پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 584530 تاریخ : 1400/04/20-12:23:43
,23,5,
ضرورت احداث نیروگاه بخاری سیریک در سواحل مکران

یادداشت؛

ضرورت احداث نیروگاه بخاری سیریک در سواحل مکران

مصطفی علی ربانی، کارشناس صنعت برق

بر اساس سیاست های کلی نظام و لزوم توسعه همکاری های منطقه ای و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دوست، برای مقابله با تحریم های ظالمانه همه جانبه دولت آمریکا و پس از بدعهدی برخی کشورهای اروپایی، بررسی زمینه های همکاری مشترک و توسعه اقتصادی با کشورهای هدف مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش بانک و صنعت، با توجه به سوابق و توانایی روسیه در زمینه اجرای طرح های نیروگاهی در ایران به عنوان یکی از زمینه های همکاری مورد علاقه طرفین از یک سو و ضرورت توسعه ظرفیت های تامین برق کشور از سوی دیگر، دو طرف پروژه های مختلفی را مطرح کردند و با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت در سواحل مکران و پایداری شبکه برق در جنوب شرق کشور، احداث نیروگاه بخاری 1400مگاواتی سیریک با بهره گیری از وام اعتباری دولت روسیه در دستور کار قرار گرفت.

همچنین مطابق با توافقات صورت گرفته مبلغ پنج میلیارد یورو وام اعتباری با نرخ سود کم و بدون هرگونه هزینه دیگر برای اجرای طرح های زیربنایی در اختیار دولت ایران قرار خواهد گرفت و پروژه مذکور اولین طرحی است که با استفاده از منابع این وام اجرایی شده است.
موضوع اخذ این وام در لایحه قانون بودجه سال 1395 لحاظ شد و مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از اخذ مجوزهای قانونی از تمام مراجع مربوطه از جمله هیات وزیران، شورای اقتصاد و... به منظور اجرای توافقات بین دو دولت، قرارداد مربوطه با پیمانکار معرفی شده از سوی دولت روسیه منعقد شده است.
اهمیت موضوع و امکان تامین منابع مورد نیاز اجرای این پروژه در شرایط تحریم همه جانبه ج.ا.ایران از سوی آمریکا و مسدود بودن کلیه مسیرهای تامین مالی خارجی معنا می یابد. لازم به ذکر است از کل نیروگاه های نصب شده در جهان با ظرفیتی بیش از 6 هزار گیگاوات، حدود چهار هزار و 200 گیگاوات نیروگاه حرارتی و عمدتا نیروگاه های بخاری، به خصوص نیروگاه های زغال سنگ سوز(بیش از 42 درصد انرژی جهان) است و اطلاق فناوری نیروگاه های بخاری به فناوری منسوخ صحت ندارد.
مشخصات فنی و قراردادی این طرح پس از کارشناسی دقیق با حضور خبرگان صنعت برق و رعایت کلیه جوانب فنی بررسی و نهایی شده و در تمامی بخش ها از آخرین ویرایش های استانداردهای بین المللی استفاده خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه امکان طراحی و ساخت تجهیزات اصلی چنین واحدهای نیروگاهی در کشور وجود ندارد، در اجرای طرح، در سایر بخش ها از توانمندی های شرکت های ایرانی استفاده خواهد شد، به نحوی که در قرارداد در کنار اکثر شرکت های تامین کننده تجهیزات مورد تایید خارجی، پیمانکاران و شرکت های ذیصلاح ایرانی نیز مد نظر خواهند بود.
نیروگاه بخاری در شرایط محیطی منطقه سیریک در گرم ترین ساعات سال (با 48درجه سانتی گراد) و زمان پیک مصرف برق کشور توان تولید 1400مگاوات برق را دارد. همچنین با توجه به قیمت قرارداد پس از کسر مبلغ قیمت پست GIS و لوازم و قطعات یدکی، قیمت احداث این نیروگاه حدود 965یورو به ازای هر کیلووات است.
قیمت نیروگاه های چرخه ترکیبی براساس ظرفیت اسمی آنها در شرایط ISO تعریف می شود. بدیهی است با شرایط آب وهوایی منطقه این نیروگاه، در صورت بهره برداری با گازوئیل و گاز واحد 307مگاواتی به ترتیب حدود 200 و 240مگاوات تولید می کند. با این فرضیه ها برای داشتن 1400مگاوات قدرت عملی در شرایط محیطی ذکرشده باید 2هزار و 149مگاوات نیروگاه کلاس F احداث شود که با فرض قیمت هر کیلووات حدود 600یورو برابر 29/ 1میلیارد یورو خواهد بود.
از طرفی عمر نیروگاه های بخاری 35 تا 40 سال و عمر نیروگاه های گازی حدود 15 سال و در بعضی ساختگاه ها بسته به شرایط محیطی 20سال در نظر گرفته می شود. برای مقایسه دو نوع نیروگاه لازم است هزینه جایگزینی تجهیزات اصلی بخش گاز نیروگاه چرخه ترکیبی بعد از عمر مفید محاسبه شود. معمولا 60 تا 65درصد از قیمت احداث برای جایگزینی این بخش مد نظر قرار می گیرد که در اینجا 50درصد لحاظ می شود.
در نتیجه قیمت کل 64/ 1میلیارد یورو برای ظرفیت معادل 1400مگاوات نیروگاه بخاری خواهد بود. در این صورت قیمت هر کیلووات نیروگاه کلاسF معادل نیروگاه بخاری برابر با حدود 1170یورو خواهد بود. از طرفی با شروع فصل سرما محدودیت تامین گاز طبیعی در کشور وجود دارد که در این ایام باید برای تامین برق توسط نیروگاه های حرارتی سوخت جایگزین تامین کرد.
سوخت جایگزین نیروگاه های بخاری مازوت با قیمت نزدیک به قیمت گاز طبیعی است، اما سوخت جایگزین نیروگاه چرخه ترکیبی گازوییل بوده که به میزان قابل ملاحظه ای گران تر از سوخت گاز است. در کنار مقایسه قیمت احداث، این مابه التفاوت نیز باید در نظر گرفته شود. تفاوت قیمت سوخت به شدت تفاوت راندمان برای این نیروگاه را تهدید کرده و احتمالا مقایسه قیمت سوخت مصرفی بیشتر از نیروگاه های بخاری معادل خواهد شد.
بنابراین امکان بهره برداری نیروگاه های بخاری با استفاده از سوخت های سنگین مزیت بسیار مهمی محسوب می شود. در پایان ضمن تاکید بر اینکه تجهیزات اصلی مشابه این نیروگاه بخاری در کشور طراحی و ساخته نشده و نمی شود، توجه به این نکته ضروری است که برای انتخاب تکنولوژی مورد استفاده در هر ساختگاه باید براساس پارامترهای فنی از جمله شرایط آب وهوایی ساختگاه ها، شرایط تامین زیرساخت ها از جمله آب، سوخت و... و با توجه به نیاز شبکه برق و دور از جهت گیری های غیرفنی تصمیم گیری کرد، نه اینکه شعار داد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران