پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252525 تاریخ : 1395/10/04-14:17:26
,23,
مسیر پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پیچیده است

مهدی پورقاضی عضو اتاق بازرگانی تهران

مسیر پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پیچیده است

تسهیلات ارزی یک مسیر نسبتا پیچیده برای صادرکنندگان است.

به گزارش  خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، معمولا چنین است که اسامی صادرکنندگان در صندوق توسعه ملی به ثبت می‌رسد اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد که این تسهیلات پرداخت شود از سوی دیگر شرایطی که برا بازپرداخت و تضمین بازپرداخت این تسهیلات در قوانین و مقررات صندوق توسعه ملی قید شده آنقدر سخت است که خیلی‌ها از دریافت تسهیلات منصرف می‌شوند. 

مشکل دیگر اینکه این تسهیلات عمدتا به شبه دولتی‌ها واگذار می‌شود نه بخش خصوصی واقعی. نکته قابل تامل دیگر این است که طبق قانون صندوق توسعه ملی باید 20 درصد منابع خود را به صورت ریالی پرداخت کند موضوعی که معمولا امکان بازپرداخت آن به صورت ارزی وجود ندارد و باعث از بین رفتن منابع صندوق می‌شود.

علاوه‌بر آن برای پرداخت منابع صندوق معمولا از نرخ‌های ترجیحی استفاده می‌شود که باعث از میان رفتن رقابت در بازار می‌شود. نرخ بهره این تسهیلات گاهی 16 گاهی 17 و گاهی هم 7 درصد است که باعث می‌شود عده زیادی در صف بایستند و از طرفی نرخ‌های تسهیلات با همدیگر تعادل نداشته باشد و به‌طور کلی نظم و تعادل بازار را هم به هم بزند. به نظر می‌رسد که اگر دولت از طریق مشوق‌های مالیاتی به صادرکنندگان کمک کند از پرداخت تسهیلات کم‌بهره بهتر باشد. با این حال دولت در بودجه سال 95 هیچ مشوقی برای صادرکنندگان در نظر نگرفت و از سوی دیگر در بودجه سال 96 نیز مبلغی در نظر نگرفته است.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 239
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران