پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267081 تاریخ : 1395/12/02-12:41:40
,15,17,
گام های اشتغالزا در بخش فناوری اطلاعات

گام های اشتغالزا در بخش فناوری اطلاعات

ایجاد اشتغال بر بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت فراهم سازی بسترهای لازم امکانپذیر است که تدوین قوانین تازه در این بخش با همکاری وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ارتباطات و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی گامی در این زمینه به شمار می رود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند اشتغال خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد. 

در همین پیوند بتازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران (رگولاتوری) با هدف ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات 20 فقره موافقت اصولی برای دریافت پروانه اپراتورمجازی تلفن همراه را صادر کرده است تا دامنه فعالیت این نوع اپراتورها گسترش یابد.
اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه یک نوع اپراتور تلفنی است که امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمه و داده‌ها را ندارد و پس از با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که امکانات فیزیکی برای این منظور را دارد، این خدمات را به طور عمده خریداری کرده و آن را با نشان تجاری و برند خود در بازار خرده‌فروشی می فروشد. 
چندی پیش رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران در نشستی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و شماری از اعضای اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، خواستار آن شد که سهم بازار ایران در بخش آی.سی.تی از 370 هزار میلیارد ریال کنونی به یک بیلیارد و 100 هزار میلیارد ریال (110 هزار میلیارد تومان) افزایش یابد.
«علی اصغر عمیدیان» گفت: در کل این سال ها سهم آی.سی.تی در تولید ناخالص داخلی 2درصد بوده است که باید 2 درصد دیگر رشد کند که با همکاری بخش خصوصی ممکن می شود. 
عمیدیان مشکل آینده را بخش دسترسی عنوان کرد: تاکنون پروانه های زیادی برای این بخش صادر شده که به حضور سرمایه گذاران نیازمند است. 
وی به صدور 24 موافقت اصولی برای اپراتوری مجازی تلفن همراه اشاره کرد و اذعان داشت: تاکنون 6 پروانه صادر شده است که به همکاری بین المللی و داخلی نیاز دارد. 
صدور این موافقت های اصولی برای فعالیت در بخش اپراتوری مجازی تلفن همراه می تواند هدف اشتغالزایی دولت یازدهم را برآورده سازد. 

