پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 582030 تاریخ : 1400/03/19-09:37:37
,9,
تاثیر مواد غذایی و مواد مغذی  در دوران ریکاوری کووید-19

کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران بررسی کرد:

تاثیر مواد غذایی و مواد مغذی در دوران ریکاوری کووید-19

تحقیقات نشان می¬دهد که خطر ابتلا به ویروس کووید 19 در افرادی که تغذیه نا مناسبی دارند بیشتر است، همچنین در دوران ابتلا تغذیه مناسب اهمیت زیادی در بهبودی دارد .

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران- تحقیقات نشان می­دهد که خطر ابتلا به ویروس کووید 19 در افرادی که تغذیه نا مناسبی دارند بیشتر است، همچنین در دوران ابتلا تغذیه مناسب اهمیت زیادی در بهبودی دارد .


مهندس فرحناز کشوری فرد کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به بررسی تاثیر مواد غذایی و مواد مغذی در دوران ریکاوری کووید19 پرداخت.

مهندس کشوری فرد در ابتدا از اپیدمی کووید 19 گفت که با نام معمول کرونا و یک ویروس شدیدا واگیر دار شناخته شده است.اولین موارد آن در شهر ووهان چین در تاریخ سی یکم دسامبر سال دو هزار و نوزده دیده شد که تا به امروز میلیون ها انسان را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است.

بیماری کووید 19 تا تاریخ 4 مارچ 2021 ، صد و چهارده میلیون مبتلای شناخته شده و نزدیک سه میلیون نفر کشته داده است . اما در عین حال درصد زیادی از مبتلایان به این ویروس بهبود یافته و در دوران ریکاوری به سر می­برند .
وی ضمن اشاره به اهمیت تغذیه مناسب در دوران کرونا افزود: تحقیقات نشان می­دهد که خطر ابتلا به ویروس کووید 19 در افرادی که تغذیه نا مناسبی دارند بیشتر است، همچنین در دوران ابتلا تغذیه مناسب اهمیت زیادی در بهبودی دارد.

کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در ادامه با استفاده از داده های آماری ، به بررسی تاثیر مصرف مواد غذایی خاصی در طول ریکاوری کرونا در 170 کشور جهان پرداخت.

گروه بندی کشور ها با توجه با شاخص GHI (مقدار شاخص فقر) انجام شده است. با استفاده از این شاخص میتوان کشور ها را هم از نظر کیفیت تغذیه هم از نظر در دسترس بودن مواد غذایی تفکیک نمود. متاسفانه در کشور هایی که GHI بالا می­باشد شاخصی برای تشخیص مواد غذایی تاثیر گذار در رویه ریکاوری کووید 19 وجود ندارد.

کشور ها با استفاده از این شاخص به 4 گروه تقسیم شده اند.

گروه اول : کشور هایی که شاخص فقر آنها کاملا حذف گردیده است مانند آمریکا ، کانادا ، ژاپن ، کره جنوبی ، استرالیا و اروپای غربی .
گروه دوم : کشور هایی با شاخص فقر بسیار کم مانند آمریکای جنوبی، مکزیکو و کشورهای مرکزی آمریکای جنوبی .
گروه سوم : کشور هایی که شاخص فقر کمی دارند مانند ایران ، آلبانی ، اکراین ، روسیه .
گروه چهارم : کشور هایی با شاخص فقر بالا مانند کشورهای آفریقایی ، فیجی ، یمن ، پاکستان و ویتنام .
مصرف موادی مانند غذاهای دریایی، گوشت، لبنیات، نوشیدنی های الکلی، محصولات گیاهی، سبزیجات، مغز های خوراکی، روغن گیاهی و ... در این چهار گروه بررسی شده است.
غذاهایی با ریشه حیوانی که پر از کلسترول هستند، شاید باعث بیماری­های متعدد شوند اما تحقیقات نشان داده مقدار مناسبی از کلسترول باعث تقویت سیستم ایمنی نسبت به عفونت ها و ویروس ها می­شود .
غذاهایی که منبع زینک و رتینول هستند نیز در دوران ریکاوری نقش زیادی داشته اند. گوشت، شیر و فرآورده­های لبنی که ازاین دست منابع هستند در کشورهای گروه اول به صورت سیستماتیک با ویتامین D غنی می­شوند .
از میان مواد غذایی بررسی شده، سبزیجات و فرآورده­های گیاهی بیشترین تأثیر را در پروسه ریکاوری کووید 19 داشته­اند. دلیل این تاثیر وجود ویتامین E در روغن­های گیاهی و همچنین وجود امگا3 در روغن­های سویا و دانه ی کلزا است .
تنها ماده ای که در دوران ریکاوری کووید 19 تاثیر منفی دارد نوشیدنی های الکلی است که نه تنها باعث ایجاد مشکلات کبدی شده، بلکه سبب ایجاد مشکلات ریوی و در نهایت کند تر شدن پروسه ی بهبودی می­شود.
یکی از موثر ترین روش های گذراندن راحت دوران ریکاوری کووید 19 داشتن رژیم غذایی مناسب است. غذاهایی که دارای مقدار زیادی لیپید، پروتئین، آنتی اکسیدان و ریزمغذی ها هستند به تسریع دوران ریکاوری کمک شایانی می­کنند. غذاهایی که ویتامین­های متعدد مانند ویتامین D و ویتامین E دارند در تقویت سیستم های دفاعی بدن و سرعت بخشی به روند درمان نقش چشمگیر دارند. در کشور ما ایران بیشتر مواد مغذی ذکر شده در بالا موجود اند و ریکاوری را برای کسانی که در حال گذراندن دوران نقاهت خود هستند آسان می سازد.
مهندس فرحناز کشوری فرد
کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو
Influence of foods and nutrients on COVID-19 recovery: A multivariate analysis of data from 170 countries using a generalized linear model Alexandre F. Cobre a , Monica Surek a , Raquel O. Vilhena a , Beatriz Boger € a , Mariana M. Fachi a , Danilo R. Momade a , Fernanda S. Tonin a , Flavia M. Sarti b , Roberto Pontarolo


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 273
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران