پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 581517 تاریخ : 1400/03/09-15:19:58
,9,
نقش تغذیه در زنان باردار و توصیه های غذایی

کارشناس معاونت غذا و داروی ایران:

نقش تغذیه در زنان باردار و توصیه های غذایی

تغییرسیستم ایمنی در زنان باردار ، کودکان متولد نشده و نوزادان آنها باعث در معرض خطرقرار گرفتن و ابتلا به بیماری های منتقله از طریق غذا می شود. این بیماری ها ممکن است در دوران بارداری بدتر و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شوند. برخی بیماری های منتقله از طریق غذا ، مانند لیستریا و توکسوپلاسما گوندی ، حتی اگر مادر احساس بیماری نکند ، می تواند جنین را آلوده کند. به همین دلیل پزشکان در موردباید و نباید های الگوهای تغذیه ای دستورالعمل های خاصی را به زنان باردار ارائه می دهند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران :تغییرسیستم ایمنی در زنان باردار ، کودکان متولد نشده و نوزادان آنها باعث در معرض خطرقرار گرفتن و ابتلا به بیماری های منتقله از طریق غذا می شود. این بیماری ها ممکن است در دوران بارداری بدتر و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شوند. برخی بیماری های منتقله از طریق غذا ، مانند لیستریا و توکسوپلاسما گوندی ، حتی اگر مادر احساس بیماری نکند ، می تواند جنین را آلوده کند. به همین دلیل پزشکان در موردباید و نباید های الگوهای تغذیه ای دستورالعمل های خاصی را به زنان باردار ارائه می دهند.


توصیه در مورد غذاهای دریایی

زنانی که باردار هستند یا تصمیم به بارداری دارند و همچنین مادران شیرده و والدین کودکان خردسال ، در مورد غذاهای دریایی باید آگاهانه انتخاب کنند. ماهی یکی از منابع پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین های با کیفیت بالا است که برای سلامت کلی مفید است. با این حال ، انتخاب ماهی هایی که از نظر خوراکی بی خطر باشند و فواید سلامتی داشته باشند بسیار مهم است.

غذاهای دریایی را کاملا بپزید

همه غذاهای دریایی باید تا دمای 145 درجه فارنهایت پخته شوند. غذاهای دریایی خام ممکن است حاوی انگل یا باکتری از جمله لیستریا باشد که می تواند زنان باردار را بیمار کند و به طور بالقوه به نوزادان آنها آسیب برساند. این بدان معنی است که شما باید از خوردن موارد زیر اجتناب کنید:
  • ساشیمی (یک نوع غذای ژاپنی است که بیشتر از خوراک دریایی خام که به صورت ورقه های باریک بریده شده است، تشکیل می شود )
  • صدف های خام
  • گوش ماهی خام (نوعی حلزون خوراکی دریایی)


مراقب غذاهای دریایی دودی باشید

غذاهای دریایی دودی یخچالی ( Refrigerated smoked seafood ) تهدیدی واقعی برای لیستریا است. غذاهای دریایی دودی یخچالی را نخورید ، مگر اینکه به شکل پخته شده ای باشد که برای از بین بردن میکروب های مضر به دمای داخلی 165 درجه فارنهایت رسیده شده باشد.
غذاهای دریایی دودی یخچالی مانند ماهی سالمون ، ماهی قزل آلا ، ماهی سفید ، ماهی cod، ماهی تن ، یا ماهی mackrel ، اغلب به شرح ذیل لیبل می شوند:
  • Nova-style
  • Lox
خوردن غذاهای دریایی دودی در دوران بارداری اگر به صورت کنسرو و پخته شده باشد، مشکلی ندارد.
ازخوردن شیر خام ، پنیرهای نرم بدست آمده از شیر خام و سایر محصولات شیر ??خام خودداری کنید:
شیر خام شیر هر حیوانی است که برای از بین بردن باکتری های مضر پاستوریزه نشده باشد. شیر خام ، شیر غیر پاستوریزه نیز نامیده می شود ، ممکن است حاوی باکتری هایی مانند کامپیلوباکتر ، E. coli ، لیستریا ، سالمونلا یا باکتری های ایجاد کننده سل باشد. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها ، فقط شیر و فرآورده های پاستوریزه آن را مصرف کنید.
پنیرهای نرم ذکر شده در زیر را نخورید ، مگر اینکه با شیر پاستوریزه تهیه شوند. اطمینان حاصل کنید که برچسب نوشته شده باشد: "تهیه شده با شیر پاستوریزه".
  • بری (brie)
زن باردار باید توجه ویژه ای در بازار مواد غذایی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که پنیرهای تازه و نرم شرایط پاستوریزاسیون را طی کرده اند

تخم مرغ را کاملا بپزید
تخم مرغ های نپخته ممکن است حاوی سالمونلا باشند . آنها را بپزید تا زرده و سفیده سفت شوند و میکروب ها از بین بروند. اطمینان حاصل کنید که غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام یا کمی پخته شده هستند مصرف نکنید. مانند:
  • سس سالاد سزارخانگی
  • بستنی خانگی
  • خمیر خام حاوی تخم مرغ
جوانه های خام نخورید
جوانه های خام یا نیمه پخته مانند یونجه ، شبدر ، ماش و تربچه و... ممکن است حاوی E. coli یا سالمونلا باشند. جوانه ها را کاملا بپزید.
از گوشت و مرغ نپخته پرهیز کنید:
تمام انواع گوشت و مرغ ها باید قبل از خوردن کاملاً پخته شوند. زیرا گوشت و مرغ ممکن است حاوی coli E. ، سالمونلا ، کمپیلوباکتر Campylobacterیا توکسوپلاسما گوندی Toxoplasma gondii باشد.
CDC اقدامات پیشگیرانه زیر را برای کاهش خطر ابتلا به توکسوپلاسموز در اثر خوردن گوشت توصیه می کند:
  • گوشت را کاملا بپزید.
  • گوشت را برای چند روز در دمای زیر صفر (درجه فارنهایت) قبل از پخت منجمد کنید تا احتمال عفونت تا حد زیادی کاهش یابد.
  • تخته های برش ، ظروف و پیشخوان ها را پس از تماس با گوشت خام ، مرغ ، غذاهای دریایی یا میوه ها و سبزیجات شسته نشده، با آب گرم و مواد شوینده بشویید.
  • دست ها را با آب و صابون بشویید.

خمیر خام (حاوی تخم مرغ ) نخورید
خمیر پخته نشده (خام) می تواند شما را بیمار کند. تخم مرغهای خام می توانند حاوی سالمونلا باشند لذا قبل از خوردن غذا اطمینان حاصل کنید که خمیر کاملا پخته شده باشد.
ترجمه از سایت Food Safety.gov –
تهیه شده توسط سمانه محمدزاده ( کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی )


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 220
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران