پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327897 تاریخ : 1397/01/25-14:27:15
,23,10033,
کنترل ریسک های زیست محیطی را وظیفه ملی و انسانی بدانیم

ریسک، محیط زیست

کنترل ریسک های زیست محیطی را وظیفه ملی و انسانی بدانیم

دانش HSE ، مدیریت برنامه ریزی و اجرای خدمات پیشگیری و کنترل و حفاظت در سه حوزه از زندگی و کار یعنی تندرستی ،ایمنی و محیط زیست در سازمانهای صنعتی و پروژه های کوچک و بزرگ مختلف را بعهده دارد. همین ترکیب که از سه بخش مجزا در وظایف یک رشته علمی تجمیع شده، نشان میدهد که موضوعات مرتبط با این خدمات حرفه ای کاملا با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ریسک های زیست محیطی اکنون  مورد توجه سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف دنیا و سازمانهای مختلف محلی و بین المللی قرار دارند .

مبارزه با آلودگی آب و هوا و خاک - ممانعت از تولید گازهای گلخانه ای و توافق نامه های بین المللی و تلاش جهانی در کنترل این ریسک -تعطیلی و یا محدود نمودن  حداکثری فعالیت صنایع آلاینده و تولید کننده محصولات مضر سلامتی انسانها در کشور های جهان و مبارزه با آلودگی های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، آزبست ها و  ایجاد محدودیت استفاده از سموم دفع آفات نباتی در بخش کشاورزی -  ساماندهی و جمع آوری و ازبین بردن زباله های شهری و روستایی و جایگزینی روشهای علمی و تفکیکی دفع زباله ها  -مبارزه با فرهنگ استفاده از کیسه ها و ظروف آب یک بار مصرف  پلاستیکی ،ظروف نوشابه هاو.... نشان از تلاشهای وسیع دولت ها و سازمانهای ذیربط برای حفظ بهداشت و سلامتی جوامع بشری و حفاظت محیط زیست در جهان دارد.

چندی پیش در حاشیه یک همایش بعد از اتمام سخنرانی یکی از کارشناسان ارشد و محقق سازمان محیط زیست دقایقی با ایشان به گفتگو پرداختم.

در سخنانشان از مشکلات متعدد موجود در حوزه محیط زیست و پدیده گردو غبار سالهای اخیر در غرب کشور بطور مبسوط و مستند مطالب مفیدی بیان کردند و راهکارهایی برای نحوه کنترل ریسک های این پدیده پیشنهاد دادند، اما از نظر نگارنده نکته ای که در سخنان ایشان مغفول مانده بود؛ ,,نقش آموزش عمومی ,, برای آشنایی هموطنان  و مدیران بخش های دولتی و خصوصی کشور با انواع  مشکلات زیست محیطی و نحوه حفاظت و اینکه چه رفتارهایی را باید یا نباید در رابطه با محیط زیست توسط هر انسان و خانواده و بنگاه  انجام شود یا نشود ، که ضرورت پرداختن به این مقوله بشدت در کشورمان احساس میگردد.!!!!!

ایشان در پاسخ، اظهار نمودند که این اقدامات به بودجه و منابع مالی گزاف نیاز دارد که سازمان محیط زیست این میزان بودجه را در اختیار ندارد. !!!!!؟؟؟؟؟

پیشنهاد نمودم برای کاهش هزینه ,, آموزش عمومی ,,مباحث محیط زیست و پیاده سازی موفق این برنامه آموزشی در سراسر کشور با استفاده از پتانسیل و مشارکت شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجامع و انجمن های صنفی و صنعتی و کشاورزی و...  در کاهش هزینه های این برنامه ها و نیز اجرای سریع برای نتیجه گیری مطلوب میتوان یاری گرفت.

ایرانیان فرهنگ والای اجتماعی خویش را همواره در طول تاریخ نشان داده اند ،این فرهنگ ناشی از آموزه های فرهنگ ملی  و آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام است.

 هرگز انتظار نمیتوان داشت که بدون آموزش عموم جامعه و فرهنگ سازی که موجب آشنایی همه افراد با روشهای نگه داری پاک محیط و مبارزه جمعی با رفتارها و فعالیت های مخرب زیست محیطی گردد ، مشارکت مردم و سازمانها در مقابله با ریسک های گسترده این حوزه را توقع داشت .

هموطنان ایرانی، همانطوریکه به نظافت و پاکی محیط درون خانه خویش اهمیت میدهند به همان اندازه در پاکی و سلامت شهرها و روستاها و محیط زیست خانه بزرگ خویش یعنی ایران عزیز  حساس هستند و اهمیت میدهند.

 برای مشارکت گسترده مردم  در حفاظت محیط زیست برخوردار بودن آنها از اطلاعات و آشنایی لازم در نحوه مشارکت و دعوت به همگامی در این زمینه نیاز است .

 سلامتی ،موفقیت و زندگی شاداب همه ایرانیان به پاکی و خرمی محیط زیست کشورمان وابسته است .

از آموزه های تعالیم ارزشمند دین اسلام ،از بسترهای فرهنگ ملی و ادبیات بی نظیر فارسی ،بخوبی  مشخص است حفاظت محیط زیست در ایران از قدیم الایام یک وظیفه ملی ،شرعی انسان ایرانی تلقی شده.

 ایران زیبا و دوست داشتنی برای  دست یابی به توسعه پایدار در محیط زیست، اکنون به احساس مسولیت همه فرزندانش و حضور موثر و جدی سازمانهای مسول دولتی و  بخش خصوصی برای مشارکت در نگهداری پاک و شاداب محیط زیست روستاها ، شهرها ،دشت ها ،جلگه ها ، دریاها وسواحل ، کوهها،بیابانهایش به کنترل #ریسک های زیست محیطی و نحوه جلوگیری از رخدادن این ریسک ها نیاز مبرم دارد .

 میثاق ملی دولت و مردم میتواند ایران را به کشوری با داشتن  زیباترین شرایط زیست محیطی در خاورمیانه تبدیل کند . 

 


حاجی اشرفی

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 440
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران