به گزارش خبرنگار بانک و صنعت؛ ایران با داشتن بیش از 75 میلیون نفر جمعیت و رشد بی وقفه در صنعت و ارتباطات ، با تقاضای بالایی برای تکنولوژی های جدید در صنعت چاپ و بسته بندی ، محصولات و خدمات مرتبط مواجه است و به عنوان یکی از بزرگترین رویداد ها در خاور میانه و یکی از مهمترین ها در این صنعت در ایران ، این نمایشگاه نقش موثرتری در جهت ایجاد و حفظ روابط میان صنعت چاپ و بسته بندی برخوردار است .امسال 13سالن به برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی اختصاص داده شده است و در آن حدود 200شرکت خارجی و 450شرکت داخلی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در این حوزه پرداخته شد .
لازم به ذکر است نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران ، تجهیزات ، تکنولوژی ها ، مواد ، لوازم ، سازندگان و تامین کنندگان بین المللی صنعت چاپ و بسته بندی را زیر یک سقف گرد هم میاورد و همچنین شرکت کنندگان حرفه ای در زمینه چاپ ،.پرینت ، شرکای تجاری نوآوران این صنعت ، مدیران چاب و نشر ، ماشین الات گرافیکی ، متخصصان صحافی و تجلید در این رویداد حضور داشتند .
در این گزارش آمده است: این نمایشگاه مجموعه متنوعی از ابزارالات و تجهیزات به روز شده با آخرین تکنولوژی ها نظیر ابزار و تجهیزات چاپ ، تجهیزات ثبت تصاویر دیجیتال ، چاپ سنتی و دیجیتال ، پرینتر های جوهرافشان با فرمت گسترده ، ابزار و تجهیزات تجلید و صحافی ، مواد اولیه و ماشین الات گرافیکی ، رسانه ها ، مواد و فرآورده های شیمیایی ،خدمات مرتبط را به متقاضیان ارائه داد.
این گزارش می افزاید : صنعت چاپ در دنیا به عنوان یکی از صنایع زیربنایی مطرح میشود که از اهمیت بالایی بر خوردار است.
همچنین در این نمایشگاه ، هیات های تجاری از کشورهای افغانستان، عراق، عمان و ارمنستان برای انجام مذاکرات اقتصادی با طرف ایرانی حضور پیدا کردند و تعدادی از اساتید مجرب از کشورهای مختلف برای برگزاری سمینارها و همایشهای تخصصی با هدف انتقال تجربیات جهانی حوزه صنعت چاپ و بستهبندی به فعالان داخلی این صنعت، در این نمایشگاه حضور داشتند .
شایان ذکر است صنعت چاپ و بسته بندی در ایران با بیش از دو سده قدمت دارای نوعی هویت است که وامدار جمع کثری از کارگران، صنعتگران و هنرمندان است و اهمیت صنعت چاپ در توسعه ایجاب میکند که توجه ویژهای به این حوزه شود؛ چراکه نقش زیربنایی آن در بسیاری از تغییر و تحولات باعث شده تا در اغلب کشورهای پیشرفته چاپ و حوزههای مرتبط با آن از اهمیت بسزایی برخوردار شود.
در این گزارش آمده است این صنعت برغم داشتن چنین جایگاهی هنوز آنطور که باید و شاید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته و همچنان با مشکلاتی مواجه است که رفع آنها امروزه بیش از پیش ضرورت دارد و در نگاه نخست صنعت چاپ باید به عنوان یک صنعت راهبردی شناخته شود تا زمینه برای برداشتن گامهای مؤثر در جهت دستیابی به نقطه مطلوب فراهم گردد و اهمیت آموزش در حوزه چاپ نیز مثل دیگر حوزهها بسیار چشمگیر است که هیچگاه نباید مورد غفلت واقع شود.
این گزارش حاکیست : اینکه چه حرکتها و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و در حوزههای آموزشی و پژوهشی چقدر کار شده است، نیازمند نوعی بررسی و آسیبشناسی استالبته خبرهایی مبنی بر ایجاد دورههای کارشناسی ارشد و دکتری در رشتههای فنی مهندسی با گرایش چاپ در فضای رسانهای منعکس شده که چنانپه محقق شود، قطعاً مفید خواهد بود، اما تاکنون حرکت منسجم و اثربخشی که به نوعی تحول در حوزه چاپ منجر شود، صورت نگرفته است.
این گزارش می افزاید: در کنار اینها مواردی چون فرسودگی ناوگان صنعت چاپ، وابستگی در حوزه تکنولوژی و ماشینآلات، مدرن نبودن بسیاری از چاپخانهها، دستکم گرفته شدن بخش خصوصی در این صنعت و مانند آنها نیز از جمله مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر است و به هر حال اهمیت و جایگاه صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مهم که نقش ارزندهای در توسعه دارد، ایجاب میکند که گامهای مؤثری در جهت تحول در این حوزه برداشته شود تا این صنعت از نظر بهرهوری در سطح بالایی قرار گیرد و بتواند جایگاه خود را تثبیت نماید .
و امسال هم بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران می رود تا سال دیگر در این زمان سوغات ارزنده ای را برای مشتریان و مخاطبان این عرصه به ارمغان آورد.
سمیه کرکوند