مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در مواجهه با این وضعیت یک برنامه در سه فاز و مرحله طراحی شد که مرحله نخست آن، تثبیت جریان تولید بود که تاکنون دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است؛ به عنوان نمونه از ابتدای امسال تا نوزدهم مرداد ماه 300 هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال فقط 70 هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده بود.
وی با بیان اینکه ثباتی در جریان تولید اتفاق افتاده است، گفت: میزان تعهدات معوق خودروسازان به کمتر از 10 هزار دستگاه کاهش یافته و میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ ها نیز کمتر از 12 هزار دستگاه است؛ این در حالی است که در مدت مشابه پارسال 170 هزار خودروی ناقص در پارکینگ ها وجود داشت.
توکلی لاهیجانی تصریح کرد: پوست اندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش بنیان شدن در صنعت خودرو هدف گذاری شده و اکنون یک گذار پلتفرمی طراحی شده است تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی و مقیاس اقتصادی تولید حرکت کنیم. اکنون چهار پلتفرم کلیدی تعریف شده که در نمایشگاه برنامه تحول صنعت خودرو از آنها بیشتر خواهیم شنید و روزهای نوید بخشی در صنعت خودرو کشور در پیش رو خواهیم داشت.
وی گفت: گذار از فضای یاس آلود خودروی کشور و رسیدن به بالندگی در این صنعت دور از ذهن نیست. مطابق چشم انداز 1404 قرار است جز 10 کشور برتر خودرویی جهان در آن سال باشیم و بر اساس آن لازم است با پلتفرم های موجود به هم افزایی بپردازیم و در مرحله سوم، به گشایش و گسترش بازارهای صادراتی فکر خواهیم کرد. تنها در این صورت است که می توان صنعت خودروی کشور را به عنوان موتور محرکه کشور در گام دوم انقلاب معرفی کرد.