پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 249592 تاریخ : 1395/09/02-14:12:57
,13,17,
پیش بینی افزایش 10 تنی تولید زعفران برای امسال/ حدود 97 میلیون دلار درآمد صادراتی کسب شد

مدیرکل دفتر گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی:

پیش بینی افزایش 10 تنی تولید زعفران برای امسال/ حدود 97 میلیون دلار درآمد صادراتی کسب شد

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته امسال تولید زعفران با 10 تن افزایش به 360 تن خواهد رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد کیایی افزود: سال گذشته از 94 هزار هکتار سطح زیر کشت حدود 351 تن زعفران تولید شد.

وی میانگین عملکرد زعفران کشور را در سال 1394 حدود سه کیلو و 800 گرم در هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: یک زعفران کار نمونه سال گذشته 34 کیلوگرم زعفران در هر هکتار برداشت کرد.
کیایی با اشاره به این که دو استان خراسان رضوی و جنوبی 95 درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران کشور را در سال گذشته برعهده داشتند، تصریح کرد: در سال 1394 خراسان رضوی از سطح 75 هزار هکتار 280 تن و خراسان جنوبی از 15 هزار هکتار 94 تن زعفران برداشت کرد. 14 درصد تولید کل زعفران کشور نیز به استان های خراسان شمالی، یزد، اصفهان و کرمان مربوط می شد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی گفت: امسال برداشت زعفران در مناطق سرد از نیمه مهر آغاز شد و از مناطق گرم تا نیمه آذرماه ادامه دارد.

 رشد 15 درصدی صادرات وزنی زعفران در هفت ماه امسال 
کیایی، از افزایش صادرات زعفران در هفت ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت 66.1 تن زعفران به ارزش 96.7 میلیون دلار صادر شده که نسبت به صادرات 57.4 تنی مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 15 درصد و از نظر ارزشی 14 درصد افزایش نشان می دهد.
وی یادآور شد: در مجموع سال گذشته 114 تن زعفران به ارزش 165 میلیون دلار صادر شده است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها و گیاهان دارویی ادامه داد: صادرات این محصول با کیفیت ایرانی به کشورهای همچون چین، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، آمریکا و آفریقای جنوبی صورت می گیرد.

راه اندازی واحدهای تولید پیاز زعفران 
کیایی با بیان این که استاندارد تولید پیاز زعفران با همکاری موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهادکشاورزی در حال تهیه است، اعلام کرد: تهیه استاندارد پیاز با هدف دسترسی کشاورزان به پیاز مناسب، درشت و با کیفیت و در راستای افزایش عملکرد صورت گرفته است.
وی افزود: با تدوین این استاندارد و ابلاغ آن، واحدهای تولید پیاز زعفران در مناطق مستعد راه اندازی تا نیاز استان ها تامین شود.
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی کاشت پیاز بالای وزن هشت گرم را برای افزایش عملکرد تولید اقتصادی و فنی دانست و اظهار داشت: در هر هکتار اراضی به طور میانگین پنج تن پیاز زعفران استفاده می شود.
کیایی به تهیه طرح ملی «بهبود تولید، فرآوری، توزیع و صادرات زعفران» در سال 1391 اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به دلیل نبود تامین منابع مالی اجرا نشده و امیدواریم امسال طرح فوق تصویب و با تامین اعتبار در سال آینده اجرا شود.

 تشکیل زنجیره زعفران
وی با بیان این که برای توسعه تولید و صادرات، کارگروه زنجیره زعفران در حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است، تصریح کرد: این کارگروه متشکل از تولیدکنندگان، تشکل ها، صادرکنندگان و بخش دولتی است و در این کارگروه موضوع زنجیره از ابتدا تا انتهای توزیع و صادرات این محصول رصد و برنامه ریزی می شود.
کیایی همچنین بر توسعه مکانیزاسیون در حوزه کشت و برداشت این محصول تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اغلب برداشت زعفران به صورت دستی در کشور انجام می شود و قصد داریم با ورود ماشین آلات جدید پیازکار، دستگاه برداشت و سورت پیاز زعفران، مکانیزاسیون را در این بخش توسعه دهیم.

نیاز اعتبار 250 میلیارد ریالی برای تشکیل صندوق تخصصی زعفران
وی درباره صندوق ملی تخصصی زعفران که در سال گذشته تهیه و تصویب شده گفت: با پرداخت سهم 49 درصد دولت، این صندوق آغاز به کار خواهد کرد.
کیایی تامین حداقل 250 میلیارد ریال(25 میلیارد تومان) از سوی دولت را رقم خوبی برای آغاز به کار صندوق ملی تخصصی زعفران عنوان کرد.
وی افزود: سرمایه این صندوق به عنوان سرمایه در گردش و وام دهی با سود حدود چهاردرصد در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت تا تولیدکننده در زمانی که به پول نیاز دارد مجبور به پیش فروش زعفران نشود و به این ترتیب علاوه بر حذف دلالان، ارزش و قیمت این محصول حفظ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، زعفران گیاهی با نام علمی (Crocus sativus) از تیره زنبقیان به شمار می رود؛ سرده? زعفران که ویژگی سرخوشی دارد و امروزه برخی شرکت های دارویی اروپایی از آن به عنوان اینتگراتور ضد افسردگی استفاده می کنند. 
زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است که گلهای آن دارای 6 گلبرگ بنفش رنگ و در برخی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی هستند. 
از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها دارای 3 پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ است. 
زعفران بسته به نوع برش به چهار شکل نگین، سرگل، پوشال و دسته به بازار عرضه می شود که کمترین قیمت زعفران مربوط به دسته آن است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 354
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران