پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 637145 تاریخ : 1402/04/01-10:59:31
,13,
همایش آموزشی شناسه کالا و سیستمی سازی ثبت سفارش برنج برگزار شد

همایش آموزشی شناسه کالا و سیستمی سازی ثبت سفارش برنج برگزار شد

نخستین همایش آموزشی شناسه کالا، تجارت داخلی و سیستمی سازی سامانه ثبت سفارش برنج با مشارکت وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و نیز انجمن واردکنندگان برنج ایران برگزار شد.

به گزارش بانک و صنعت، در ابتدای این همایش کریم اخوان، رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: امیدوارم با برگزاری این همایش و تحول در ساز و کار ثبت سفارش و شناسه کالا روند فعالیت ها در این بخش بهبود یابد و شاهد تسهیل و تسریع در فرایند امور مرتبط با تأمین نیاز بازار برنج باشیم. به منظور آشنایی اعضای انجمن واردکنندگان با سامانه شناسه کالا و ثبت سفارش این همایش آموزشی با تعامل نهادهای مرتبط برگزار شد.

تسریع و شفافیت در ثبت سفارش و واردات
در ادامه حمید محله ای سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش و تحولات صورت گرفته در موضوع شناسه کالا و روند ثبت سفارش گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و روندی که با همکاری نهادهای مسئول آغاز شده ساز و کار ثبت سفارش منوط به صدور شناسه کالا و ثبت دقیق اطلاعات و جزئیات مرتبط با این حوزه خواهد بود. برنج یکی از اولین کالاهایی بود که در فهرست ثبت سفارش و تجارت داخلی قرار گرفت. پیش از این شناسه برنج به صورت عمومی ثبت می شد و پروسه IRC در سازمان غذا و دارو زمان بیشتری ثبت می کرد. با توجه به اینکه با ثبت سفارش در وزارت جهاد کشاورزی کار پیچیده تر هم شد اتفاق مهمی در این بخش تحقق یافته است. در این حوزه می توانیم با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و جهاد شناسه اختصاصی صادر کنیم که موجب می شود اظهار واردات بهتر و راحت تر انجام شود. با صدور شناسه اختصاصی مشخصات برنج به شکل دقیق قابل ثبت خواهد بود و روند انجام واردات به شکل دقیق قابل مشاهده و پیگیری است.
سیستم سازی و کاهش مراجعات
میثم جاهدی، مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه همایش با اشاره به مزایای استفاده از سامانه جامع اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در ثبت سفارش برنج وجود داشت و عدم انطباق شناسه کالا با IRC در برخی موارد، از فروردین ماه تلاش مضاعف و اقدام جهادی اتفاق افتاد و هماهنگی و همکاری خوب 3 نهاد به منظور ثبت سفارش برنج با همکاری و مشارکت بخش خصوصی موجب ایجاد تحولی در این بخش شد که دستاوردهای ارزشمندی دارد. نخست اینکه با استفاده از این سامانه زمان ثبت سفارش کاهش خواهد یافت. همزمان شرکت ها امکان رصد و تأیید یا رد ثبت سفارش را پیدا می کنند. موضوع بعدی شفافیت و سرعت عمل برنامه ریزی سالانه فصلی است که به صورت دقیق دنبال می شود. در حوزه برنج با توجه به اهمیت برنامه ریزی و زمان بندی، تخصیص منابع ارزی بر اساس میزان ثبت سفارش انجام می شود و در این روند جریان ورود کالا به کشور به شکل دقیق قابل رصد خواهد بود. یک مسئله هم شفاف سازی فرایندها با سیستمی سازی است که موجب کاهش مراجعات حضوری خواهد شد. در نهایت تسریع و شفاف سازی در این فرایند موجب جلوگیری از بروز سو تفاهم ها می شود. شفافیت در تصمیم گیری و دستیابی به اطلاعات دقیق سیستماتیک همچنین حذف برخی افراد که به شکل دستی در این روند اثرگذار بودند موجب خواهد شد تصمیم گیری و سیاست گذاری بر اساس اطلاعات دقیق و با توجه به سهم بازار صورت بگیرد. به زودی و بعد از برنج موضوع واردات چای نیز مورد پیگیری قرار گرفته و در این سامانه راه اندازی خواهد شد.
ضرورت یکپارچه سازی سامانه های ملی
سالار ساکت، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج گفت: یکی از مشکلات تا کنون این بوده که فرایندها در چند سامانه دنبال می شد و بعضاً برای انجام ثبت سفارش لازم بود بارها اطلاعات مورد نظر را وارد کرد و با گذشت چندین ساعت نتیجه ای حاصل نمی شد. یکپارچه شدن سامانه های ملی یکی از نیازهای ضروری در این بخش است. لازم است که بخش مورد نیاز در سامانه های بانک مرکزی و گمرک هم به این فرایند اضافه شود و همگی در سامانه جامع تجارت تجمیع شود و پنجره ای واحد برای انجام تمام امورات واردات برای هر شخص حقیقی یا حقوقی ایجاد شود. حقیقت این است که ما در این حوزه همچنان عقب هستیم و لازم است کاغذ بازی ها در این بخش تمام شود.
دفتر خدمات بازرگانی جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند در این بخش تصمیم سازی های بزرگی را رقم بزنند. بازمهندسی فرایندها اهمیت زیادی دارد و می تواند ایرادات و اشکالات در جریان فرایند جاری را اصلاح کرده و موجب حذف گلوگاه ها و تسریع روند شود. الگوبرداری از تجارب موفق جهانی در این حوزه بی تأثیر نیست.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران