به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،سعید محمدزاده، جاوید قربان اف، ماموکا واختادزه، بالچون وویتسخ و کشیشتوف مامینسکی به ترتیب روسای راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان و هیات همراه آنها در این نشست یک روزه راه کارهای هماهنگی فعالیت و همکاری برای راه اندازی این دالان حمل و نقل جهت انتقال بخشی از محموله ها را از هند و از طریق خلیج فارس، ایران، جمهوری آذربایجان، گرحستان، اوکراین و لهستان به اروپا بررسی کردند .
جاوید قربان اف رییس راه آهن جمهوری آذربایجان طی سخنانی در مراسم آغاز این نشست، دالان جنوب – غرب را یک مسیر مناسب تر و باصرفه تر از نظر اقتصادی برای حمل ونقل محموله ها از هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا و از طریق خلیج فارس و خاک کشورهای حاضر به اروپا و بالعکس عنوان کرد .
وی با تاکید بر این که از هند سالانه 72 میلیون تن محموله به اروپا و بالعکس 25 میلیون تن کالا جا به جا می شود، افزود: در حال حاضر کالاها از هند به اروپا به مدت 40 روز حمل و نقل می شود و با راه اندازی دالان جنوب - غرب مدت انتقال کالاها در آن مسیر حداکثر 15 روز خواهد بود و نیز این مسیر از لحاظ قیمت حمل و نقل محموله ها مناسب تر و باصرفه تر می باشد .
به گفته قربان اف، راه اندازی دالان حمل و نقل جنوب – غرب فقط با تلاش های مشترک و همکاری کشورهای حاضر این نشست می تواند موثر شود .
سعید محمدزاده مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی ضمن ابراز امیدواری بر این که نشست پنج جانبه به راه اندازی دالان جنوب –غرب تحرک بخشیده و موجب گسترش همکاری میان کشورهای حاضر در حوزه حمل و نقل ترانزیتی شود، اجرای طرح راه اندازی دالان جنوب –غرب را از طریق فعالیت به صورت یک سازمان یکپارچه اقتصادی کشورهای حاضر امکان پذیر دانست .
وی با اشاره به همکاری های موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه حمل و نقل و اتصال خطوط ریلی دو کشور و آغاز ساخت خط ریلی آستارا – آستارا در سال گذشته میلادی گفت: امیدوار هستیم کارهای در این زمینه در سال جاری به پایان برسد .
محمدزاده افزود: اجرای طرح های ریلی مهم میان ایران و جمهوری آذربایجان سبب شده است که امروز ما در این نشست حضور داشته و راه اندازی دالان حمل و نقل جنوب – غرب را بررسی کنیم .
مدیر عامل راه آهن ایران با اشاره به مبادلات تجاری بسیار بزرگ میان آسیای جنوب شرقی و کشورهای اروپایی گفت: جای تاسف دارد که محموله ها در میان این کشورها از مسیر طولانی تر و به قیمت بالاتر حمل و نقل می شود در حالی که ما یک دالان بسیار ارزشمند داریم و می توانیم در این دالان مشارکت فعال داشته و حمل و نقل کالاها به این دالان جذب کنیم .
سعید محمدزاده نیز راه اندازی این دالان حمل و نقل را منوط به همکاری و فعالیت یکپارچه کشورهای حاضر در این طرح دانست .
وی در این زمینه بر ضرورت دیدار مرتب نمایندگان راه آهن پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان ، گرجستان، اوکراین و لهستان با هدف هماهنگی فعالیت و رفع هرگونه موانع موجود در زمینه راه اندازی این دالان حمل و نقل تاکید کرد .
در پایان این نشست پروتکل پنج جانبه مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای راه اندازی دالان حمل و نقل جنوب – غرب به امضا رسید .
همچنین توافق شد یک کمیته هماهنگی متشکل از نمایندگان نهادهای راه آهن پنج کشور با حدف بررسی هر گونه مسایل مربوط به این دالان و رفع هر گونه موانع در این زمینه تاسیس شود .