گام های دیگر ایجاد اشتغال 
رگولاتوری برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار علاوه بر صدور موافقت اصولی برای اپراتوری مجازی تلفن همراه، در دوره چهارساله فعالیت دولت یازدهم به صدور پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت(FCP) به 16 متقاضی با تجمیع 8 پروانه پروانه ارائه خدمات انتقال داده ها(PAP)، تعداد 109 پروانه توزیع کننده اینترنت(ISDP)، تعداد128 پروانه عرضه کننده اینترنت(ISP)، ارایه 15 پروانه انتقال صدا(VOIP) و یک پروانه ارایه خدمات عمومی تلفن ثابت (PSTN) با رویکرد حذف فناوری و یکپارچه سازی پروانه های ارایه خدمات پهن باند ثابت اقدام کرد. 
صدور پروانه خدمات ارتباطی ثابت(SERVCO) برای 20 متقاضی با تجمیع 27 پروانه توزیع کننده اینترنت، 20 پروانه عرضه کننده اینترنت و چهار پروانه انتقال صدا نیز با هدف ایجاد اشتغال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط رگولاتوری در دولت یازدهم امکانپذیر شد. 
اعطای 2 پروانه خدمات مرکز تماس، صدور چهار پروانه خدمات مشاوره و طراحی شبکه رادیویی، تنظیم موافقتنامه و اعطای پروانه رادیو ترانک عمومی و ارتقای پروانه های ارایه خدمات ارتباطات بی سیم مبتنی بر فناوری وایمکس به فناوری تی.دی-ال.تی.ای و تغییر نام پروانه به انتقال داده مبتنی بر فناوری بی سیم ثابت اقدام های دیگری برای توسعه کسب و کار در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است. 
چندی پیش نیز رییس سازمان گولاتوری از آمادگی برای حذف مقررات زاید بخش ارتباطات با هدف توسعه اشتغال خبر داده بود. 
عمیدیان در نشستی با عنوان هم اندیشی توسعه بخش آی.سی.تی گفت: تلاش می شود سنگ ها از پیش پای صاحبان شرکت های فناوری برداشته شود؛ مگر جایی که به ضرر مردم و بخش آی.تی باشد. 
عمیدیان تاکید کرد تنوع در پروانه های صادر شده، حاصل ساده سازی مقررات این بخش بوده است. 
ایجاد اشتغال با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه جدی دولت یازدهم قرار گرفته است به گونه ای که رییس جمهوری بتازگی در جلسه شورای اشتغال کشور گفت: بخش آی.‌سی.‌تی از بخش‌های بسیار مهم و تحول‌آفرین در اشتغال است و ضرورت دارد همه دستگاه‌ها دست به دست هم داده و از نیروی انسانی بااستعداد ایرانی در این بخش استفاده بهینه شود تا از این طریق بتوان اشتغال متناسبی برای جوانان به وجود آورد. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بیستم بهمن ماه امسال ایجاد اشتغال پایدار را دغدغه جدی دولت دانست و بزرگ شدن اندازه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات را بهترین راهکار تحقق این خواسته عنوان کرد. 
واعظی افزود: همه باید برای بزرگ شدن خانواده آی.سی.تی تلاش کنند تا اندازه بازار به یک میلیارد و 200 میلیون ریال برسد. 
وی گفت: بزرگ شدن اندازه بازار آی.سی.تی مهاجرت جوانان برای کسب درآمد را کاهش می دهد. 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران چندی پیش اعلام کرد پارسال برای 130 هزار نفر در بخش آی.سی.تی اشتغالزایی شد.
به گفته وی، سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریالی دولت در این بخش نشانگر توجه ویژه به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با توجه به اهمیت رونق کسب و کار در فضای مجازی و مقابله با بحران بیکاری گام های بزرگی برای اشتغالزایی و جذب فارغ التحصیلان و جوانان نخبه و خلاق در این بخش برداشته شده است.

** کلام آخر 
ایجاد اشتغال بر بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات فقط در صورتی امکان پذیر است که بسترهای لازم فراهم شده باشد.
اقدام های سازمان رگولاتوری نشان می دهد در این بخش گام های خوبی برداشته شده است و تاسیس شرکت های مختلف از سوی بخش خصوصی می تواند جوانان مستعد را در بخش های مختلفی مانند اپراتوری مجازی تلفن همراه یا شرکت های ارایه کننده خدمات به کار مشغول کند. 
این امر به تدوین قوانین و مقرراتی نیازمند است که به حمایت از این نوع کسب و کارها بپردازد؛ چنانکه نبود این قوانین و مقررات سبب شد در ماه های گذشته اشتغالی که در بخش حمل و نقل مسافری بربستر آی.سی.تی ایجاد شده بود با چالش های جدی روبرو شود و هر لحظه بیم آن می رفت با تعطیلی ناخواسته روبرو شود. 
بنابراین به نظر می رسد مهمترین گام برای ایجاد اشتغال در این بستر فراهم آوردن قوانین و مقررات خاص آن است؛ چنانکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر این نکته تاکید کرده است. 
آنگونه که واعظی گفته است قوانین تازه این بخش برای حمایت از کسب و کارهای نوپا با همکاری وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ارتباطات تدوین شده است تا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.
اکنون وظیفه مجلس شورای اسلامی است تا در کوتاه ترین زمان نسبت به تدوین یا بازنگری قوانین برای این بخش تلاش کند تا هرچه زودتر شاهد شکوفایی اشتغال این بخش اثرگذار در توسعه کشور باشیم. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 362
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران