پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 583459 تاریخ : 1400/04/07-09:37:50
,8,6,
اگر خودروسازان محصولاتشان را به قیمت بازار بفروشند، چه اتفاقی می افتد؟

قیمت گذاری دستوری، بلای جان تولید ملی (1)؛

اگر خودروسازان محصولاتشان را به قیمت بازار بفروشند، چه اتفاقی می افتد؟

«قیمت گذاری دستوری»؛ معضلی بزرگ بر سر راه تولید کشور که خوشبختانه یکی دو سالی است به دلیل بروز تبعات سنگین آن برای اقتصاد و توزیع رانت های عظیم، مورد توجه مسوولان قرار گرفته است که در سلسه گزارش هایی به بررسی تبعات این پدیده شوم اقتصادی بر روند تولید می پردازیم؛ در این گزارش به صنعت خودرو ورود کرده ایم.

به گزارش بانک و صنعت، تولید ملی سال هاست مورد توجه مسئولان و مدیران است اما وقتی دقیق تر و البته عمیق تر به موضوع نگاه می کنید جز شعارزدگی چیزی دستگیرمان نمی شود. برای اینکه بیشتر و بهتر با واقعیت و حقیقی بودن یا نبودن توجه حاکمیت به موضوع تولید ملی آشنا شویم، در سلسله گزارش هایی در «بازار و بورس» به ضربه قیمت گذاری دستوری به بدنه تولید می پردازیم.

در نخستین گزارش این حوزه به تأثیر قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو آنهم بر سود و زیان شرکت سایپا می پردازیم.
ابتدا با این سوال شروع می کنیم، اگر سایپا محصولات خود را به قیمت بازار بفروشد چه می شود؟
با مقایسه نرخ فروش دستوری محصولات سایپا با نرخ بازار آنها در می یابیم که سایپا خانواده تیبا را 35 درصد، وانت پراید را 39 درصد، سراتو را 67 درصد، آریو را 73 درصد، چانگان را 10 درصد و شاهین را 39 درصد زیر قیمت بازار می فروشد.
بدین ترتیب در وضعیت فعلی و با فروش محصولات به زیر قیمت بازار در کل سال 1400 حدود 13 هزار ملیارد تومان از حقوق سهامداران سایپا به واسطه قیمت گذاری دستوری به جیب واسطه ها و دلالان خودرو ریخته می شود. این در حالیست که سهامداران سایپا با نیت کمک به تولید ملی و کسب سود از مسیر تولید داخلی و نه دلالی و نه حتی سود بدون ریسک بانکی، انواع ریسک های اقتصادی و تحریمی را به جان می خرند، غافل از اینکه سیاست های کشور به گونه ای تنظیم شده که حق شان به آسانی خورده می شود بی آنکه دادگاهی بر احقاق حقوقشان صحه بگذارد.
به عبارتی در حالیکه ما سال هاست در ظاهر تأکید موکد بر تولید ملی داریم، اما در عمل به دلیل عدم باور اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد با فشار بر گلوی تولید ملی بر طبل مرگ آن می کوبیم.
گفتنی است که بر اساس صورت های مالی سالانه 1399 زیان انباشته سایپا حدود 15 هزار میلیارد تومان است که حدود 15 درصد بیشتر از رانتی است که به خاطر مصوبات شورای رقابت در بازار محصولات سایپا بوجود می آید.نکته جالبتری که شاید دوست داشته باشید آن را بدانید، این است که اگر محصولات این شرکت به جای قیمت دستوری با قیمت بازار به فروش برسد سود هر سهم این شرکت به چه عددی می رسد؟! اگر محصولات شرکت به قیمت بازار به فروش برسد درآمد سایپا به جای 16 هزار میلیارد تومان، با فرض تیراژ متناسب با سال 99، به بیش از 38 هزار میلیارد تومان رشد می کند. بدین ترتیب نه تنها همه رانت 13 هزار ملیارد تومانی به جیب سهامداران این شرکت برمی گردد بلکه شرکت می تواند بخشی از زیان انباشته 15 هزار میلیارد تومانی خود را جبران کرده و حتی با پرداخت مانده تسهیلات خود، هزینه مالی خود را کاهش داده و سود سال جاری و سال های آتی را افزایش دهد.
در واقع طبق این سناریو، امسال سایپا نه تنها زیان ده نخواهد بود، بلکه سود خالصی حدود 3,900 میلیارد تومان خواهد داشت. این رقم معادل 20 تومان سود به ازای هر سهم سایپا است.
خوبی دنیای اعداد و ارقام اینجاست که خیلی ساده و صریح با تو صحبت می کنند که اگر به گوش جان شنیده شود به جای شعر و شعار عمل برمی آید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 252
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران