصد تا 27 درصد تخمین زده شده است.
اچ تی ال وی وان درترشحات گردن رحم و مایع منی دیده شده است. از این رو مقدار زیاد ویروس در روابط جنسی افراد با عفونت اچ تی ال وی وان گزارش شده است.
رابطه جنسی محافظت نشده در سن پایین در اولین رابطه جنسی و تعداد زیادی از پارامترهای دیگر ،خطر انتقال را افزایش می دهند.
در ادامه تشریح کرد: بسیاری از مطالعات خطر انتقال از طریق تزریق خون آلوده را تا 63 درصد گزارش کرده اند. در مطالعه دیگری خطر انتقال از طریق پیوند اعضاء را 87 درصد گزارش کرده اند. همچنین استفاده از داروهای تزریقی یکی ازعوامل خطرمحسوب می شود.
دکتر علی بخشی با اشاره به اینکه از تست های غربالگری برای شناسایی و ارزیابی آنتی بادی های ضد اچ تی ال وی وان و سنجش ایمنی استفاده می شود عنوان کرد:عموماً تست های آزمایشگاهی پاسخ ایمنی اچ تی ال وی وان را تایید می نمایند. انواع تست ها شامل Western bloT، RIAو رادیو ایمونواسی خطی می باشند.
اکثر مطالعات نشان داده است تست وسترن بلات از ایمنواسی خطی و یا آزمایش NAT معتبرتر می باشد.
انجام آزمایش گاهاً باعث سردرگمی می شود زیرا به واسطه طول مدت زمان بین ابتلا به ویروس و ایجاد آنتی بادی (که جهت ایمن سازی نیاز است)زمانی حدود 65 روز طول می کشد.
تاخیر در ایجاد آنتی بادی می تواند سال ها طول بکشد. گزارش ها حاکی از آن است که تولید آنتی بادی در بدن نوزادان تازه متولد شده از مادران مبتلا حدوداً 1 تا 3 سال طول می کشد .
وی درادامه به بررسی علائم افراد مبتلا به این عفونت گفت: بیشتر افراد مبتلا به این عفونت بدون علامت هستند و بیماری پیشرفتی نداردکه بتوان علت را به عفونت نسبت داد. اگرچه می تواند بیماری های مهمی با علائم خاص رخ دهد که نشانه و علامتی برای وجود ویروس HTLV-1 باشد.
به عنوان نمونه خطر ابتلا به لوسمی/لنفوما بالغین (ATL یا لوسمی حاد بالغین)در افرادی که به HTLV-1مبتلا هستند 5 درصد بیشتر می باشد.
این لوسمی (ATL یا لوسمی حاد بالغین)چهار فرم کلینیکی دارد : حاد ، لنفوماتوز ، مزمن و بدخیم ، فرم پیشرونده (حاد و لیمفوماتوز) . علائم بالینی بسته به نوع درگیری است همراه با لیمفادنوپاتی ، بزرگی کبد و طحال ،افزایش کلسیم خون همراه با درگیری پوست ، شش ، استخوانها ودیگر اعضاء .
ازبیماری های دیگربه میلوپاتی یا فلج اسپاسمیک گرمسیری می توان اشاره کرد که یک بیماری التهابی مزمن دستگاه عصبی مرکزی است و با ضعف اسپاسمیک پیشرفته اندام های تحتانی،درد پشت و عملکرد نامناسب شکم و صفرا همراه است. تشخیص کلینیکی شامل ضعف ماهیچه ، افزایش رفلکس ها و تشنج عضلانی اندام های تحتانی همراه با واکنش عضله منبسط کننده وابسته به کف پا و راه رفتن به صورت اسپاسمیک می باشد.
از بیماری های دیگری که با عفونت اچ تی ال وی وان مرتبط هستند: به التهاب مشیمیه ،درماتیت عفونی ، برونکوکتازی ، برونشیت و برونشیولیت ،درماتیت سبوروییک ، syndrome Sjögrens? (سندروم شوگر نوعی اختلال در سیستم ایمنی که با خشکی چشم ودهان همراه است )،آرتریت روماتوئید، درد عضلات و تاندون ها و کولیت اولسراتیو می توان اشاره کرد .
شواهد کمی وجود دارد که افراد مبتلا به HTLV-1 مستعد سایرسرطان ها باشند.
کارشناس معاونت غذا و دار خاطر نشان کرد: ازراههای پیشگیری این بیماری میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: تعدادی از مطالعات راههای پیشگیری های خاص را بررسی کرده اند .هیچ گزارشی دال بر ارتباط بین انتقال از راه جنسی و داروهای تزریقی ، وجود ندارد.
استراتژی های مطالعاتی اخیر:
?توقف شیر دهی: مطالعات نشان می دهد انتقال از مادر به کودک صورت میگیرد. بنابراین کوتاه کردن دوره شیردهی یا حتی حذف آن می تواند کودک را کمتر در معرض خطر بیماری قراردهد.
?روش یخ زدگی شیر : روش یخ زدگی به طور موثری سلول هایی را که در شیر مادر به HTLV-1آلوده شده اند حذف کند.
?غربالگری آنتی بادی اهداکنندگان خون : غربالگری اجباری آنتی بادی HTLV-1 دراهداکنندگان خون در 23 کشور اجرا شده است .
?حذف گلبول های سفید از خون به منظور کاهش احتمال بروز واکنش های جانبی : از آنجاییکهHTLV-1 وابسته به سلول است حذف گلبول های سفید از خون می تواند در جلوگیری از انتقال موثر باشد.
درحال حاضر هیچ واکسنی برای این عفونت وجود ندارد.
به نظر ساخت واکسن امکان پذیر هست اما مدل های حیوانی جهت مطالعه واکسن مناسب نبوده و داوطلبی جهت شرکت در فاز کلینیکی و کارآزمایی بالینی شرکت نداشته است.
درمان
هیچ درمانی تا به حال جهت افراد مبتلا به HTLV-1 بدون علامت پیشنهاد نشده است. درمان صرفاً علامتی است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 285
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران