پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 594595 تاریخ : 1400/12/14-18:15:17
,8,
دوران طلائی بورس انرژی مس شد

دوران طلائی بورس انرژی مس شد

حجم معاملات در بورس انرژی از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه 1400 با کاهش محسوس 50 درصدی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، مدیرعامل بورس انرژی ایران به تازگی در نشستی با حضور مدیران صنعت پتروشیمی در کیش اعلام کرده که از ابتدای سال 1400 تا آخر بهمن ماه امسال حدود 120 هزار میلیارد تومان ارزش کل معاملات بورس انرژی شامل معاملات انواع فرآورده های نفتی در رینگ های داخلی و صادراتی و اوراق سلف موازی استاندارد است.

به گفته وی تعداد کالاهای بازار فیزیکی و اوراق پذیرفته شده برابر با 438 مورد بوده و در بورس انرژی ایران، از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از 39 میلیون تن حامل انرژی مورد معامله قرار گرفته که از این میزان 33 درصد در رینگ داخلی و 66 درصد در رینگ بین الملل بوده است.»

نقوی همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای راه اندازی بورس انرژی ایران یعنی از 17 تیرماه 1391 تا کنون «ارزش معاملات در رینگ داخلی 557 هزار میلیارد ریال و در رینگ بین المللی 10 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است»،ادعا کرده که «در سال جاری تا پایان بهمن نزدیک به 7 میلیون تن انواع فرآورده معامله شده و ارزش تقریبی 120 هزار میلیارد تومان معامله شده است.»

این اظهارات درحالی است که با نگاهی به آمار معاملات بورس انرژی ایران به وضوح می توان دریافت که حجم معاملات انواع فرآورده نفتی در رینگ های داخلی و صادراتی بورس انرژی طی مدت مشابه در سال 1399 بالغ بر 12.092.910 تن بوده است.

به این ترتیب حجم معاملات در بورس انرژی از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه 1400 با کاهش محسوس 50 درصدی مواجه و به عبارتی با نصف شدن حجم معاملات مدت مشابه در سال قبل مواجه بوده است.

این درحالی است که کل کالاهای پذیرفته شده در بازار فیزیکی برابر با 75 کالا و کل اوراق پذیرفته شده اعم از فعال و غیرفعال برابر با 84 ورقه است که مجموعاً 159 کالا / اوراق تا کنون در بورس انرژی ایران پذیرش شده است، درحالیکه مدیرعامل بورس انرژی این رقم را 438 اعلام می کند.

از نظر ریالی اما بورس انرژی ایران باید خود را امسال مدیون رشد نرخ دلاری قیمت جهانی نفت خام و فرآورده های نفتی به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای مصرف فرآورده های نفتی به دلیل واکسیناسیون جهانی و نیز جنگ روسیه و اکراین بداند والا با توجه به نصف شدن حجم معاملات این بازار، افول شدید ارزش معاملات غیر قابل انکار است.

دوران طلائی بورس انرژی مس شد؟

مطابق با نمودار فوق کاهش 43 درصدی حجم معاملات انواع فرآورده نفتی در سال جاری نسبت به سال 99 در حالی مشهود است که مدیرعامل بورس انرژی ایران هیچ اشاره ای به این کاهش شدید حجم معاملات نداشته است. ارزش ریالی معاملات فرآورده های نفتی بورس انرژی ایران در سال 1400 حتی با وجود افزایش 100 درصدی میانگین قیمت نفت خام و سایر فرآورده های نفتی در مقایسه با سال 1399 همچنان با کاهش 60 هزار میلیارد ریالی مواجه است.

این رقم در سال گذشته به مبلغ 96 هزار میلیارد تومان و طی امسال به ارزش تقریبی 90 هزار میلیارد تومان محقق شده است. این در حالی است که در سال 99، قیمت جهانی بنزین به 15 دلار به ازای هر بشکه و نفت خام به زیر 10 دلار در هر بشکه رسیده بود.

اما در سال 1400 قیمت ها با افزایش قابل ملاحظه روبرو و اکنون با بیش از 100 دلار در هر بشکه نفت خام قرار گرفته است.

از سویی دیگر ارزش معاملات رینگ بین الملل در سال 99 برابر با 928 هزار میلیارد ریال و در مدت مشابه سال 1400 (تا اول اسفند) برابر با 674 هزار میلیارد ریال است که کاهش 27 درصدی ارزش معاملات در رینگ صادراتی را نشان می دهد.

این درحالی است که میانگین افزایش 100 درصدی قیمت نفت خام و سایر فراورده های نفتی در سال جاری نیز نتوانسته عملکرد ضعیف این بازار را رو پوشش دهد.

دوران طلائی بورس انرژی مس شد؟

کاهش حجم معاملات بورس انرژی ایران در حالی است که این شرکت از سال 98 تا پایان آذرماه امسال با رشد بیش از 76 درصدی نیروی انسانی روبرو شده که به تبع آن هزینه های سربار و پرسنلی آن نیز افزایش یافته است.

دوران طلائی بورس انرژی مس شد؟

نرخ رشد بالای هزینه های پرسنلی و منفی شدن درآمدهای عملیاتی بورس انرژی ایران اگرچه به نظر می رسد در پشت نوسان نرخ کامودیتی ها در بازار جهانی نفت و فرآورده های نفتی پنهان مانده اما از هم اکنون صدای بلند هشدار را برای ناظران بازار سرمایه به صدا درآورده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 222
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران