پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 658141 تاریخ : 1402/05/16-07:53:30
,7,
رکود و صعود صنعت طلا در سال 1402 / نگاه اتحادیه به کارگاه های راکد

رکود و صعود صنعت طلا در سال 1402 / نگاه اتحادیه به کارگاه های راکد

به مناسبت روز خبرنگار نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر در محل اتحادیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، به مناسبت روز خبرنگار نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر در محل اتحادیه برگزار شد.

در این نشست خبری نادر بذر افشان رییس اتحادیه طلا و جواهر مطالبی در مورد وضعت عملکرد اتحادیه در 10 ماهه گذشته اعلام کرد.

بذر افشان در مورد اخذ جواز گفت: جواز اتحادیه طلا و جواهر به اصنافی که دارای فضای فیزیکی هستند اعطا می گردد؛ این درحالیست که اگر کسب و کارهای اینترنتی بخواهند فعالیتی در فضای مجازی داشته باشند باید ابتدا جواز خود را از اتحادیه طلا و جواهر دریافت کنند.

لذا اتحادیه موکدا توصیه می کند افراد از فروشگاه هایی خرید کنند که دارای هویت صنفی هستند و خریدهای خود را از فضای مجازی با دید بازتر انجام دهند.

ریئس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: در اتحادیه طلا و جواهر 21 رسته صنفی وجود دارد و خرید صنفی باید از اصناف داری مجوز از این 21 رسته انجام شود و مردم در صورتی که می خواهند سکه خریداری کنند باید از فروشگاه هایی خرید کنند که مجوز رسته سکه را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: افراد توجه داشته باشند که در زمان خرید سکه ، سکه را در وکیوم و کارت پرس شده همان فروشگاه که دارای برچسب استاندارد و هولوگرام اتحادیه است خریداری کنند.

همچنین خاطر نشان کرد که واحدهای صنفی علاوه بر مجوز رسمی رسته نیز باید داری استاندارد نیز باشند.

این درحالیست که تا 15 سال آینده تمام مصنوعات طلا نیز دارای کد استاندارد خواهند شد.

بدر افشان در مورد شناسنامه طلا گفت: توجه داشته باشید که طلای دارای شناسنامه نسبت به طلای فاقد شناسنامه ارجح تر است چرا که در شناسنامه میزان طلا ، وزن نگین و سنگهای زینتی ذکر می گردد.

رکود صنعت طلا در ابتدای سال 1402

وی افزود: کاهش قیمت طلا و کاهش تقاضا در ابتدای سال 1402 باعث شده است که از ابتدای سال تاکنون بسیاری واحدهای صنفی اعم از تولیدی و کارگاهی دچار اختلال شوند که این رکود به میزان 20 تا 40 درصد مشاهده شده است.

این در حالیست که 10 تا 20 از افراد با توجه به گران شدن طلا به طرف خرید مصنوعات نقره و بدلیجات سوق داده شده اند.

بازرسی اتحادیه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد بازرسان اتحاده گفت: 70 درصد بازرسان اتحادیه طلا و جواهر در سطح تهران بصورت افتخاری با اتحادیه طلا و جواهر همکاری می کنند و گزارشات بازرسی از تخلفات صورت گرفته را بصورت دوره ای بعد از رسیدکی به اتحادیه اعلام می کنند و در پایان با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

ارائه فاکتور به خریداران

نادر بذر افشان در ادامه در مورد اخذ فاکتور مصنوعات طلا گفت: بر اساس قانون نظام صنفی خرید بالای 10 هزار تومان باید با ارائه فاکتور انجام شود و فروشنده موظف به ارائه فاکتور به خریدار می باشد. لذا در این صنف نیز فروشندگان مصنوعات طلا موظف به ارائه فاکتور به خریداران هستند.

نگاه اتحادیه به کارگاه های راکد

وی افزود: فعالیت واحدهای صنفی تولیدی و کارگاهی این صنعت از گذشته تا به امروز در محله های درخونگاه و سنگلچ متمرکز بوده است که طی سال های گذشته و اعلام شهرداری تخلیه این واحدها و متمرکز شدن این واحدها در شهرک های صنعتی خارج از بافت مسکونی که بدین منظور دیده شده است در دستور کار قرار گرفته است.

این درحالیست که استارت این کار از طرف اتحادیه در دوره گذشته انجام شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

در همین راستا اتحادیه نیز زمین های پیشنهادی را با تیم تخصصی 3 نفره برای این منظور بررسی کرده و جلساتی با شهرداری تهران نیز برگزار شده است.

بذر افشان اضافه کرد: این درحالیست که سرمایه گذاران این شهرک های صنعتی نیز مشخص شده اند ؛ با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای صنفی در محله های عنوان شده قدرت خرید در شهرک های صنعتی را ندارند ، سرمایه گذاران به این واحدهای صنفی کمک های مالی بصورت تسهیلات بلند مدت اعطا خواهند نمود.

حباب سکه و اعلام آمادگی ضرب سکه

وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش حباب سکه از ابتدا سال 1402 ؛ اتحادیه آمادگی خود را برای ضرب سکه و سرمایه گذاری در این حوزه و کمک به بانک مرکزی به عنوان یک بازو اعلام کرده است ولی همچنان تاکنون هیچ پاسخی از طرف بانک مرکزی در این رابطه به اتحادیه ارسال نشده است.

گزارش عملکرد 10 ماهه هیئت مدیره جدید اتحادیه

در پایان جلسه گزارشی از وضعیت عملکرد هیئت مدیره جدید در مدت 10 ماه سکانداری اتحادیه جدید به شرح ذیل از طرف ریئس اتحادیه ابه شرح ذیل ارائه گردید:

6000 واحد صنفی در تهران مستقر هستند

3840 واحد داری جواز قانونی و رسمی هستند

2000 واحد صنفی دارای مشکلات ملکی هستند که بیشتر آنها واحدهای تولیدی اند

827 پرونده جواز تشکیلل شده که 692 جواز از تاریخ 29 شهریور 1401 تاکنون صادر شده است

5521 پرونده بازرسی در سطح تهران تشکیل شده

1700 اخطار به واحدهای صنفی ارسال گردیده

181 جواز مربوط به واحدهای صنفی ابطال شده است ، این درحالیست که به جد می توان گفت 150 مورد از ابطال جواز مربوط به واحدهای صنفی است که از طرف اداره مالیات و سامانه تجارت مشکلاتی برای آنها بوجود آمده است.

گزارش آماری قیمت از ابتدای سال 1402 تاکنون

وضعیت کاهش و افزایش قیمت طلا و صنایع وابسته از ابتدای سال 1402 تاکنون به شرح ذیل می باشد:

- کاهش 1.6 درصدی اونس جهانی طلا ؛ معادل 31 دلار

- کاهش 6.6 درصدی قیمت طلا

- کاهش 7.74 درصدی قیمت سکه

- کاهش 8.9 درصدی سکه طرح قدیم

- کاهش 16.02 درصدی نیم سکه

- کاهش 8.02 درصدی ربع سکه

- کاهش 11.42 درصدی سکه های 1 گرمی بانک مرکزی

- کاهش 12.5 درصدی حباب سکه ؛ معادل 780،000 تومان

حسین جواهریان



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 256
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران