پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 582370 تاریخ : 1400/03/23-17:22:35
,6,
صعود نسبی قیمت ها در بازار خودرو/ تولید در کارخانه ها کاهش یافت

صعود نسبی قیمت ها در بازار خودرو/ تولید در کارخانه ها کاهش یافت

اگرچه امسال شاهدکاهش قطره چکانی قیمت خودروها در بازار همراه بودیم اما با آغاز خرداد قیمت ها روند صعودی گرفتند و در برخی مدل ها حتی شاهد افزایش بیش از 10 میلیونی نرخ ها نیز بودیم.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، بررسی بازار خودرو نشان می دهد اگرچه همچنان معاملات قابل توجهی در بازار صورت نمی گیرد و طبق تاکید فعالان، بازار خودرو در حالت رکود به سر می برد اما با این حال قیمت ها نسبت به هفته های پیش روند صعودی به خود گرفته اند. به شکلی که حتی در برخی از خودروها شاهد رشد 10 میلیونی قیمت بوده ایم.

به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در سوم خرداد ماه 183 میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به 193 میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو 206 تیپ 2 نیز سوم خرداد ماه 198 میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به 210 میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروی دنا معمولی سوم خرداد ماه 267 میلیون تومان بود که هم اکنون به 275 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از 218 میلیون تومان به 232 ملیون تومان رسیده است.

همچنین نرخ خودروی تیبا از 125 میلیون تومان در سوم خرداد ماه به 127 میلیون تومان در 23 خرداد ماه رسیده است.

کوییک دنده ای نیز از 150 میلیون به 151 میلیون تومان، سایپا 111 از 128 به 133 میلیون تومان و تیبا دو از 133 میلیون تومان به 137 میلیون تومان رسیده است.

این افزایش نسبی قیمت ها در حالی است که طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال قیمت خودروها روند کاهشی داشت و اگرچه بصورت قطره چکانی، اما شاهد افت قیمت بودیم.

در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای پرفروش بازار آمده است؛ ناگفته نماند که نرخ ها در بازار شناور بوده و قیمت های درج شده، میانگین قیمت های موجود است.

خودرو (مدل 1400) قیمت (23 خرداد 1400) قیمت (3 خرداد 1400)
سمند LX 193 میلیون تومان 183 میلیون تومان
پژو 405 GLX 198 میلیون تومان 189 میلیون تومان
پژو پارس 232 میلیون تومان 218 ملیون تومان
پژو 206 تیپ 2 210 میلیون تومان 198 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 5 258 میلیون تومان 253 میلیون تومان
پژو 207 اتوماتیک 397 میلیون تومان 388 میلیون تومان
رنو تندر 90 E2 333 میلیون تومان 323 میلیون تومان
رانا پلاس 222 میلیون تومان 221 میلیون تومان
دنا معمولی 275 میلیون تومان 267 میلیون تومان
سایپا 111 133 میلیون تومان 128 میلیون تومان
سایپا 131 119 میلیون تومان 112 میلیون تومان
ساینا 145 میلیون تومان 143 میلیون تومان
تیبا 127 میلیون تومان 125 میلیون تومان
تیبا 2 137 میلیون تومان 133 میلیون تومان
کوییک دنده ای 151 میلیون تومان 150 میلیون تومان

کاهش تولید در کارخانه ها

بررسی ها نشان می دهد علت مهم صعودی شدن قیمت خودرو، کاهش تولید و عرضه است. نگاهی به آمار تولید خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری حکایت از آن دارد که تولید ایران خودرو در این 2 ماه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با کاهش چشم گیری مواجه بوده است. 2 خودروساز بزرگ کشور طی دو ماه ابتدای امسال 129 هزار و 545 دستگاه خودرو تولید کرده اند، در حالی که در بهمن و اسفند پارسال میزان تولید تجمیعی این دو خودروساز 147 هزار و 501 دستگاه بوده است.

این افت تولید در حالی است که اواسط اردیبهشت ماه امسال، شورای رقابت پس از مدتی تأخیر، افزایش قیمت خودروهای داخلی (کارخانه) را از نظر گذراند و براساس آن، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط 8.2 درصد و محصولات سایپا به طور متوسط 8.9 درصد افزایش یافت. اینکه چرا علیرغم دریافت مصوبه افزایش قیمت، تولید و عرضه خودرو از سوی این دو خودروساز کاهش یافته جای سوال دارد.

در جدول زیر میزان تولید خودرو در اردیبهشت 1400 و 99 آمده است.

تولید در ایران خودرو

اردیبهشت 1400 36 هزار و 726 دستگاه
اردیبهشت 99 51 هزار و 736 دستگاه
درصد تغییر کاهش 29 درصدی

تولید در سایپا

اردیبهشت 1400 37 هزار و 696 دستگاه
اردیبهشت 99 44 هزار و553 دستگاه
درصد تغییر کاهش 15.4 درصدی

در جدول زیر نیز میزان تولید خودرو در دو خودروسازی بزرگ کشور به تفکیک آذر، دی، بهمن و اسفند سال 99 و فروردین و اردیبهشت سال 1400 آمده است.

البته باید توجه داشت که تولید سایپا در دو ماه ابتدای امسال نسبت به اردیبهشت پارسال افت کرده اما نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با افزایش همراه بوده است؛ اما در مورد ایران خودرو، میزان تولید نه فقط نسبت به اردیبهشت پارسال بلکه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته نیز کاهش محسوسی داشته است.

میزان تولید در ایران خودرو

آذر 99 55 هزار و 249 دستگاه
دی 99 44 هزار و 331 دستگاه
بهمن 99 43 هزار و 912 دستگاه
اسفند 99 48 هزار و 332 دستگاه
فروردین 1400 21 هزار و 394 دستگاه
اردیبهشت 1400 36 هزار و 726 دستگاه

میزان تولید در سایپا

آذر 99 22 هزار و 550 دستگاه
دی 99 39 هزار و 265 دستگاه
بهمن 99 29 هزار و 452 دستگاه
اسفند 99 25 هزار و 805 دستگاه
فروردین 1400 33 هزار و 819 دستگاه
اردیبهشت 1400 37 هزار و 696 دستگاه

این افت تولید در حالی رقم خورده که بر اساس برنامه جهش تولید که در وزارت صمت تهیه و در اختیار مدیران ارشد خودروسازان قرار گرفت خودروسازان باید رشد 50 درصدی تولید را محقق کنند. البته وزارت صمت مشخص نکرده این افزایش 50 درصدی تولید در مقایسه با کدام بازه زمانی باید رقم بخورد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 216
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران