پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 620036 تاریخ : 1401/07/12-09:16:32
,13,
افزایش انبارمانی در بخش کشاورزی با فناوری محفظه خلاء

افزایش انبارمانی در بخش کشاورزی با فناوری محفظه خلاء

شیرمردی افزایش انبارمانی در بخش کشاورزی را به عنوان یکی از کاربردهای شتاب گر خواند و گفت: یکی از کاربردهای شتاب دهنده های الکترون دارای محفظه ی خلاء استفاده در حوزه کشاورزی و مواد غذایی است.

به گزارش بانک و صنعت، دکتر پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها درمورد فناوری محفظه های خلاء با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

شیرمردی شتاب گرها را از تجهیزات مهم و پرکاربرد در حوزه هسته ای معرفی کرد و گفت: شتاب دهنده های ذرات، تجهیزاتی هستند که با شتاب دهی و انرژی دادن به ذرات باردار مانند الکترون ها و ذرات سنگین تر یونیک باعث انرژی گرفتن این ذرات شده و پس از برخورد با مواد مختلف فرآیند و هدف مورد نظر ما را محقق می کنند.
وی افزود: ما برای انرژی دادن به این ذرات نیازمند یک محفظه خلاء هستیم. این محفظه ی خلأ، فضایی را ایجاد می کند تا الکترون و یا هر ذره دیگر حرکت کند و کمترین واکنش را با مولکول های هوا داشته باشد تا بتوانیم هدف اصلی مان را از آن دریافت کنیم.
معاون سازمان انرژی اتمی اظهارکرد: یکی از کاربردهای مهم این شتاب گرها استفاده در حوزه پرتودهی تجهیزات پزشکی و پرتودهی محصولات کشاورزی است.
وی در توضیح بیشتر گفت: تجهیزات پزشکی یکبار مصرف به ویژه تجهیزاتی که در بدن قرار می گیرند مانند ایمپلنت ها از حساسیت بالایی برخوردارند و نیاز است که استریل شوند. روش های مختلفی هم برای استریل وجود دارد مانند روش های شیمیایی و گرمادهی اما بهترین روشی که سرعت و ضریب ایمنی بالایی دارد استفاده از پرتوهاست.
شیرمردی افزود: این پرتو وقتی به تجهیز و ظرف آزمایشگاهی و یا ایمپلنت برخورد می کند آن را استریل می کند و بنابراین می توان یک محصول سالم را در بدن کاشت.
وی افزایش انبارمانی در بخش کشاورزی را نیز به عنوان یکی دیگر از کاربردهای شتاب گر برشمرد و اضافه کرد: یکی دیگر از کاربردهای شتاب دهنده های الکترون دارای محفظه ی خلاء استفاده در حوزه کشاورزی و مواد غذایی است. پرتو الکترون تولید شده و شتاب داده شده توسط این دستگاه ها در برخورد با میکروارگانیزم ها و حشرات در محصولات کشاورزی آن ها را از بین می برد و ماندگاری محصول را نیز افزایش می دهد.
معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستگاه و تجهیزات پرتو الکترون در صنایع پلیمر نیز کاربرد دارد و در حوزه فرآوری و بالا بردن مقاومت پلیمر ها استفاده می شود افزود: در حوزه ساخت شتاب دهنده ها که نیاز قطعی کشور است شرکت های دانش بنیان مختلفی وجود دارند و تحقیقات مختلفی نیز در این حوزه انجام می شود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 224
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران