پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306488 تاریخ : 1396/07/23-14:15:33
,14,17,
همکاری‌های بین موزه‌ای اشکال نادرست وحدت سیاسی در دنیا را به‌هم می‌زند

همکاری‌های بین موزه‌ای اشکال نادرست وحدت سیاسی در دنیا را به‌هم می‌زند

مدیرکل موزه ملی ایران گفت: برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌هایی از موزه‌های بزرگ دنیا در موزه ملی ایران در دست انجام است که به زودی نتیجه می‌دهند.

به گزارش خبرنگارتحلیلی خبری بانک و صنعت، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در این نشست گفت: از یک سال قبل اقدامات لازم برای برگزاری این نمایشگاه را با همکاری ارمنستان و حمایت ویژه سفیر ارمنستان در ایران آغاز کردیم. در این نمایشگاه که روز سه‌شنبه 25 مهر 96 با حضور آرمن امیریان وزیر فرهنگ جمهوری ارمنستان و علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افتتاح می‌شود، 103 اثر از جمهوری ارمنستان از دوره پیش از میلاد تا دوره اورارتو در این نمایشگاه به‌نمایش در می‌آید،وی  با بیان اینکه موزه ملی ایران تلاش کرد تا آثاری که نزدیکیِ بیشتری با آثار ارمنی دارند، انتخاب شوند، افزود: گاهی این آثار آنقدر به هم نزدیک‌اند که حتی کارشناسان متخصص نیز به سختی تمایز آن‌ها از کشور دیگر را تشخیص می‌دهند این آثار در چهار گالری متفاوت با موضوعات مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند. 

نوکنده با اشاره به اینکه در طول 80 سال فعالیت موزه ملی ایران فقط 4 اثر از کشورهای دیگر در موزه ملی به نمایش درآمده، گفت: این نمایشگاه فرصتی تاریخی برای موزه است زیرا 103 شیء تاریخی از ارمنستان به مدت 3 ماه در آن به‌نمایش درمی‌آید.

 وی تأکید کرد: موزه‌های ملی در همه جای دنیا وظیفه دارند با یکدیگر گفت‌وگو کنند، در این نمایشگاه نیز هر کس از ویترین‌های آثار نمایشگاه اورارتو بازدید کند بی‌شک با فرهنگ ارمنستان به درستی آشنا می‌شود.او همچنین درباره‌ی بیمه‌ی آثار تاریخی ارمنستان که برای این نمایشگاه به ایران وارد شده‌اند، گفت: این آثار مانند اشیای تاریخی که قرار است توسط کره جنوبی و موزه لوور برای برگزاری نمایشگاهی به ایران بیایند، توسط کشور مبدا بیمه می‌شود و دولت ایران موظف به پیگیری‌های قضایی برای امنیت این آثار در کشور است.

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در ایران نیز در این نشست گفت:این نمایشگاه یک فرصت تاریخی و تحولی بین‌ موزه‌ای میان دو کشور است. برگزاری این نمایشگاه‌ مرهون تلاش مدیر موزه ملی ایران و مدیر موزه تاریخی ارمنستان است. از شما خبرنگاران نیز می‌خواهم که مساعدت لازم را به‌عمل آوردید، امیدوارم در طول سه ماه برگزاری نمایشگاه با اطلاع‌رسانی شما اقشار مختلف مردم از این نمایشگاه بازدید کنند تا مردم بیشتر با دو تاریخ دو کشور آشنا شوند.

او افزود:ایران دارای 14 همسایه است که با یکایک آن‌ها روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد. همواره در مذاکرات بین کشورها روابط اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی‌که روابط فرهنگی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به آن‌ها توجه شود. ایران و ارمنستان در طول تاریخ نزدیک‌ترین روابط را با یکدیگر داشتند و این اقوام قدیمی منطقه، ارزش‌های فرهنگی و تمدنی بی‌شماری را ایجاد کرده‌اند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای آینده‌ای امن، ایجاد دوستی پایدار و شناخت پایدار بسیار مهم است. دوستی محصول خوب شناختن است و دشمنی نیز نتیجه شناخت بد. اگر تلاش کنیم به‌واسطه این نمایشگاه شناختی عمیق از فرهنگ ارمنستان در کشور به‌وجود آید یک دوستی پایدار بین مردم ایران و ارمنستان را شاهد خواهیم بود.

او افزود: پس برگزاری این نمایشگاه قرابت مردم ما با ارمنستان بیشتر می‌شود و حتماً بسیاری از مردم خبرهای ارمنستان را دنبال می‌کنند و نسبت به سرنوشت مردم آن کشور حساس‌تر خواهند بود. ما به‌دبنال این هستیم که با نشان دادن فرهنگ و تمدن خود به کشورها از این طریق زیبایی‌های فرهنگی، تعامل فرهنگی و نقش خود در تمدن بشری را به سایر کشورها معرفی کنیم.

نمایشگاه خاطره یک سرزمین» با نمایش 303 اثر تاریخی نفیس ایران و ارمنستان به طور مشترک در موزه دوران اسلامی موزه ملی از 25 مهر به مدت سه ماه دایر خواهد بود.
آثار این نمایشگاه مربوط به آثار موزه ای ایران و ارمنستان از هزاره چهارم تا سده یکم پیش از میلاد است.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران