به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، هادی فرنود در رویدادی که در دومین روز نمایشگاه و در حاشیه جشنوارههای استارتاپی برگزار شد، سخن میگفت.
پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران و بنیانگذار موسسه آکادمی تامین مالی و سرمایهگذاری مولوی، دبیر علمی این رویداد بود. محمدرضا ازلیصفت همبنیانگذار رسانه استارتاپی تکراسا و کامیار شفیعی استراتژیست نیز در این پنل حضور داشتند.
ITE 2018، به همت مرکز فابا، 22 تا 24 آبان سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای شهرداری تهران، واقع در بوستان گفتوگو برگزار شد.
در ادامه، متن سخنان فرنود را در پنل آسیبشناسی جریان استارتاپی ایران میخوانید.
شناخت فرصتها و نیازها؛ شرط موفقیت در شرایط بحرانی
اکنون که اقتصاد کشور با چالشهایی مواجه شده و پیشبینیها نسبت به سال آینده منفی است، سرنوشت استارتاپهایی که در حوزههای مختلف فعالیت میکنند، یکسان نیست. برای مثال آنهایی که به کسب درآمد پذیرندگان و و رفع نیاز کاربران کمک میکنند، امکان موفقیت بیشتری دارند و به راحتی، در شرایط بحرانی از بین نمیروند.
اگر فعالان استارتاپی قادر به شناخت فرصتها و استفاده از آنها باشند، موفقیت دور از دسترس نیست. در صورتی که کاربران نیازی داشته باشند که استفاده از یک اپلیکیشن بتواند آن را برطرف کند، آسانتر میتوان آنها را برای استفاده از آن متقاعد کرد.
به عبارت دیگر، در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است نمیتوان به صورت مطلق حکم داد که کسب و کارهای نوپا شکست میخورند؛ اگر فردی بتواند در همین شرایط، خواستههای واقعی کاربران را بشناسد، میتواند به موفقیت برسد.
زنده بمان تا قویتر شوی
عبارت معروفی وجود دارد که میگوید آنچه تو را نکشد، قویترت میکند. ممکن است بسیاری از کسب و کارهای کوچک و نوپا در شرایط بحرانی از بین بروند اما اگر استارتاپی بتواند این شرایط را پشت سر بگذارد و سر پا بماند، پس از آن قدرت بیشتری مییابد و میتواند فعالیتهای خود را گسترش دهد.
کسب و کارهای کوچک و استارتاپها باید اولویت خود را بر زنده ماندن بگذارند و در عین حال فرصتها را نیز ببینند؛ در غیر این صورت نمیتوانند چالشهای اقتصادی را پشت سر بگذارند.
استارتاپها به فکر جذب سرمایه نباشند
امروز و با توجه به شرایط بحرانی موجود جذب سرمایه کار مشکلی است. در سطح کلان بسیاری از افراد داراییهای خود را به سمت بازارهایی چون ارز و طلا بردهاند. هر کسی حاضر به سرمایهگذاری روی استارتاپها نیست و فرد باید دیده بلندمدت و ویژهای داشته باشد که آینده این اکوسیستم را ببیند.
فعالان استارتاپی نباید چندان به جذب سرمایه کلان امیدوار باشند و باید تلاش کنند با منابع موجود و بهرهگیری از فرصتها اقدامات خود را به پیش ببرند. آنها باید تلاش کنند از فضاهای موجود بیشترین استفاده را بکنند.