پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 681917 تاریخ : 1402/12/16-17:33:48
,10025,
طرح جامع بیمه مسئولیت مدیر/هیئت مدیره ساختمان

طرح جامع بیمه مسئولیت مدیر/هیئت مدیره ساختمان

وقتی فردی مدیر ساختمان می شود در قبال همسایگان و افراد مشغول به کار در آن محدوده مسئول است. برای بسیاری از مدیران ساختمان سوالاتی از این قبیل پیش می آید: اگر برای سرایدار یا مسئول خدمات مشکلی پیش بیاید باید چه کار کرد؟ آیا در صورت سقوط سنگ یا آجر و برخورد با شخص ثالث پوششی برای جبران خسارت وجود دارد؟ اگر فردی در آسانسور گیر کند و دچار حادثه شود، مسئولیت با کیست؟

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه آسماری، با خرید بیمه مسئولیت ساختمان در قبال همسایگان می توان بسیاری از حوادث را پوشش داد و خسارت های مالی و جانی را جبران کرد. شرکت بیمه بعد از بررسی نوع و میزان خسارت نسبت به پرداخت هزینه ها اقدام می کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که طرح جامع بیمه مسئولیت مدیر/هیئت مدیره ساختمان بیمه آسماری چیست. همچنین اگر می خواهید با انواع پوشش های این بیمه آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان چیست؟ مسئولیت در قبال جان و مال همسایگان

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در قبال همسایگان یک پوشش کاربردی شرکت های بیمه برای جبران خسارت های جانی و مالی است. با تهیه این بیمه کلیه افرادی مانند سرایدار و باغبان که در محوطه و مشاعات ساختمان مشغول به کار هستند، در برابر حوادث غیرمترقبه بیمه می شوند. استفاده از پوشش بیمه مسئولیت ساختمان زمانی امکان پذیر است که به دلیل قصور و سهل انگاری آسیبی از نظر مالی و جانی به این افراد وارد شود. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که این حوادث باید مربوط به مشاعات ساختمان باشند.

معرفی انواع پوشش های بیمه مسئولیت در قبال همسایگان

افراد ساکن یا شاغل در یک ساختمان ممکن است درگیر حوادث مختلفی شوند. این حوادث احتمال دارد زمان استفاده از آسانسور یا پله برقی یا هنگام کار در ساختمان برای سرویس کاران رخ دهد. برای جبران هر گونه خسارت جانی و مالی بیمه ها پوشش های متنوعی برای پوشش حوادث ساختمان دارند. پوشش های بیمه مسئولیت مدیر ساختمان شامل موارد زیر می شود:

  • پوشش هزینه های پزشکی
  • پوشش فوت
  • پوشش نقص عضو

به واسطه این پوشش ها، هر گونه خسارت احتمالی وارد شده (جانی) به اشخاص ثالث از جمله سرایدار، مسئول خدمات، سرویس کار، باغبان و ساکنان ساختمان جبران می شود. خسارت های ناشی از آسانسور، مسئولیت هیئت مدیره/مدیر مجتمع در قبال استفاده کنندگان از باشگاه ورزشی، پارکینگ و استخر مجتمع و همچنین مسئولیت مدنی مالی هیئت مدیره/مدیر در قبال همسایگان بر اثر آتش سوزی ناشی از مشاعات نیز با این بیمه پرداخت می شود. به این ترتیب دیگر نیازی به تهیه جداگانه بیمه اسانسور، استخر، پارکینگ و باشگاه ورزشی نخواهید داشت. البته توجه داشته باشید که جبران خسارت بر اساس شرایط و تعهدات بیمه نامه خواهد بود.

بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در قبال همسایگان شامل چه مواردی نمی شود؟

در کنار حوادثی که تحت پوشش بیمه مدیر ساختمان قرار می گیرند با مواردی که توسط بیمه گذار پوششی برای آن ها در نظر گرفته نشده است نیز آشنا می شویم. در ادامه به لیست این موارد اشاره کرده ایم:

  • صدمه و خسارت های ناشی از نماکاری، نقاشی و تعمیر های مرتبط به بنای اصلی ساختمان
  • خسارت های وارد شده به وسایل نقلیه در پارکینگ
  • خسارت ناشی از تصادف و برخورد با جسم ثابت در محوطه ساختمان
  • خسارت های ناشی از انفجار هسته ای و تشعشعات رادیو اکتیو
  • خسارت وارد شده به ساختمان در صورت جنگ و شورش
  • خسارت در صورت وقوع بلایای طبیعی
  • سایر استثنائات عمومی

علاوه بر این موارد، اگر ثابت شود که شخص بیمه گذار در خسارت به وجود آمده عمد و تقلبی داشته است، مبلغی توسط بیمه بابت جبران خسارت پرداخت نمی شود. در مواردی هم که خسارت وارد شده از سوی شخص دیگری غیر از بیمه گذار باشد، مسئولیت جبران خسارت با بیمه گزار نیست. به عنوان مثال برای جبران خسارت های ناشی از آتش سوزی یا انفجار در هر یک از واحدها به دلیل قصور مالکان یا ساکنان ساختمان باید بیمه اتش سوزی خانه را تهیه کنید.

دلیل اهمیت استفاده از بیمه مسئولیت ساختمان مسکونی

بیمه مسئولیت ساختمان یک بیمه اختیاری است. به این ترتیب تهیه آن الزامی نیست؛ اما در ماده 14 آیین نامه اجرایی قانون تملک این موضوع به صراحت اعلام شده که مسئولیت حفظ و اداره ساختمان و همچنین مجری تصمیمات مجمع عمومی با مدیر یا مدیران ساختمان است. در نتیجه با خرید بیمه ساختمان از بار مسئولیت های مدیر و هیات مدیر کم می شود. همچنین در صورت بروز هرگونه حادثه از بروز مشکلات حقوقی احتمالی جلوگیری خواهد شد.

به این ترتیب با تهیه بیمه مسئولیت مدنی مدیر ساختمان حوادثی که باعث خسارت به مال و جان افراد می شود تحت پوشش قرار می گیرد.

بررسی تعهدات بیمه برای پرداخت بیمه مسئولیت ساختمان

در این بیمه پرداخت خسارت با توجه به نرخ دیه صورت می گیرد؛ بنابراین با افزایش نرخ دیه، مابه التفاوت به بیمه نامه اضافه می شود. در حال حاضر در سال 1402 نرخ تعهدات شرکت بیمه برای پرداخت هزینه بیمه مسئولیت مدیر ساختمان به شرح زیر است:

تعهدات شرکت بیمه قیمت (به ریال)
هزینه پزشکی (به ازای هر نفر) 500?000?000
هزینه پزشکی در طول مدت بیمه نامه 1?500?000?000
غرامت فوت و نقص عضو هر نفر (ماه های عادی) 9?000?000?000
غرامت فوت و نقص عضو هر نفر (ماه های حرام) 12?000?000?000
غرامت فوت و نقص عضو در طول مدت بیمه نامه 36?000?000?000
خسارت های مالی درقبال همسایگان در اثر آتش سوزی صرفا ناشی از مشاعات در هر حادثه 2?500?000?000
خسارت های مالی درقبال همسایگان در اثر آتش سوزی صرفا ناشی از مشاعات در طول مدت 5?000?000?000
خسارت مالی پارکینگ برای هر ظرفیت در هر حادثه سرمایه طبق درخواست متقاضی بیمه
خسارت مالی پارکینگ در طول مدت سرمایه طبق درخواست متقاضی بیمه

توجه داشته باشید که بسته به نوع پوشش انتخابی و قیمت بیمه نرخ پرداخت خسارت متفاوت خواهد بود.

نحوه برای دریافت خسارت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان؛ بررسی مدارک مورد نیاز

برای دریافت خسارت از بیمه مسئولیت ساختمان، مدیر باید مستندات قابل ارائه آماده کند. به عنوان مثال اگر برای سرایدار حادثه ای رخ داده است، باید وجود ارتباط کاری با این فرد اثبات شود. همچنین در صورت بروز حادثه جانی برای ساکنان در زمان استفاده از آسانسور به مدارک قابل استنادی هم چون گزارش اورژانس و بیمارستان نیاز خواهید داشت. به طورکلی با توجه به شرکت انتخابی برای بیمه، مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت ممکن است که متفاوت باشد.

نحوه محاسبه قیمت بیمه مسئولیت مدیر ساختمان

قیمت این بیمه نامه باتوجه به فاکتورهایی همچون تعداد واحد ها ،متراژ استخر ،ظرفیت پارکینگ،ظرفیت باشگاه ورزشی ،تعداد کارکنان ، ظرفیت آسانسور،سرمایه خسارت های مالی درقبال همسایگان در اثر آتش سوزی محاسبه می گردد.

جلوگیری از خسارت های جانی و مالی برای همسایگان با خرید بیمه مسئولیت ساختمان

در این مقاله با بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در قبال همسایگان و انواع پوشش های آن آشنا شدیم. با تهیه این بیمه تا حد قابل توجهی از بار مسئولیت هایتان کاسته می شود. همچنین در صورت بروز هر حادثه ای در مشاعات ساختمان خیالتان از بابت جبران هزینه ها راحت خواهد بود. توجه داشته باشید که در خصوص حوادثی که مربوط به پروژه های ساختمانی می شود نیاز به دریافت بیمه مسئولیت خواهید داشت. برای آشنایی با این بیمه و جزییات پوشش های آن می توانید با کارشناسان آسماری در تماس باشید. همچنین می توانید در مورد سایر بیمه ها از جمله بهترین بیمه تکمیلی خانواده در وبلاگ آسماری اطلاعات کاملی به دست آورید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 198
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران