پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 593519 تاریخ : 1400/11/06-12:46:41
,5,
بودجه انرژی های تجدیدپذیر نباید از بودجه کل صنعت برق جدا باشد

معاون وزیر نیرو:

بودجه انرژی های تجدیدپذیر نباید از بودجه کل صنعت برق جدا باشد

معاون وزیر نیرو در امور تجدیدپذیرها گفت: یک مشکل اساسی این است که صرف وابسته کردن موضوع تجدیدپذیرها به بودجه دولتی کار صحیحی نیست، این اشکال در ساختار وزارت نیرو است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از خبرنگار مهر، محمود کمانی مدیرعامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی در نشست با فعالین انرژی های تجدیدپذیر در اتاق ایران گفت: در شروع کار ما به این نتیجه رسیدیم برای توسعه مسیر متوقف شده تجدیدپذیرها صرفاً مسیر خرید تضمینی کافی نیست و تلاش کردیم که مسیرهای دیگر را جایگزین کنیم. البته در تبصره 15 تمرکز کردیم و به جاهای خوبی رسیدیم که با دستور رئیس جمهور هم همراه شد و امیدواریم تا آخر سال پرداخت مطالبات نیروگاه ها انجام شود.

وی افزود: مهمترین ظرفیت ما ماده 12 قانون رفع موانع تولید بودکه امسال در لایحه بودجه نیز آمد و پیگیری می کنیم عدد مناسبی در تبصره 14 به احداث تجدیدپذیرها اختصاص یابد.

کمانی تصریح کرد: با توجه به ناترازی تولید برق مجموعه های بزرگ صنعتی درخواست احداث نیروگاه تجدیدپذیر را داده اند و در توافق وزارت صمت با وزارت نیرو برای ساخت 10 هزار مگاوات برق توسط صنایع با پیگیری هایی که کردیم دو هزار مگاوات آن به تجدیدپذیرها اختصاص یافت، با این شرط که حجمی که نیروگاه خورشیدی به شبکه تزریق میکند، شبکه به خود احداث کننده تحویل دهد و مجموعه صنعت هم این درخواست را داشت که این میزانی که انجام میدهد برق آن صنعت در هیچ شرایطی قطع نشود و وزارت نیرو هم این تضمین را میدهد. وزارت صمت هم درخواست داشت این اتفاق در شوراهای تأمین استانی نیز مصوب شود که پیگیر آن نیز هستیم.

مدیرعامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی گفت: موضوع بعدی صادرات برق تجدیدپذیر است که موافقت نامه های اولیه وزیر گرفته شده و برای این کار دو راه را پیش رو داریم. اول اینکه مثل گذشته صادرات برق به عهده توانیز باشد و ما درصدی از برق تولیدی را صادر کنیم و معادلش را به نیروگاه ها پرداخت کنیم. راه دیگر این است که آنهایی که برق تجدیدپذیر تولید می کنند یک کفی برای عرضه در داخل در نظر گرفته شود و بقیه را بتوانند صادر کنند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: بحث بعدی رمزارزهاست و ما تلاش می کنیم آنهایی که مجوز دارند بتوانند از نیروگاه های تجدیدپذیر استفاده کنند، اخیراً هم یک نامه ای تنظیم کرده ام که مجوزها سریع تر صادر شود یعنی درخواستی را به ساتبا بدهند و ما آنها را به تولیدکننده تجدیدپذیر معرفی کنیم.

وی افزود: به طور کلی مسیرهای مختلفی وجود دارد و با توجه به عقب ماندگی این صنعت در این سال ها لازم است مسیرها را متنوع کنیم. طبق یک بررسی آخرین قیمت تمام شده تجدیدپذیرها 800 تومان است در حالی که اگر برق حرارتی را با قیمت واقعی گاز محاسبه کنیم حدود 2 هزار و 400 تومان می شود که نشان دهنده صرفه اقتصادی تجدیدپذیرهاست.

کمانی تصریح کرد: با مدلی که در صنعت برق وجود دارد و برق را به قیمت یک سوم یک سنت می فروشیم بحث هایی مانند بهینه سازی مصرف معنا ندارد. باید تلاش شود در حد امکان اقتصاد صنعت برق پویا شود و به شرایط خوبی برسد.

مدیرعامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی تاکید کرد: یک مشکل اساسی این است که صرف وابسته کردن موضوع تجدیدپذیرها به بودجه دولتی کار صحیحی نیست، این اشکال در ساختار وزارت نیرو است؛ معنی ندارد هر میزان از منابع فروش برق حاصل شد سهم تولیدکنندگان مشخص نباشد و فقط به عوارض برق بسنده کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو هم با این بحث موافق است، گفت: در این سال ها یک بودجه جداگانه ای به ساتبا اختصاص داده شد که سیاست بسیار غلطی بود. در حالی که نباید این بودجه از بودجه توسعه کل صنعت برق جدا باشد. این موضوع باید یک خواست عمومی باشد که هر میزان سهمی که در فروش برق داشتیم بخشی از آن به تجدیدپذیرها اختصاص پیدا کند. الآن مجموعه ای که وظیفه فروش برق را در وزارت نیرو دارد هیچ تعهدی برای ساخت تجدیدپذیر ندارد. ما باید تا می توانیم فاصله بین قیمت تولید و فروش را کم کنیم و هر میزان این فاصله کمتر شد مابه التفاوت آن سهم تجدیدپذیرها شود.

کمانی در پایان با اشاره به اینکه اکنون نیز خرید تضمینی تجدیدپذیرها در حال اجراست، افزود: طبق آماری که موجود است، آمار نیروگاه های خانگی نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. دو برنامه 110 هزار واحدی و 550 هزار واحدی برای توسعه نیروگاه های خانگی در دست داریم که جمع آن عدد قابل توجهی می شود و برای پیش بردن آن به همکاری بخش خصوصی نیازمند هستیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 221
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران