پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349265 تاریخ : 1397/02/30-19:06:31
,23,
چرا فرهنگ کارگروهی در ایران ضعیف است؟

یاداشت؛

چرا فرهنگ کارگروهی در ایران ضعیف است؟

یکی از ریسک هایی که همیشه در علت یابی ضعف در رشد اقتصاد ایران عنوان میشود تیتر همین یادداشت است .

بانک و صنعت، اساتید و کارشناسان رشته های مختلف علمی در صدد برآمده اند تا از منظر رشته تحصیلی خویش به واکاوی و یافتن پاسخ این پرسش برآیند.

خسرو معتضد تاریخ نویس معاصر، این نقیصه فرهنگی را به علت هجوم  قرنهای متمادی  بیگانگان به ایران و واداری اسرای ایرانی در جنگ ها به جنگیدن به نفع آنهاو بیگاری کشیدن از آنها درکارو فعالیت میداند که منجر به تنفر ایرانیان از کار گروهی گردیده .

وی نگاه فرمانروایان تا زمان قاجار به مردم تحت عنوان رعایا را نیز بی تاثیر در انزوا طلبی و فردگرایی ایرانیان در مشاغل و تجارت نمیداند.

از منظر کارشناسان اقتصادی ،چون معیشت تاریخی ایرانیان بر کشاورزی و پیشه وری استوار بوده ،لذا تقسیم املاک و اموال متوفیان بین فرزندان آنها بر اساس قانون ارث در طول تاریخ را دلیل تمایل شدید ایرانیان به مالکیت و کار فردی میدانند.

پس از الغای  فیو دالیسم در ایران و گسترش شهرنشینی و ورود صنعت به کشورمان  و تشکیل سازمانهای اداری و اقتصادی دولتی و خصوصی ،گرچه بخشی از ایرانیان در گروههای کاری حسب مقررات و وظایف در کنار یکدیگر کار میکنند اما این نوع همکاری را اساتید علم  مدیریت تحت عنوان ,, همکاری گروههای رسمی در سازمانهای رسمی ,, میشناسند که با همکاریهاو سرمایه گذاریهای مشترک گروهی داوطلبانه در یک کسب و کار پایدار تفاوت اساسی دارد .

در قوانین اساسی و تجارت در ایران، فعالیت در سه نوع دولتی -خصوصی و تعاونی به رسمیت شناخته شده که به غیر از شرکت های دولتی عمر شرکت های خصوصی و تعاونی فعال در ایران بسیار کوتاه است و اکثر شرکت ها در ده ساله اول تاسیس بعلت اختلافات شرکا منحل و غیر فعال میگردند.

بسیاری از محققین این نقطه ضعف فرهنگی را باز هم از جنبه قانون ارث و تقسیم اموال و تمایل به استقلال فردی و  نیز به روشهای فردگرایانه آموزش کلاسیک (همان موضوع انشا علم بهتر است یا ثروت )و نوع تربیت خانواده ها که رقابت های فردی بین فرزندان  را بجای کارگروهی بین آنها تشویق میکنند مرتبط میدانند.

ضرب المثل معروف ادبیات فارسی: (آدم باید بتونه گلیمش رو خودش تنهایی از آب بیرون بکشه)

در واقع به ترجیح کار فردی به کار گروهی اشاره دارد.

درست بر عکس ژاپنی ها و سایر مللی که کار گروهی را بر کار فردی ترجیح میدهند و به موفقیت های بی نظیر اقتصادی و اجتماعی نیز رسیده اند.

جامعه امروز ما ،بشدت نیازمند تغییر روش آموزش و دیدگاه مردان و زنان ایرانی است تا نسل بعدی برای رسیدن کشوربه رشد وتعالی، به کارگروهی و جمعگرایی در کسب و کار باورمند باشد .

 


حاجی اشرفی،کارشناس مطالعات ریسک و بیمه



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 275
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران