پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 657868 تاریخ : 1402/05/05-00:13:07
,10027,
نخستین نشست هم اندیشی در خصوص تاسیس اولین شرکت تکافل در صنعت بیمه ایران برگزار شد

نخستین نشست هم اندیشی در خصوص تاسیس اولین شرکت تکافل در صنعت بیمه ایران برگزار شد

با هدف تبادل نظر و تصمیم گیری پیرامون تاسیس و استقرار اولین شرکت تکافل در کشور، جلسه هم اندیشی با موضوع نحوه تاسیس شرکت تکافل، با حضور رئیس پژوهشکده بیمه، رئیس و اعضای شورای فقهی صنعت بیمه، دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران و مدیران عامل شرکت های عرضه کننده محصولات تکافل، برگزار شد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشکده، در این نشست که روز سه شنبه 3 مرداد 1402 به میزبانی پژوهشکده بیمه و با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی حسینی رئیس شورای فقهی صنعت بیمه، دکتر سید محمد کریمی دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران، دکتر مسعود بادین مدیر عامل شرکت بیمه آسیا، دکتر موسی رضایی میرقاعد مدیر عامل شرکت بیمه البرز، دکتر ابوالفضل آقادادی مدیر عامل شرکت بیمه کوثر دکتر، دکتر ابراهیم کاردگر مدیر عامل شرکت بیمه ما، دکتر احمد جوادی پور قائم مقام شرکت بیمه دانا و معاونین و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه برگزار گردید، در خصوص تاسیس اولین شرکت تکافل در کشور بحث و تبادل نظر شد.

دکتر عسگری در این نشست به جلسه مشترک مدیران ارشد صنعت بیمه با رئیس جمهور اشاره و تصریح کرد، پس از این دیدار، تاسیس شرکت تکافلی به عنوان مطالبه جدی نهاد ریاست جمهوری مطرح می باشد. وی با اشاره به آغاز عرضه محصولات تکافل توسط شرکت های بیمه البرز، آسیا، کوثر و دانا و ما افزود: شرکت های بیمه ایران و بیمه دی در حال آماده سازی و ارائه طرح پیشنهادی خود برای ارائه محصولات تکافل در جلسات کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه هستند.
بر این اساس، پشتیبانی علمی از تاسیس شرکت تکافل، گام مهم بعدی است که در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است و در قالب تاسیس یک شرکت سهامی تکافل توسط پنج شرکت ارائه دهنده پنجره تکافل، تاسیس شرکت تکافل مستقل توسط هر یک از این شرکت ها، تاسیس شرکت تکافل مشترک با کشورهای همسایه نظیر ترکیه و امارات(با استفاده از روابط بین الملل و ارتباط شکل گرفته توسط پژوهشکده بیمه) و یا اجرای همزمان این روش ها، قابل اجرا می باشد.
دکتر عسگری همچنین خاطر نشان کرد پیش نویس قانون تکافل تهیه و در دو جلسه اخیر شورای فقهی صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته است و به زودی آماده طرح در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
دکتر عسگری به نشست های کاری پژوهشکده بیمه با دانشگاه ها و موسسات بیمه، تکافل و مالی اسلامی ترکیه و استقبال شیعیان این کشور از ارائه محصولات تکافل توسط شرکت های ایرانی اشاره کرد و افزود، بر اساس مذاکرات انجام شده با کشور ترکیه، امکان تاسیس شرکت تکافل در این کشور مهیا می باشد. همچنین در آینده نزدیک جلسه مشترک با مدیران عامل شرکت های بیمه ایران و شرکت های ترکیه توسط پژوهشکده بیمه برنامه ریزی خواهد شد.
در ادامه این نشست دکتر مهدی ریاحی فر رئیس اداره آموزش و پژوهش پژوهشکده بیمه به تبیین ضرورت و اهمیت تاسیس شرکت تکافل، ضوابط و مقررات موجود به منظور تاسیس شرکت تکافل و نقش پژوهشکده بیمه در زمینه مشاوره و آموزش مدیران و کارشناسان کلیدی پرداخت. وی با اشاره به برتری های تکافل در مقایسه با بیمه متعارف شامل شفافیت، عدالت، تحول و انصاف، اهداف اصلی به کارگیری اصول عملیاتی بیمه های اسلامی یا تکافل حاصل از تجربیات کشورهای مسلمان منطقه را تشریح کرد و پس از آن به بیان اقدامات صنعت بیمه و پژوهشکده بیمه در راستای توسعه تکافل در کشور پرداخت.
رئیس اداره آموزش و پژوهش پژوهشکده بیمه ضمن تبیین چگونگی تاسیس و فعالیت شرکت های تکافل، شیوه های نظارت بر آن ها و ارائه آماری از صنعت تکافل دنیا، به بررسی اولویت های اقدامات برای فرایند شکل گیری شرکت تکافل، روند شکل گیری شرکت تکافل در مالزی طی 22 سال (از سال 1982 تا 2004) و مقایسه اقدامات انجام شده و در دست اقدام صنعت بیمه ایران برای تاسیس شرکت تکافل در کشور، آیین نامه 100 که به ضوابط تاسیس و فعالیت موسسات بیمه غیر دولتی می پردازد و فرایند صدور پروانه فعالیت برای متقاضیان تاسیس شرکت بیمه غیردولتی در سرزمین اصلی، پرداخت.
پس از آن، دکتر کریمی دبیرکل سندیکای بیمه گران خاطرنشان کرد؛ تکافل محدود به جامعه مسلمانان نیست و در دنیا در حال ارائه خدمات می باشد و در صورت برخورداری از زیربنای مستحکم علیرغم سابقه بسیار کوتاه در مقایسه با بیمه رایج، بسیار موفق و سودمند خواهد بود.
دکتر کریمی تلاش های صورت گرفته در پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی و هدایت های شورای فقهی صنعت بیمه در راستای راه اندازی تکافل را قابل تقدیر دانست و افزود، توصیه می شود تاسیس شرکت تکافل در ابتدا با کمک شرکت های عرضه کننده محصولات تکافلی که از توانمندی مدیریتی و ظرفیت اجرایی بالایی برخوردار هستند آغاز گردد.
دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران، با اشاره به زمان بر بودن روند تصویب قانون تکافل تاکید کرد، با توجه به تفاوت های بیمه رایج و تکافل در نگهداری ذخایر، صدور بیمه نامه و اتکایی با خارج از کشور، با بهره گیری از ارتباطات بین المللی خوبی که به همت پژوهشکده بیمه میان صنعت بیمه ایران و کشورهای خارجی شکل گرفته است، روند تاسیس شرکت تکافل با دریافت مجوزهای خاص از نهاد ناظر قابل انجام خواهد بود و زمان تاسیس شرکت تکافلی را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد. دکتر کریمی تصریح کرد اکنون که اراده صنعت بیمه بر تاسیس شرکت تکافل قرار گرفته است، تمامی بخش های سندیکای بیمه گران ایران نیز به طور کامل آماده همکاری در این زمینه می باشند.
در ادامه این نشست مدیران عامل شرکت های بیمه دیدگاه های خود را در خصوص نحوه تاسیس اولیسن شرکت تکافل در کشور ارائه کردند.
دکتر رضایی میرقائد مدیرعامل شرکت بیمه البرز خاطرنشان کرد به منظور تسریع در فرایند تاسیس شرکت تکافل، تاسیس شرکت تکافل به صورت مشترک ارحج خواهد بود و و وی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده میان شرکت بیمه البرز (به نمایندگی از صنعت بیمه ایران) و شرکت بیمه العقیله سوریه، تاکید کرد، در زمینه راه اندازی شعبه بین الملل و تاسیس شعبه در امارات و ترکیه، اصل بر تعامل با شرکت های بیمه کشورهای مسلمان است و بر اساس تفاهم نامه با شرکت العقیله سوریه نیز 11 شعبه در 11 کشور اسلامی تاسیس خواهد شد که بعد از تاسیس شعبه در ایران می توان ظرفیت کشورهای امارات و ترکیه را مورد استفاده قرار داد.
دکتر بادین مدیرعامل شرکت بیمه آسیا با اشاره به لزوم برپا کردن بنیان تکافل چه به صورت انفرادی یا گروهی تاکید کرد که با توجه به عدم وجود تجربه در زمینه ارائه تکافل و تفاوت تکافل و بیمه در بحث صندوق ها، هزینه کرد صندوق، مشارکت و ...، ایجاد شرکت تکافل سهامی به صورت گروهی مناسب تر است. در گام بعد نیز با برقراری ارتباطات بین المللی می توان تاسیس شرکت تکافل مشترک با همکاری سایر کشورها را در دستور کار قرار داد.

دکتر آقادادی مدیرعامل شرکت بیمه کوثر نیز ضمن اعلام موافقت با تاسیس شرکت تکافل به صورت مشترک، حمایت و آمادگی کامل خود را برای تاسیس شرکت تکافل با مشارکت شرکت های بیمه ارائه دهنده محصولات تکافلی اعلام کرد.
دکتر جوادی پور قائم مقام شرکت بیمه دانا بر تاسیس شرکت به صورت تعاونی تاکید کرد و افزود، با توجه به این که بیمه های اموال و مسئولیت بار مالی زیادی را بر دوش شرکت های بیمه تحمیل می کنند، شروع فعالیت از تکافل خانواده و ارائه بیمه های خرد در اولویت خواهد بود و با استفاده از ظرفیت های کنونی صنعت بیمه می توان زمان اجرای تکافل را کاهش داد. همچنین شرکت های بیمه ای که در گذشته در مناطق آزاد فعالیت می کردند و اکنون با تغییر مقررات، از کارایی لازم برخوردار نیستند نیز با تغییرات کوچک در اساسنامه می توانند در قالب شرکت تکافل ادامه فعالیت دهند. دکتر جوادی تاکید کرد تاسیس شرکت تکافل موانع بنیادین زیادی در حوزه سرمایه گذاری، اتکایی، جذب نمایندگی ها، نظارت دارد که با هم اندیشی میان شرکت های بیمه و بهره مندی از اختیارات بیمه مرکزی و مصوبات شورای عالی بیمه قابل رفع خواهد بود. البته با توجه به ماهیت رقابتی بیمه و تکافل نباید به تاسیس شرکت گروهی محدود شد و هر شرکت می تواند در آینده شرکت تکافل مستقل خود را نیز تاسیس نماید.
دکتر ابراهیم کاردگر مدیرعامل شرکت بیمه ما نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمای اهل سنت به نقش اثرگذار تکافل خانواده در افزایش ضریب نفوذ بیمه، بهبود اقتصاد کشور و خانوار و بهبود رتبه کشور در شاخص توسعه یافتگی پرداخت و افزود، تکافل می تواند به عنوان شاخصی برای تنظیم و به روز رسانی بیمه متعارف در کشور مورد استفاده قرار گیرد. به بیان دیگر چالش های اقتصاد کشور با استفاده از بیمه و تکافل قابل رفع و حتی برادری میان شیعه و اهل سنت نیز از این طریق قابل تقویت خواهد بود.
حجت الاسلام دکتر حسینی رئیس شورای فقهی صنعت بیمه، با ابراز خرسندی از آغاز اجرایی سازی تاسیس شرکت تکافل در کشور، بر انجام صحیح و اصولی این امر و ارائه محصولات تکافل عمومی به جهت فراگیر بودن این محصولات تاکید کرد و افزود، در کشور مالزی نیز ارائه محصولات تکافل از عرضه تکافل عمومی آغاز گردیده است.
وی همچنین بر تاسیس شرکت تکافل به صورت گروهی توسط شرکت های بیمه، ادغام بیمه های خرد و تاسیس یک شرکت قدرتمند و توانمند با قابلیت رقابت با کشورهای امارات و ترکیه تاکید کرد. دکتر حسینی یادآور شد، صنعت بیمه به دلیل برخورداری از نیروی انسانی خبره این استعداد و توانایی را دارد که با اجرای تکافل در شهرهای مرزی و ارائه محصولات جدید، به صرفه و با کیفیت، موجب ترغیب کشورهای همسایه برای استفاده از محصولات تکافل شرکت های ایرانی گردد.
دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران در بخش دوم سخنان خود، اعلام آمادگی شرکت های بیمه حاضر در نشست برای تاسیس اولین شرکت تکافل به صورت گروهی را نقطه عطف در روند راه اندازی تکافل در کشور توصیف کرد و افزود، بخشی از سهام شرکت های تکافلی که در آینده تاسیس خواهند شد در بورس سرمایه گذاری خواهد شد و بر این اساس توجه به بورس و آغاز ارتباط با این نهاد باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در جمع بندی صحبت های خود خواستار تعیین بازه زمانی برای اعلام آمادگی و مشارکت در ایجاد شرکت تکافل شد و تاکید کرد طرح کسب و کار مربوط به ایجاد شرکت تکافل در اسرع وقت ایجاد و پیگیری شود.
دکتر کریمی تصریح کرد با توجه به حمایت همه جانبه تمامی ارکان صنعت بیمه شامل بیمه مرکزی، سندیکای بیمه گران ایران و پژوهشکده و با تکیه بر ظرفیت بالای صنعت بیمه، تاسیس شرکت تکافل با الگوبرداری از کشورهای اجرا کننده آن، به سهولت و در کمترین زمان ممکن عملیاتی خواهد شد.
در بخش پایانی این نشست دکتر عسگری دکتر مهدی ریاحی فر رئیس اداره آموزش و پژوهش پژوشکده بیمه را به عنوان دبیر جلسات هم اندیشی با مدیران عامل شرکت های بیمه معرفی و تصریح کرد، پیش نویس طرح کسب و کار تاسیس شرکت تکافل به زودی توسط بیمه مرکزی تهیه خواهد شد و پژوهشکده بیمه نیز آمادگی کامل دارد که در مراحل تاسیس این شرکت خدمات مشاوره ای و آموزشی را در اختیار شرکت های مجری تکافل قرار دهد.
رئیس پژوهشکده بیمه افزود: بر اساس رایزنی های انجام شده توسط پژوهشکده بیمه با صنعت بیمه ترکیه، در آینده نزدیک نمایندگان شرکت های بیمه برای آشنایی با طرز کار شرکت تکافلی کتیلیم ترکیه به این کشور اعزام خواهند شد.
دکتر عسگری از برگزاری مستمر جلسات هم اندیشی تا رسیدن به نتیجه نهایی و تاسیس اولین شرکت تکافل در کشور خبر داد و افزود؛ دوره آموزشی بین المللی تکافل در مرداد ماه سال جاری در مالزی به صورت حضوری برگزار خواهد شد و 14 نفر از مدیران صنعت بیمه در آن حضور خواهند داشت. وی با اشاره به برگزاری جلسه با قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی و اعلام حمایت کامل و همه جانبه بیمه مرکزی از پژوهشکده بیمه به خصوص در حوزه تکافل، به استقبال نهادهای مختلف کشور از تاسیس شرکت تکافل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در همایش بیمه و توسعه سال جاری اولین شرکت تکافل در حضور مقامات کشوری رونمایی گردد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 243
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران