بر همین اساس آنچه عامل زمین گیر شدن پلتفرم های آنلاین در جبهه فروش رشته های دیداری محسوب مى شود توجه به جایگاه حساس همین رشته ها در صنعت بیمه است. توجیهى که اثبات مى کند عبارت استارتاپ را تا پیش از این نیز مى توان به برخى از فروشندگان رشته هاى بیمه اى اطلاق کرد. موضوعی که به واسطه نو بودن آن و احتمالا مقاومت بخش قابل توجهی از شبکه فروش در برابر تغییر، مغفول ماند و یاحتى به نفع تازه واردها مصادره به مطلوب شد.
اما در سوى دیگر برخى شرکت های بیمه با تغییر رویکردهای رشته محورى در مدیریت بنگاه، ظاهرا فصل جدیدى از مناسبات حضور میدانی استارتاپ های غیر برخط را رقم زدند، تا جایى که اخیرا شرکت بیمه البرز با معرفى محصول «شوکا» توانسته اقیانوسى آبى به جامعه فروش معرفى کند.
اقیانوسى که در آن استارتاپ های فروش غیر برخط، نقش پیشرانه های توسعه محصول را ایفا مى کنند.
بنابراین بیمه البرز نه تنها با معرفى محصولى که با رفتار ضد تورمى خود نقش بازوهای کمکى صندوق های بازنشستگی را تقویت می کند و جایگاه خود را در صنعت بیمه ارتقا داده، بلکه به عنوان بنگاهی شناخته مى شود که حالا توانسته موقعیت های جدیدى را براى افزایش سهم بازار شبکه فروش غیر برخط معرفى کند.
تحقیقات بیانگر این واقعیت است که بر اساس تصمیمات مدیران بیمه البرز کارمزد فروش «شوکا» در سطوح مختلف بنابر آئین نامه مرتبط شوراى عالى بیمه، 3 درصد تعیین شده که پس از صدور بیمه نامه و اخذ اولین قسط، به حساب کارمزد نمایندگان خواهد نشست.
به عبارتی بازه ى کارمزدی «شوکا» براى هر بیمه نامه از 1.5 تا 6 میلیون تومان بسته به سطح خریدارى بیمه گذاران در نظر گرفته شده است. سطح خریدارى بیمه گذاران در این محصول از 50 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان طبقه بندى مى شود.
بنابر اصول مدیریت مالى، کل کارمزد حاصل از فروش «شوکا» یکجا به حساب نماینده لحاظ می شود که این مکانیزم با توجه به شرایط تورمى کشور بازدهی بیشترى را متوجه نمایندگان می کند چرا که در مقایسه با سایر رشته ها که کارمزد به شکل پلکانی و در طول زمان به نمایندگان پرداخت مى شود، تورم عاملى براى کاهش ارزش پول به شمارمى رود.
با چنین مکانیزمى که بیمه البرز در اختیار شبکه فروش خود قرار داده، یکی از نقاط تمایز «شوکا» با سایر محصولات همانند، در نحوه تسویه حساب با نمایندگان است . به عبارت دیگر نماینده فروش مى داند که با واریز نخستین قسط از سوى بیمه گذار او رقمى تقریبا دو برابر قسط اول به عنوان کارمزد دریافت مى کند که این امتیاز به نوعى کم نظیر است.
بنابراین شوکا، بیمه البرز را به شرکتی تبدیل می کند که نه تنها برای فروشندگان غیر برخط دارای مزیت رقابتی مهمی است، بلکه ممکن است شرکت را با پدیده مهاجرت معکوس نمایندگان مواجه سازد. محصولی که این مزیت را دارد تا سرعت جریان فروش را به نفع شبکه فروش غیر برخط مدیریت کند.
تحقیقات نشان می دهد یکی از مهم ترین آسیب های بیمه های عمر که سیر تکاملی تعهدات اقتصادی اش معمولا بلند مدت بوده، بحران خروج بیمه گذار پیش از پایان مدت بیمه نامه است. بر همین اساس تحلیل گران صنعت بیمه خروج را آفتی برای این رشته بر شمرده اند، موضوعی که به نظر می رسد با عمر 5 ساله بیمه شوکا به نوعی مدیریت شده است تا بیمه گذار پیشرفت تکمیل بیمه نامه خود را با سرعت بیشتری لمس کند.