پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 263698 تاریخ : 1395/10/15-14:20:09
,10033,
کاهش 67 درصدی آتش سوزی مناطق حفاظت شده نسبت به سال 93

کاهش 67 درصدی آتش سوزی مناطق حفاظت شده نسبت به سال 93

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دفاع مبنی بر تامین 40 میلیارد تومان به منظور خرید تجهیزات محیط بانان، از کاهش قابل توجه سطح آتش سوزی‌ها در مناطق چهار گانه حفاظت شده در نتیجه نصب سنسورهای اطفای حریق خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علی تیموری در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهارکرد: حدود یک ماه گذشته که سازمان دامپزشکی کتبا اعلام کرد که آماری مبنی بر ویروس آنفولانزا مشاهده کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل ممنوعیت شکار را به استان‌ها ابلاغ کرد، حتی به کسانی که مجوز شکار گرفته بودند دستور منع شکار داده شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست وارد کار شد گفت: در استان‌ها یگان اقدامات خود را آغاز کرده است و تا کنون گزارشات مختلفی در زمینه این مقابله و برخوردها با شکار برای ما ارسال شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار در مورد وضعیت باغ وحش‌ها، مراکز نگهداری و باغ پرندگان با اشاره به اینکه از 2 سال گذشته بررسی‌های مربوط به این موضوع در سازمان آغاز شد و متوجه شدیم که از بین 80 باغ وحش مراکز نگهداری و باغ پرندگان فعال در کشور حدود 70 درصد آنها مجوزی ندارند. به منظور ساماندهی آنها دستورالعمل‌ها را تغییر داده و به استان‌ها ابلاغ کردیم.

تیموری با اشاره به اینکه در حال حاضر از مجموع 80 باغ وحش، مراکز نگهداری و باغ پرندگان 80 درصد آنها دارای مجوز هستند گفت: جایگاه نگهداری گونه‌های بزرگ به ویژه گربه سانان تا 60 درصد افزایش یافته است. همچنین دوربین‌های مداربسته‌ آنلاین در باغ وحش‌ها نصب شده است.

وی با اشاره به تعطیلی هفت مجموعه در سراسر کشور که نتوانستند با دستورالعمل سازمان خود را تطبیق دهند، افزود: از 20 مرکز موجود 16 مجموعه فعال و مجوز سازمان فعال هستند و خود را به استانداردهای مصوب سازمان نزدیک کرده‌اند. در صدور مجوز مجموعه‌های جدید دستورالعمل سازمان با جدیت دنبال می‌شود.

انتخاب دو باغ وحش نمونه در پایان سال 95

تیموری با اشاره به اینکه در پایان سال 95 دو باغ وحش کشور به عنوان باغ وحش نمونه انتخاب خواهند شد گفت: باغ وحش‌های نمونه باغ وحش‌هایی هستند که با استانداردهای جهانی تطابق بیشتری داشته باشند. همچنین تا پایان امسال هیچ مرکز بدون مجوز نخواهیم داشت. بدیهی است که تعطیلی یک باغ وحش کار بسیار دشواری است و نگرانی‌هایی در مورد نحوه نگهداری گونه‌ها و انتقال آنها به سایر مراکز نگهداری و باغ وحش‌ها وجود دارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امکان خرید و فروش و جابجایی گونه‌ها بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد.

آزادسازی بیش از 3000 هکتار اراضی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار در ادامه در مورد مراکز تکثیر و پرورش گونه‌های حیات وحش اظهار کرد: از 66 مرکزی که در سال‌های گذشته مجوز دریافت کرده بودند، بیش از 40 مجموعه فعال نبودند که بخشی تنها اخذ زمین کرده بودند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خلعیت آنها اقدام کرد. در نتیجه این اقدامات بیش از 3000 هکتار زمین که موافقت اصولی دریافت کرده بودند آزادسازی شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت آتش سوزی کشور طی 9 ماهه ابتدایی سال 95 و مقایسه آن با سال‌های گذشته گفت: سازمان محیط زیست از سال 93 تا سال 95 مجموعه اقدامات موثری را به منظور اطفای حریق و کاهش میزان آتش سوزی در مناطق چهار گانه حفاظت شده انجام داده است. بر همین اساس سطح آتش سوزی در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

تیموری با اشاره به اینکه در سال 93، 6574 هکتار از مناطق چهار گانه کشور دچار حریق شد افزود: در ابتدای سال 94 به منظور کاهش آتش سوزی، کمیته‌های اطفای حریق تحت نظر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان‌ها تشکیل شد. همچنین در این زمینه طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت دفاع منعقد کردیم بالگردهایی در شش استان کشور به منظور هلیبورد نیروها و اطفای حریق مستقر شد.

کاهش 51 درصدی آتش سوزی در سال 94  

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای مانور اطفای حریق به منظور آمادگی و هماهنگی نیروها در هنگام آتش سوزی در استان‌های مختلف اظهار کرد: با همین اقدامات توانستیم سطح آتش سوزی را در سال 94 نسبت به سال 93 تا 51 درصد کاهش دهیم. در سال 94 در مجموع 3394 هکتار آتش سوزی در مناطق چهارگانه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در سال 95 به دلیل افزایش پوشش گیاهی نگرانی در مورد افزایش سطح آتش سوزی وجود داشت گفت: در ابتدای سال 95 به منظور مقابله با وقوع آتش سوزی اقدام به برنامه ریزی کردیم. 500 میلیون تومان تجهیزات انفرادی تهیه کردیم همچنین طی هماهنگی با وزارت دفاع در 16 استان کشور بالگرد مستقر شد و ساختار اطفای حریق تدوین شد.

تیموری با اشاره به اینکه میزان آتش سوزی در سال 95، 2120 هکتار بود گفت: امسال کاهش 36 درصدی آتش سوزی نسبت به سال 94 داشتیم. همچنین میزان آتش سوزی امسال نسبت به سال 93، 67 درصد کاهش پیدا کرد.

کاهش سطح آتش سوزی در پارک ملی گلستان

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر کاهش سطح آتش سوزی‌ها در پارک ملی گلستان از سال 89 تا 95 اظهار کرد: در سال 89، 1800 هکتار از پارک ملی گلستان دچار حریق شد، این در حالیست که در سال 94 میزان حریق به 70 هکتار و در سال 95 به 90 هکتار رسید. در حال حاضر در پارک ملی گلستان ایستگاه‌های سیار حریق مستقر شده است.

وی با اشاره با تاکید بر اینکه بیش از 95 درصد عوامل آتش سوزی ناشی از عوامل انسانی است گفت: امسال در استان‌های کردستان 430 هکتار، آذربایجان شرقی 370 هکتار، خراسان شمالی 131 هکتار و کهگیلویه و بویر احمد 101 هکتار آتش سوزی داشته‌اند. اما در استان‌های گلستان، گیلان، کرمانشاه و فارس کاهش آتش سوزی را تجربه کردیم.

تیموری با اشاره به اینکه به منظور تقویت یگان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه‌ای با وزارت دفاع به منظور تامین 40 میلیارد تومان توسط موسسه مالی کوثر منعقد کردیم گفت: روز گذشته این تفاهم نامه امضا شد و قرار است تا پایان امسال این هزینه به منظور تامین موتور، تجهیزات انفرادی و امکانات اطفای حریق در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

کاهش سطح آتش سوزی در نتیجه نصب سنسورهای اطفای حریق

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال 95 در چهار استان فارس، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد سنسورهای اطفای حریق نصب شد گفت: امسال با توجه به تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان محیط زیست و وزارت دفاع قصد داریم سنسورهای اطفای حریق را در سایر نقاط کشور گسترش دهیم. پارک‌های ملی بمو و گلستان احتیاج شدیدی به نصب این سنسورها دارند.

وی افزود: در استان ایلام نصب و فعالیت سنسورهای اطفای حریق به صورت پایلوت انجام شد که توانست میزان آتش سوزی را از 500 هکتار به 30 هکتار برساند. همچنین از پهباد به منظور پایش وسعت حریق استفاده می‌کنیم اما در استان اصفهان برای پایش منطقه نیز از پهباد استفاده می‌شود که قطعا برای گسترش استفاده از پهباد احتیاج به تامین منابع مالی داریم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بحث بیمه گونه‌های حیات وحش با اشاره به اینکه از یک سال گذشته بیمه‌ها در اولویت کاری ما قرار گرفت گفت: در حال حاضر گونه‌های مهمی چون یوزپلنگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای و خرس سیاه را در اولویت قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه حامی حیات وحش بدون دریافت هزینه از دامداران به دام‌ها را تقبل می‌کنند، ادامه داد: این شرکت‌ها در زمینه انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود فعال هستند. تا کنون شرکت بیمه «ما» بیش از 500 میلیون تومان نسبت به خسارت پلنگ به دام و خسارت خود پلنگ پرداخت کرده است.

تیموری با اشاره به اینکه بیمه خرس قهوه‌ای، خرس سیاه و گاندو در برنامه کاری ما قرار دارد، افزود: اقدامات لازم برای بیمه این گونه‌ها انجام شده و روند کار در حال پیش روی است. بیمه دانا نیز در زمینه حفاظت یوزپلنگ ورود کرده است و برای خسارت هر یوزپلنگ 50 میلیون تومان پرداخت می‌کند. همچنین این شرکت محیط بانانی را که در زمینه حفاظت یوزپلنگ فعالیت دارند مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری دو مراسم پرداخت خسارت پلنگ در استان‌های مازندران و بوشهر طی سال 95 اظهار کرد: در استان مازندران در 70 پرونده بیش از 300 میلیون تومان بیمه «ما» پرداخت کرد. بدیهی است که افزایش جرایم ضرر و زیان گونه‌های حیاط وحش در کنار بیمه شدن این گونه‌ها نقش بسیاری در کاهش میزان تلفات داشته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 374
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران