پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 657684 تاریخ : 1402/04/27-18:43:08
,3,
نقش ویژه بانکداری قرض الحسنه در تحقق رونق تولید

نقش ویژه بانکداری قرض الحسنه در تحقق رونق تولید

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در سمنان گفت: بانکداری قرض الحسنه امروزه به یکی از بازوان اصلی نظام تولید تبدیل شده است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران، «شهریار سکوتی» مدیر شعب بانک در استان سمنان با شرکت در برنامه گفت وگوی ویژه رادیو گفت وگو با موضوع «جایگاه بانکداری قرض الحسنه در جامعه و نقش آن در رونق تولید» گفت: بانکداری قرض الحسنه امروزه به یکی از بازوان اصلی نظام تولید تبدیل شده است.

سکوتی گفت: وام های قرض الحسنه بسیاری از مشکلات اصلی صاحبان سرمایه، کارفرمایان و حتی کارگران را در کمترین زمان ممکن رفع می کند؛ اما عموم مردم از نقش حیاتی و تأثیرگذار بانک های قرض الحسنه که بالاترین قرابت را با ارکان دینی ما دارند، اطلاع ندارند.
وی ادامه داد: بیشترین ارزش و جایگاه بانک های قرض الحسنه، به بی بهره بودن یا پایین ترین سطح کارمزد دریافتی است. این بانک ها با عدم دریافت بهره، معنای واقعی قرض الحسنه را حفظ کرده اند که همین مهم نیز زمینه اشتیاق عموم مردم برای دریافت وام از این بانک ها را ایجاد کرده است.
این کارشناس حوزه پولی و بانکی در ادامه افزود: باید توجه داشته باشیم که اسلام با ربا و وام های ربوی به طور قطع مخالف است. سود، حاصل تفاضل درآمد هزینه هاست و کسی که پولی را به دیگری می دهد از وی طلب بهره پولی را می کند که با آن کاری انجام شده و هیچ توجهی به روند سود و زیان فرد در حوزه کاری نمی کند.
وی اظهار داشت: اسلام با این روش مخالف است و می گوید نباید از قرض، مبلغی به عنوان سود دریافت شود؛ بلکه باید شرایط افراد را در بازپرداخت وام نیز در نظر گرفت و این دقیقاً همان نقطه تفاوت و مرز میان بانکداری اسلامی و بانکداری غیراسلامی (ربوی) است.
سکوتی ضمن بیان این مهم که وام های قرض الحسنه برای ادامه حیات بنگاه های تولیدی بسیار ضروری محسوب می شوند، گفت: وام های قرض الحسنه برای عرصه تولیدات اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. تولیدکنندگان وام را دریافت می کنند تا تجهیزات خود را گسترش دهند.
وی در همین رابطه افزود: به طور مثال زمانی که فردی دستگاهی را با قیمت مشخصی خریداری می کند؛ این دستگاه با افزایش قیمت در دوران تورم همراه می شود و این در حالی است که تغییری در مبلغ بازپرداختی وی ایجاد نمی شود و وام گیرنده متحمل ضرر و زیان نمی گردد. این مهم ترین مزیت وام های قرض الحسنه به محسوب می شود.
سکوتی در ادامه با تأکید بر مراقبت های جاری در راستای جلوگیری از تحریف روند کاری بانک های قرض الحسنه ادامه داد: بانک مرکزی برای جلوگیری از تحریف روند کاری بانک های قرض الحسنه تدابیر و قوانین ویژه ای برای این قبیل بانک ها در نظر گرفته اند و اغلب مدیران بانک های قرض الحسنه و همچنین اعضای هیئت مدیره از میان افراد نخبه دانشگاهی انتخاب می شوند تا کوچک ترین خللی در روند بانکداری بدون ربا ایجاد نشود.
مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران خاطرنشان ساخت: دولت سیزدهم حمایت های گسترده و مطلوبی از بانک های قرض الحسنه داشته که این امر موجب گسترش روند پرداخت وام بدون ربا در سراسر کشور می شود که بی شک آثار بهینه و گسترده ای نیز بر روند تولید داخلی و توسعه اقتصادی می گذارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران