پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354478 تاریخ : 1397/05/25-07:46:02
,17,6,
ورود شورای رقابت به خصوصی‎سازی سایپا و ایران‌خودرو

نامه «شیوا» به رئیس سازمان بورس برای جلوگیری از واگذاری سهام ایران‎خودرو به یکی از قطعه‎سازان بزرگ

ورود شورای رقابت به خصوصی‎سازی سایپا و ایران‌خودرو

یک قطعه‌ساز بزرگ از طریق خرید و تملک سهام شرکت ایران‎خودرو سعی در شرکت و دخالت در هیات‎مدیره شرکت ایران‎خودرو دارد که درصورت صحت، مغایر با بند 3 مصوبه ذکرشده شورای رقابت خواهد بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، درحالی که انتهای سال گذشته نزدیک به 20‌درصد سهام ایران‎خودرو به‎صورت بلوکی و کرسی هیات‎مدیره در بورس تهران برای واگذاری عرضه شد، سازمان بورس به دلیل تایید‌نشدن اهلیت خریدار، این واگذاری را رد کرد. در ظرف چند سال گذشته، برخی از خبرها حکایت از آن دارد که یکی از بزرگ‎ترین قطعه‎سازان کشور که درحال‎حاضر در هیات‎مدیره ایران‎خودرو نیز کرسی دارد، در صدد است تا بخش دیگری از سهام ایران‎خودرو را خریداری کند. اما این امر با مخالفت شدید وزارت صمت با محوریت سازمان گسترش به عنوان نماینده دولت و قوی‎ترین کرسی هیات‎مدیره ایران‌خودرو روبه‎رو شده است.

حال در جدیدترین اقدام برای خصوصی‎سازی سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در 12 تیرماه سال جاری طی نامه‎ای به شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید بر لزوم واگذاری سهام دو شرکت ایران‎خودرو و سایپا از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران( ایدرو)، بر ممانعت از حضور یک قطعه‎ساز بزرگ در هیات‎مدیره ایران‎خودرو تاکید کرد.

براساس اصل 44قانون اساسی، واگذاری صنایع دولتی به بخش خصوصی ضروری است و بنا بر تفسیر شورای رقابت قطعه‌سازان در شرایط خاص می‌توانند سهام‌دار خودروسازان شوند اما اگر سهامدار یک خودروساز شدند، دیگر نمی‌توانند سهام خودروساز دیگری را خریداری کنند.

به گفته رئیس انجمن قطعه‎سازان، استراتژی آینده صنعت خودرو این است که طبق اصل 44، توسط کنسرسیومی متشکل از همه قطعه‌سازان بزرگ و کوچک اداره شود، نه این‎که در انحصار یک قطعه‎ساز بزرگ باشد. از سوی دیگر، طبق قانون یک خودروساز نمی‌تواند خودروساز دیگر را بخرد و همچنین هیچ قطعه‌سازی نه به صورت عمودی، نه به شکل افقی و نه در قالب شرکت‌های لایه‌ای نمی‌تواند عضو هیات‎مدیره یک خودروساز باشد.»

ایدرو باقی‎مانده سهامش در خودروسازی‎ها را عرضه کند

در نامه مذکور با اشاره به جلسه 63 شورای رقابت در تاریخ 28 فروردین سال 90 در خصوص بحث و بررسی وضعیت بازار خودرو و همچنین وضعیت سهام و ترکیب هیات‎مدیره شرکت‌های ایران‎خودرو و سایپا و تصمیمات اتخاذشده از سوی این شورا آمده است: ایران‎خودرو و سایپا در گروه یک فعالیت‌های اقتصادی براساس ماده 2 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قرار دارند و براساس بند الف ماده 3 این قانون مالکیت، سرمایه‌گذاری و مدیریت برای دولت در این دسته از بنگاه‌های اقتصادی به هر نحو و میزان ممنوع است و همچنین به استناد مورد شماره 6 بند ط ماده45 این قانون تملک سرمایه و سهام شرکت‌ها به‌صورتی که منجر به اخلال در رقابت شود ممنوع است و نیز ماده 27 این قانون که تصریح دارد هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نباید سرمایه و حقوق شرکت‌ها و بنگاه‌های دیگر را به نحوی تملک کند که به نوعی موجب اخلال در رقابت در یک یا چند بازار شود. بنابراین با توجه به تکلیف مقرر در ماده 2 قانون متذکر می‌شود؛ سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران باید باقی‎مانده سهام در این بنگاه را در اسرع وقت در بازار عرضه کرده و به فروش برساند و تا فروش کامل سهام سازمان گسترش در بنگاه‌های فوق‌الذکر، اشخاص حقیقی نماینده سازمان گسترش در هیات‎مدیره‌های بنگاه‌های ذکرشده نباید مشترک باشد.

در ادامه این نامه آمده است: بنا بر ماده 46 قانون، هیچ‎یک از مدیران، مشاوران یا سایر کارکنان شرکت یا بنگاه مجاز نیستند با هدف ایجاد محدودیت یا اخلال در رقابت در یک و یا چند بازار به طور همزمان متصدی سمتی در یک شرکت یا بنگاهی مرتبط و یا دارای فعالیت مشابه باشند. در متن ماده 47 نیز آمده است؛ هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نباید سرمایه یا سهام شرکت‌ها یا بنگاه‌های دیگر را به نحوی تملک کند که موجب اخلال در رقابت در یک یا چند بازار شود. به استناد این مواد قانونی، شخصیت‌های حقوقی که سهام دو شرکت خودروساز مذکور را به نحوی در تملک داشته و به طور همزمان در هیات‎مدیره آنان حضور دارند، باید سهام و وضعیت خود را به نحوی اصلاح کنند که مغایرت قانونی ذکرشده مرتفع شود.

 دخالت کروز در هیات‎مدیره ایکو از طریق تملک سهام، مغایر قانون است

رئیس شورای رقابت در ادامه این نامه آورده است: به منظور جلوگیری از تمرکز عمودی در بازار خودرو و در اجرای مواد 46 و 47 به‎ویژه مورد 6 بند «ط» از ماده 45 قانون مقرر می‌شود بنگاه‌هایی که رابطه عمودی با شرکت‌های خودروساز دارند، از قبیل قطعه‌سازان و تشکل‌های آن‎ها مجاز به داشتن عضو در هیات‎مدیره شرکت‌های ذکرشده نیستند و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مکلف است موضوع را بررسی و موارد خلاف را گزارش و دستور اصلاح را به سهامداران صادر کند. از طرف دیگر براساس مفاد نامه رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خطاب به ریاست‎جمهوری مورخ 9 خرداد 97 شرکت صنایع تولید کروز که در زمینه ساخت قطعات خودرو فعالیت قابل‌توجه و موثری دارد، از طریق خرید و تملک سهام شرکت ایران‎خودرو سعی در شرکت و دخالت در هیات‎مدیره شرکت ایران‎خودرو دارد که درصورت صحت مغایر با بند 3 مصوبه ذکرشده شورای رقابت خواهد بود. ضمن بررسی و کنترل معاملات انجام‎شده، صحت یا عدم صحت وقوع معاملات توسط شرکت صنایع تولیدی کروز و شرکت‌های زیرمجموعه و مرتبط با سهام شرکت ایران‎خودرو به این مرکز اعلام شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 232
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران