پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 587339 تاریخ : 1400/06/08-09:41:11
,11,
ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی

دلیل انباشت کالای اساسی در بنادر اعلام شد

ارزانی انبارها و همخوانی نداشتن ورودی و خروجی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از موجودی حدود 4.5 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: ورودی و خروجی کالا در بنادر همخوانی ندارد و یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام داد، افزایش تعرفه های انبارها به اندازه ای است که انباشت کالا در بنادر برای صاحب آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گزارش بانک و صنعت، فرهاد منتصر کوهساری اظهار کرد: هم اکنون چهار میلیون و 570 هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور وجود دارد که البته نسبت به ماه های گذشته روند تخلیه و بارگیری کالا سرعت بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی به عنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، افزود: طی ماه های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و 800 هزار تن به حدود 4.5 میلیون تن رسیده است و در زمینه رشد و تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته ایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود 9 میلیون و 140 هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در پایان مرداد ماه امسال به بیش از 10 میلیون تن رسید.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان می دهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه 1500 دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می کردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به 2200 دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار تعداد کامیون ها باید به حداقل 2500 دستگاه در روز برسد.

منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کالاهای اساسی همواره در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آن ها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ گفت: در این زمینه باید فرآیند ترخیص کالا را بررسی کنیم که به چه دلیلی این فرآیند حدود 50 روز و حتی بیشتر به طول می انجامد اما توجه به این نکته هم ضروری است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است به همین دلیل صاحب کالا علاقه مند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه ارزان ترین انبارها مربوط به انبارهای بنادر است، صاحب برای خرید، تجهیز یا اجاره یک انبار در شهر خودش را به زحمت نمی اندازد و به صرفه ترین کار برای او باقی ماندن کالایش در بنادر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران