پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 657798 تاریخ : 1402/05/01-14:48:27
,3,
جایگاه ویژه بانک های قرض الحسنه در ایجاد اشتغال زایی

جایگاه ویژه بانک های قرض الحسنه در ایجاد اشتغال زایی

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان خراسان رضوی گفت: بانک های قرض الحسنه در طول سال های اخیر با پرداخت گسترده وام به اقشار مختلف جامعه ضمن بسترسازی مناسب برای رونق تولید و اشتغال زایی در جامعه به رفع مشکلات مالی و نیازهای ضروری افراد کم برخوردار و کمک به افزایش رفاه عمومی اهتمام ورزیده اند.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران، «نورالله نظریان» مدیر شعب بانک در خراسان رضوی در گفت وگوی ویژه رادیو گفت وگو با موضوع جایگاه بانک های قرض الحسنه در ایران عنوان کرد: تاریخچه قرض الحسنه در ایران به 70 سال پیش، باز می گردد و این روند پس از انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفت. امروز ما قریب به 6000 صندوق قرض الحسنه داریم که از میان آن ها 1200 صندوق زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: با گسترش صندوق های قرض الحسنه در کشور، در نهایت سال 1386 نخستین بانک رسمی قرض الحسنه ایران تأسیس شد و 5 سال بعد دومین بانک نیز راه اندازی شده و ما اینک 2 بانک قرض الحسنه تخصصی در کشور داریم که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کنند.
این کارشناس حوزه پولی و بانکی با اشاره به نحوه فعالیت بانک های قرض الحسنه در کشور گفت: با تأسیس و آغاز به کار بانک های قرض الحسنه از اواسط دهه 1380 شاهد اتفاقات حائز اهمیت و کم نظیری در زمینه بانکداری بودیم که زمینه جذب حداکثری مشتریان این قبیل بانک ها را فراهم کرد.
نظریان تأکید کرد: بانک های قرض الحسنه طی سال های اخیر با پرداخت گسترده وام به اقشار مختلف جامعه ضمن بسترسازی مناسب برای رونق تولید و اشتغال زایی در جامعه به رفع مشکلات مالی و نیازهای ضروری افراد کم برخوردار و کمک به افزایش رفاه عمومی اهتمام ورزیده اند که بی شک مشابه آن را تا به حال در نظام بانکداری کشور تجربه نکرده بودیم.
وی در ادامه با اشاره به مشارکت بانک های قرض الحسنه در پروژه های تولیدی و سرمایه گذاری اقتصادی اظهار داشت: بر اساس آمارها و برآوردهای بانک های قرض الحسنه، مشتریان و مراجعه کنندگان اصلی این بانک ها را دهک های پایین و متوسط رو به پایین جامعه تشکیل داده اند و از طرفی بنا به سقف وام که در اساسنامه بانک های قرض الحسنه ذکر شده، این بانک ها نمی توانند در سطح بالا به مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری ورود پیدا کنند.
نظریان افزود: اکثر قراردادهای این بانک ها به پرداخت وام های ضروری و الزامی (وام های خُرد) مردم مربوط می شود و تنها کمکی که می توانند به پروژه های سرمایه گذاری داشته باشند، واگذاری وام به پرسنل شرکت هاست تا از دغدغه های مالی آن ها کاسته و بر انگیزه کاری آنان افزوده شود.
مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان خراسان رضوی ادامه داد: پروژه های اجتماعی که بانک های قرض الحسنه به آن ها کمک بلاعوض کرده اند، ساخت مدارس و درمانگاه ها بوده که آن هم در راستای ایجاد رفاه برای مردم کم برخوردار و آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: بر اساس گزارش های بانک مرکزی بیشترین پرداخت وام و حمایت های مالی بانک ها از قشر آسیب پذیر جامعه از سوی بانک های قرض الحسنه انجام شده که درصد قابل توجهی از این وام به حوزه اشتغال زایی و تولید تخصیص یافته است.
نظریان در پایان تأکید کرد: امیدواریم با حمایت های بانک مرکزی و عموم مردم، پرداخت وام از سوی بانک های قرض الحسنه افزایش یابد و گامی مؤثر در رونق تولید و توسعه اقتصادی برداشته شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 241
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران