پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 514885 تاریخ : 1399/04/03-17:41:58
,10031,
هدف گذاری ثبت نام 17 هزار بنگاه در طرح تاپ

هدف گذاری ثبت نام 17 هزار بنگاه در طرح تاپ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت: هدف گذاری برای ثبت نام 17 هزار و 177 بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در طرح تاپ انجام شده که تاکنون 10 هزار و 300 بنگاه ثبت نام کرده اند که 60 درصد اهداف محقق شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز (سه شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت چهار حوزه تخصصی دارد و دانشگاه صنایع و معادن نیز زیر نظر این معاونت قرار دارد. همچنین دفتر آموزش و پژوهش، دفتر مالکیت صنعتی، دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و مرکز توسعه و فناوری صنایع پیشرفته چهار دفتر ذیل این معاونت هستند.

وی با تاکید براینکه توسعه بدون علم و توسعه بدون فناوری و دانشگاه بی مفهوم است، افزود: محور توسعه انسان است و انسان باید توسعه گر باشد؛ از این رو برای توسعه در دنیا تنها آموزش مطرح نیست و توسعه فناوری و پژوهش هم مطرح است، پس دانشگاه های نسل دوم که در حوزه آموزش و پژوهش همزمان کار کنند به وجود آمدند.

انقلاب صنعتی چهارم برای آینده کشور حیاتی است

قبادیان ادامه داد: به واسطه نقش پررنگ پژوهش برای کارآفرینی و ایجاد ثروت از طریق علم و دانش، دانشگاه های نسل سه به وجود آمدند و دانشگاه های ماموریت گرا نیز نسل چهارم هستند.

این مقام مسئول با تاکید براینکه انقلاب چهارم صنعتی برای آینده کشور بسیار حیاتی است، گفت: ایجاد و ترویج فرهنگ مربوط به تحولات آینده صنعتی را دنبال می کنیم.

عقب ماندگی ایران در بهره وری

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت با بیان اینکه سیاست های کلان در بحث آموزش، پژوهش و فناوری را این معاونت در وزارت صنعت به پیش می برد، اظهار کرد: در کنار این ماموریت، پروژه های فناورانه را در دو بخش رسوخ و نفوذ فناوری و بهره وری مطرح کردیم. لذا ایران در بهره وری در مقایسه با دیگر کشورها بسیار عقب است.

وی افزود: در سه سال گذشته بحث حمایت از تولید محصولات بومی را دنبال کردیم، همچنین پروژه رونق تولید را سال گذشته در دستور کار داشتیم و در سال جاری پروژه ها در راستای رونق تولید است.

وی با بیان اینکه اجرای مدل های چرخه بهره وری در بخش صمت را در دستور کار داریم، گفت: در 20 بنگاه بزرگ صنعتی این پروژه را دنبال می کنیم.

قبادیان ادامه داد: طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار( تاپ) از سال 97 آغاز شد در سال 98 آزمایشی( پایلوت) دنبال شده و در سال 99 به صورت وسیع در حال اجرا است.

این مقام مسئول با انتقاد از نحوه همکاری صنعت و دانشگاه که تنها در حد حرف باقی مانده، است اعلام کرد: تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاه با اجرای طرح ملی تاپ دنبال می شود.

اشتغالزایی با استفاده از پایان نامه ها

قبادیان در ادامه گفت: رفع موانع و مشکلات موجود فناورانه، علمی و بهره گیری از ظرفیت های علمی و فناورانه دانشگاه در بخش های اساتید تاپ و دانشجویان تاپ از اهداف طرح تاپ است. در راستای طرح تاپ، پایان نامه و رساله ها در راستای رفع نیازها و ماموریت های بخش به حرکت در می آیند.

وی تصریح کرد: اشتغال زایشی، بعبارتی پایان نامه ها و رساله ها در جهت رفع نیازهای بخش ما به اجرا در می آیند و دانشجو در همان دوران تحصیل در بنگاه هایی که نیازها تعریف شده مستقر و مشغول به کار خواهد شد که به واسطه آن، اشتغال برای چندین نفر به وجود خواهد آمد.

بگفته قبادیان، هدف گذاری برای ثبت نام 17 هزار و 177 بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری در طرح تاپ انجام شده که تاکنون 10 هزار و 300 بنگاه ثبت نام کرده اند که 60 درصد اهداف محقق شد.

وی ادامه داد: هدف گذاری برای ثبت نام تعداد 8 هزار و 589 پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون 3 هزار و 422 پروژه در سامانه طرح تاپ، ثبت نام شده است. همچنین تاکنون 511 دانشجو، 533 استاد و 136 سرباز در سامانه طرح تاپ ثبت نام نموده اند.

قبادیان افزود: مجوز برای بکارگیری 200 سرباز نخبه در بخش صنعت، معدن و تجارت را در چارچوب طرح سرباز تاپ از ستاد کل نیروهای مسلح نیز گرفته ایم.

هدف گذاری برای قطع وابستگی به محصولات فناورانه خارجی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت با بیان اینکه بخشی از محصولات فناورانه از خارج از کشور وارد می شود، گفت: در سال های 98-97 حدود 43 میلیارد دلار برای واردات محصولات مورد نیاز ارز از کشور خارج شد، به همین سبب وزارت صمت از دو سال گذشته تصمیم به بومی سازی محصولات وارداتی گرفت و 1406 محصول را برای بومی سازی و قطع وابستگی هدف گذاری کرده است.

وی خبر داد: وزارت صمت نزدیک به 200 طرح ملی بزرگ با 170 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری عمدتا با فناوری های داخل را در دستور اجرا و تکمیل دارد. همچنین وزارت صمت هر هفته چند طرح بزرگ را در قالب پویش تولید، تداوم امید مورد بهره برداری قرار می دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 179
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران