پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 8382 تاریخ : 1392/03/09-09:12:02
,9,16,17,
پزشکانی که دست شان در جیب مردم است!

پزشکانی که دست شان در جیب مردم است!

پزشک باید با اندیشه ی خدمت در خدمت جامعه باشد

خدا را شکر که تعداد پزشکان دست در جیب مردم به علت باورهای دینی و اعتقادی در جامعه ما خیلی زیاد نیست،

پ اما متاسفانه به بهانه تورم و گرانی و البته عدم نظارت و ضعف قوانین ، هم چنین اجرا نشدن همین قانون موجود ، این تعداد هر روز رو به افزایش است.می گوید، برای چه این همه سال درس خواند ه ام و جان کندم تا خود را به اینجا !! رساندم – اکنون زمان بازدهی است وباید از آن همه تلاش  بهره برداری کنم.

می گویم» دکتر عزیز – شما برای این پزشک شده اید که به درد مردم برسید و سلامت جامعه را با خدمت صادقانه بازگردانید  و البته  آنچه حق شما براساس قانون و ضوابط است، بازیابی  نه آنکه جیب مردم را  به اصطلاح توی روز روشن بدون تعارف و .... از جا در بیاوری.

روی بر  می تابد و پشت چشم نازک می کند که پزشک نشدی تا بفهمی چه می گویم  و بعد هم ادامه می دهد ، اصلا این همه درس و تلاش و تحقیق هیچ، بفرما با این گرانی وتورم چه کنیم و باید در جایگاهی که قرار دارم تفاوتی با دیگران داشته باشم یا نه؟!.

می گویم، عزیز من ، درست متوجه نشدی، کسی نمی گوید که شما پزشک بزرگوار بیماران را مجانی درمان کن، بلکه براساس قانون که نرخ ویزیت و حق عمل و امثال آن را متناسب با تورم و گرانی ها مصوب کرده است، خدمت را در دستور کار قرار بدهید. به مردم خوب کشور مان خدمت کنید که در دنیا و آخرت " چنانچه به آن اعتقاد دارید که دارید"، عاقبت به خیر باشد -  شانه ای بالا می اندازد و  بدون آنکه دیگر کلامی بگوید- می رود.....

همین دیروز یک چشم پزشک در شهر رشت ویزیت 25 هزار تومانی و یک ارولوژ ویزیت 30 هزار تومانی از من دریافت کرد و منشی این پزشکان ابراز می کردند که حداقل در روز تا 40 بیمار را ویزیت می کنیم که 40 تا 30 هزار می شود یک میلیون و 200 هزار تومان و این یعنی در ماه بیش از 30 میلیون تومان به غیر از حضور در مراکز درمانی و عمل های جراحی که هر عمل 2 تا 15میلیون دریافتی بزرگواران است.! خوب مردم باید از کجا بیاورند. از سوی دیگر پر کردن یک دندان 200 هزار تومان ، ایمپلانت یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان و .... موضوعی زمانی جالب می شود که همین پزشکان از گرانی و وضعیت بد اقتصادی و در آمدهای محدود ناله می زنند. حالا بیماری که ماهانه 600 هزار تومان حقوق دارد و با 4 یا 5 سر عائله اجاره نشین هم است، باید چگونه زنده بماند نه اینکه زندگی کند.؟!

احساس کردم  پزشک مورد نظر ما به نمایندگی از صدها پزشک مانند خودش  با این حرکت به من فهماند که گفت و گو با تو فایده ای ندارد ، چرا که اساسا به مسایل قشر پزشکان آگاهی نداشته و  متوجه نمی شوی.!

دکتر ی را می شناسم که در یکی از ارگان های انقلابی خدمت کرد و از همانجا مجوز یک داروخانه دریافت و اکنون در چند مرکز درمانی بزرگ سهام عمده دارد، چند داروخانه در تهران و استان های در اختیارش است، دو فرزند خود را با تحصیل در هندوستان"  دارو ساز کرده است "و جمع آوری ثروت از همین طریق توسط این دکتر عزیز پایانی ندارد. سفرهای خارجی و تفریحات سالانه و خارج از کشورش هم به راه است. نام آن نهاد را هم بدنام کرده است ، و بعد همین فرد از گرانی و در آمد ناچیز می نالد.!!!

در کشاکش این همه مشکلات در حوزه پزشکی و در آمدهای کم  و محدود  و بیچارگی قشر محترم پزشکانی دست در جیب مردم ، پزشکی با شجاعت تعریف می کند، بخش اصلی در آمد ما " همین دسته از پزشکان" از در آمد خارج از فضای بیمارستان و مراکز درمانی است و به صورت هدیه می رسد.

وی می افزاید، واژه زیرمیزی دیگر برای مردم واژه غریبی نیست. برای همه بیماران و همراهان آنها انگار دیگر یک رسم شده که پول جراحی و هزینه‌های بیمارستان در یک طرف و دستمزد پزشک به صورت جداگانه در طرفی دیگر باید پرداخته شود.

به نظر ما ، انگار برای برخی پزشکان، طبابت دیگر فقط حرفه‌ای مقدس و نجات بخش نیست بلکه حرفه‌ای است برای گرفتن پولهای بیشتر آن هم از بیمارانی که نباید به جز درد بیماری درد دیگری داشته باشند.

به گفته این پزشکان واقعی نبودن سرانه و تعرفه‌های درمانی باعث دریافت زیرمیزی می شود ، اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت؛ تعداد پزشکانی هم که با این شرایط نابسامان به معنای واقعی طبیب هستند و از بیمار پول اضافی نمی‌گیرند، کم نیستند و باید مدال افتخار و شایستگی به آن گروه از پزشکان اعطا شود که از بیماران کم در آمد و محروم پولی نمی گیرند یا به حق خود قانع هستند..

واقعیت این است که در شرایط کنونی زیرمیزی در شرایطی که پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم بسیار فراتر از قانون رفته و در عین حال هزینه‌های کمرشکن سلامت هر روز تعداد بیشتری از مردم را به زیر خط فقر می‌کشاند ظلم بزرگی است که آشکارا بر بیماران تحمیل می‌شود.

دکتر گفت برایم 3 تا سکه هدیه بیار !

محمد.م یکی از بیمارانی است که مجبور به پرداخت زیرمیزی شده، است، می‌گوید: گرفتن زیرمیزی یا حق مطب یه امر عادی تبدیل شده البته برای بعضی از پزشکان، موارد مختلفی برایم پیش آمده که با همه الزامی که برای پرداخت حق مطب وجود داشت زیربار آن نرفتم چون همیشه به این فکر کرده ام، من دارم این پول را می دهم کسی که ندارد چه کارکند؟ با این حال در شرایطی برای خودم اتفاق افتاد که ناچار به پرداخت پول زیرمیزی شدم.

وی می‌افزاید: سال گذشته کلیه‌ام که پیوندی است، عفونت کرد و مجبور شدم آن را تخلیه کنم، دکتر گفت، میدونی که کار پر زحمتی است؟ گفتم آره. گفت درست نیست من ازت پول بگیرم برای همین برایم 3 تا سکه بخر هدیه بیار 

محمد می‌گوید: جراحی انجام شد و من سکه‌ها رونخریدم. روز معاینه بعد از جراحی به من گفت، وقتی سکه‌ها روآوردی بگو تا یه شنت توی شکمت هست درش بیاورم(یه چیزی شبیه به فنر که برای جلوگیری از انسداد رگها میذارن). به هرصورت مجبور شدم سکه‌ها رو براش بردم و شنت را  درآورد.  از همه جالب تر اینکه یکی از سکه‌ها رو به خودم بخشید!!

فرحناز. م زن بارداری است که به افزایش یک باره زیرمیزی زایمان معترض است. می گوید: من به دکترم قرار است 2 میلیون و 500 هزارتومان جداگانه دستمزد بدهم در حالی که دوست من فقط 600 هزار تومان داد.

وی می گوید: اصلاً تقصیرخودمان است که بعضی‌ها این قدر ما رو می‌چاپند. نه اینکه پول برام خیلی مهم باشه ولی اعتقادم این است که دکتری که این قدر پول دوسته،اصلاً وجدان کاری نداره. من خودم به شخصه نمی‌تونم به چنین دکتری اعتماد کنم.

پول بیشتری بدی، موقع عمل از درد چیزی نمی‌فهمی

حامد. ک نیز می‌گوید: من شخصاً از این زیرمیزی‌ها که دیگر رومیزی شده به دکتر جراح و متخصص بیهوشی داده‌ام. جالب اینکه متخصص بیهوشی گفت اگه 70هزار تومان بدهی بیمارت درد کمی را احساس می‌کند(یعنی دوز دارو کم میشه) اگه 100 هزار تومان بدهی بیمارت چیزی موقع عمل نمی‌فهمه.

سعید.ص می‌گوید: برای جراحی پدرم 5سال پیش ما هم مجبور به پرداخت زیرمیزی شدیم. بابت یک جراحی که دو روز فقط در بیمارستان بستری بود .به بیمارستان 900هزارتومان، 700هزارتومان هم بابت وسایل جراحی و دکتر هم  رشما یک میلیون بیش از نرخ مصوب دریافت کرد.

 

0تا زیرمیزی دکتر را تهیه کنیم،  بیماری پیشرفت کرده بود

مریم .ب می‌گوید: دو سال پیش عمویم مبتلا به سرطان معده باید بخشی از  معده اش برداشته شود و این عمل هم کار هر دکتری نبود. با اینکه عمو بیمه تکمیلی داشت، دکتر علاوه  بر هزینه ها مصوبه  مبلغ 6 میلیون تومان هم دستمزد می‌خواست که متأسفانه تا 6 میلیون تومان فراهم شود، بیماری پیشرفت کرد و کاری نمی‌شد کرد. وی با آه بلندی افزود: هیچ وقت از آن دکتر نمی‌گذرم.

وزیر بهداشت:قوانین زیرمیزی مربوط به 55 سال پیش است

البته در این میان نبود قانون مناسب برای برخورد با زیرمیزی از دلایلی است که وزیر بهداشت به آن اشاره کرد و می‌گوید: باید برای برخورد با پدیده زیرمیزی قوانین جدید تدوین شود چرا که قوانین مربوطه در کشور به 55 سال پیش برمی‌گردد که جوابگوی نیاز امروز نیست.

محمدحسن طریقت منفرد ادامه می‌دهد: پدیده زیرمیزی سال‌هاست که برای مردم نگرانی ایجاد کرده به همین دلیل درصدد هستیم قوانین مربوطه را کامل کنیم با تدوین قوانین جدید برخورد با این اختلالات محکم‌تر و عادلانه‌تر می‌شود.

وی می‌گوید: در قوانین جدید انتظاری که مردم از جامعه پزشکی دارند و همچنین توقعی که تولیت نظام سلامت از قشر پزشکی دارد. از نظر قانون مشخص می‌شود تا اقدامات مؤثرتر شوند. به نظر می‌رسد عدم پاسخگویی قانون باعث رواج این پدیده شده است.

وی می‌گوید: 55 سال است که از تدوین قانون اولیه گذشته و در آن بازنگری نشده است بنابراین وزارت بهداشت در حال تدوین قوانین جدید است که به زودی نتایج آن را اعلام می‌کند.

برخورد قهری با پزشکان متخلف جوابگو نیست

به نظر می‌رسد با وجود اینکه پدیده زیرمیزی در نظام سلامت بسیار رواج یافته اما علاوه بر نبود قوانین لازم، واقعی نبودن تعرفه‌های درمانی و عدم پرداخت‌های مناسب به پزشکان یکی از دلایل افزایش این پدیده غیراخلاقی باشد به طوری که علیرضا زالی رئیس کل منتخب سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است پدیده زیرمیزی در حالی رواج دارد که مطالبات بیمه‌ای پرداخت نشده، کسورات بیمه‌ها افزایش یافته و تعرفه‌ها بسیار ناچیز هستند.

وی می‌گوید: برخورد قهری با پزشکان متخلف جوابگو نیست و برای برخورد با پدیده زیرمیزی لازم است تا صنعت بیمه پویا شود و با نگاه منطقی بتواند رضایتمندی پزشک و بیمار را جلب کند.

زالی می‌گوید: پدیده زیرمیزی نیازمند آسیب‌شناسی چندوجهی و نگاه تحلیلی است و واقعی شدن قیمت خدمات، افزایش منطقی تعرفه، توجه به واقعیت‌های اقتصادی نظام سلامت، توجه به نرخ‌های تورم و تأمین منابع بیش از گذشته از مباحثی است که باید برای کاهش این پدیده ایجاد شود.

وی بر قطع رابطه پولی بیمار و پزشک تأکید می‌کند و می‌گوید: به اعتقاد ما این موضوعات زمان‌بر نیستند بلکه با نگاه جهادی می‌توانیم دولت را وادار کنیم تا سرانه درمان را افزایش دهد.

گرفتن زیرمیزی مانند دست کردن در جیب مردم است

حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت هم معتقد است پروانه پزشکی افرادی که حتی یک بار زیرمیزی می‌گیرند، باید لغو شود.

وی می‌گوید: گرفتن زیرمیزی از بیمار مانند دست کردن در جیب مردم و دزدی است و از نظر بنده پروانه طبابت هر پزشکی که یکبار زیرمیزی بگیرد باید ملغی شود هرچند که برای این کار خلاء قانونی داریم.

وی ادامه می‌دهد: برای کنترل زیرمیزی، بیمارستانها موظفند ابلاغیه دریافت انحصاری حق‌السهم‌های بیمارستانی در بیمارستان‌ها را اجرا کنند.

امامی رضوی ادامه می‌دهد: ممکن است برخی بیمارستانها این ابلاغیه‌ها را اجرا نکنند همچنین از سوی دیگر دریافت حق‌السهم خارج از تعرفه به صورت زیرمیزی دریافت می‌شود.

بنابراین علاج کار برخورد قانونی با متخلفان و زیرمیزی بگیران است اما فعلاً خلاءهای قانونی دارد چون از دید بنده به هر عنوان گرفتن زیرمیزی همان قدر قبیح، غیرقانونی و غیرشرعی است که دست کردن در جیب مردم.

حالا گروهی زیادی از همین پزشکان بسیار گرانقدر از منظر پول و در آمد و ثروت اندوزی ، درآمدهای افسانه ای را روانه بازار مسکن و خرید و فروش زمین کرده اند و سالانه میلیارد تومان درآمد از این مسیر دارند و هیچ ارگان و نهاد و دستگاهی هم در این خصوص نظارتی ندارد. در بسیاری از مناطق کشور  از شمال تهران تا شمال ایران و در استان گیلان کم نیستند، پزشکانی که در آمدهای بی ضابطه و  دور از شان جامعه  قسم خورده پزشکی دریافت و آن را در جاهای دیگر انباشته می کنند تا پول شان رو پول بیاید و ...... بالاخره مجلس، دولت ، وزارت بهداشت ، دستگاه قضایی ، سازمان بازرسی یا همه این ها با هم باید کاری بکنند که مردم با وجود درد و بیماری و ناتوانی، دردهای مربوط به گرانی ، زیر میزی و پول زود را تحمل نکنند. یکی از این راه ها موثر اصلاح قوانین و البته اجرای دقیق آن است. قانون خوب اگر اجرا نشود، تفاونی با عدم وجودش ندارد. خیلی شایسته است در کشوری اسلامی همه مسئولان، پزشکان و مشاغل حساس هر سال در قبال در آمدشان پاسخگو باشند و به بیت المال جواب بدهند که در مدتی کوتاه آن همه ثروت را از کجا آورده اند. اگر چنین نشود، همین آش است و همین کاسه.!.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 239
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران