پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635892 تاریخ : 1402/02/20-14:32:56
,25,
ورق آلیاژی چیست + مشخصات و کاربرد

ورق آلیاژی چیست + مشخصات و کاربرد

ورق فولادی یکی از انواع ورق های با کیفیتی هستند که بسته به نوع ترکیبات ساختاری خود، دارای ویژگی های بی نظیری هستند که تنها هر یک برای استفاده در صنایعی خاص کاربرد دارند.

به گزارش بانک و صنعت ، ورق فولادی یکی از انواع ورق های با کیفیتی هستند که بسته به نوع ترکیبات ساختاری خود، دارای ویژگی های بی نظیری هستند که تنها هر یک برای استفاده در صنایعی خاص کاربرد دارند. سوالی که این روزها زیاد پرسیده می شود این است که ورق آلیاژی چیست؟ باید بگوییم که این دسته از ورق های فولادی نیز ساخته شده با میزان الیاژ هایی متفاوت از یکدیگر هستند که هر کدام خواص خود را در برابر عوامل متعددی حفظ می کنند.

با ترکیب شدن چند عنصر مختلف، ماده نهایی به دست آمده آلیاژ است که با ارتقاء خواص فیزیکی و شیمیایی محصول، انواع ورق آلیاژی با بهترین کیفیت به تولید می رسند. از دسته عناصر اصلی به کار برده شده برای ساخت ورق آلیاژی عبارتند از: سیلیسیم، آلومینیوم، منگنز، سدیم، نیکل، مس، مولبیدن، مس، کروم و کلبات هستند که هر یک دارای درصد های مختلفی خواهند بود که با افزایش و یا کاهش هر یک از خواص مواد، میزان سختی و نرمی محصولات آلیاژی مشخص می گردد.

ورق آلیاژی چیست؟

ورق آلیاژی در واقع نمونه ای از انواع ورق آهن است که تشکیل شده از ترکیبات شیمیایی خاصی هستند و با ورق آهن خالص تفاوت دارند. این محصولات نیز به صورت رول فرم یا کویل، حلقه و شیت فرم به تولید می رسند که نحوه تولید آن ها با فرآیند نورد سرد و گرم انجام می شود. محصولی که توسط فرایند نورد گرم به تولیدمی رسد با نام ورق سیاه شناخته شده است و ورق تولید شده نورد سرد با نام ورق روغنی در بازار به فروش می رسند.

از جمله انواع آلیاژی فولادی و غیرفولادی می توان به آلیاژ برنج، ورق آلیاژی ST52، A283، ورق پیوتر، فسفر برنز و … اشاره کرد. از این نوع محصولات در شهرسازی، نفت و گاز، پتروشیمی،هواپیماسازی و ساخت تجهیزات ماشین سنگین استفاده می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ورق آلیاژی اینجا کلیک کنید.

انواع ورق آلیاژی و کاربرد هر یک در صنعت

انواع ورق آلیاژی کاربرد های بی نظیری در صنعت پیدا کرده اند و هر کدام با توجه به نوع و ترکیبات ساختاری که دارند، دارای قیمت هایی متفاوت از یکدیگر هستند. در ادامه انواع ورق آلیاژی را معرفی نموده ایم تا با کاربرد و ویژگی های هر یک آشنایی پیدا کنید:

ورق آلیاژی A516

ورق آلیاژی A516 در دسته ورق های گرم قرار گرفته اند و دارای گرید های مختلفی از لحاظ کیفی هستند. این ورق با گرید 55،60، 65 و 70 به تولید می رسند و دارای گواهینامه کیفی نیز هستند که باید در زمان خرید به آن توجه داشته باشید. در واقع این ورق به عنوان ورق آتشخوار نیز شناخته شده است، چرا که دمای زیادی را تحمل کرده و دچار آسیب نمی شوند.

ورق آلیاژی

ورق آلیاژی A36

این نمونه ورق آلیاژی نیز برای استفاده در محیط های دریایی بسیار مناسب هستند چراکه با ترکیبات شیمیایی خاصی به تولید می رسند. در واقع نام دیگر این ورق، ورق دریایی است که در دسته ورق گرم قرار داده شده اند ومقاومت بالایی در برابر آب شور دریا داشته و استحکام خمشی بالایی نیز دارند. خواص مکانیکی ورق آلیاژی a36 نیز غالب بر خواص شیمیایی ورق است و در زمان خرید محصول اهمیت زیادی پیدا می کنند.

ورق الیاژی a283

این ورق نیز در دسته ورق های مخزنی قرار گرفته اند و دارای خواص خم کاری و جوشکاری خیلی خوبی هستند. در واقع ورق a283 دارای 4 گرید مختلف A، B، C و D هستند که بیشترین فروش را ورق آلیاژی A283 گرید C داشته است.

ورق آلیاژی ST37

این ورق آلیاژی نیز نوعی ورق سیاه است که میزان کربن مصرفی برای ساخت آن کم بوده است و به دلیل داشتن میزان کم کربن در ساختار خود، دارای درجه سختی متوسط و از نظر جوش پذیری نیز کیفیت مطلوبی دارند. عمده کاربرد ورق آلیاژی A283 برای ساخت محصولات خودروسازی و محصولات فولادی است.

همانطور که گفته شده ورق های آلیاژی از دسته ورق هایی هستند که با ترکیب شدن چند عنصر با یکدیگر ساخته شده اند. ترکیب شدن عناصر با یکدیگر سبب بالارفتن افزایش سختی و کاهش نقطه ذوب شده است و مقاومت کششی نیز با کاهش و یا افزایش مواد اولیه متغیر می شود. اگر قصد خرید انواع ورق آلیاژی را دارید حتما خرید خود را از طریق فروشگاه های معتبر انجام دهید و قبل از خرید محصولات با خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها نیز آشنایی کافی داشته باشید تا مناسب ترین محصول کاربردی را با قیمت درب کارخانه خریداری کنید.

منبع : ویکی پدیا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 265
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران