پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351138 تاریخ : 1397/04/02-14:00:26
,10033,
مراسم نکوداشت کتاب درسی« انسان ومحیط زیست» برگزار شد

مراسم نکوداشت کتاب درسی« انسان ومحیط زیست» برگزار شد

مراسم نکوداشت کتاب درسی «انسان و محیط زیست» پایه یازدهم، با حضور جمعی از مسئولان سازمان ها و نهادهای مرتبط با محیط زیست از جمله دکتر مخدوم استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، مهندس حاج رسولیها مشاور وزیر نیرو ومدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و دکتر ابوالقاسم موسوی، روز چهارشنبه 30 خرداد ماه 97 در تالار همایش های امیر کبیر مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از محیط زیست، در این مراسم مجید مخدوم عضو هیئت مدیره انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و استاد دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، اساس و ریشه محیط زیست، دانش اکولوژی به معنای علم بررسی روابط متقابل میان جانداران و بی جانان بود، خاطرنشان کرد: بعدها محیط زیستی ها به این نتیجه رسیدند که باید محیط زیست را با بسیاری دیگر از علوم همچون جامعه شناسی، ریاضی و آمار پیوند بزنند.

استاد دانشگاه تهران افزود: از همین رو امروز، دانش محیط زیست را در برگیرنده تمامی دانش ها می دانند.

عضو هیئت مدیره انجمن ارزیابی محیط زیست ایران، مشکل اساسی محیط زیست ایران را غفلت از ریشه و اساس آن یعنی علم اکولوژی دانست و اظهار کرد: یکی از موارد اصلاحی کتاب «انسان و محیط زیست» نیز عدم توجه به موضوع علم اکولوژی یا همان ریشه و اساس محیط زیست می باشد.

مخدوم ادامه داد: از نظر من پایه یازدهم بهترین پایه برای ارائه آموزش های رسمی محیط زیستی و تدریس این کتاب است و برای آموزش پایه های پایین تر می توان از بروشورهای ساده استفاده کرد.

همچنین، محمد حاج رسولی ها مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از مولفان کتاب درسی «انسان و محیط زیست» پایه یازدهم، افزود: وقتی سخن از آب به میان می آید، ناخودآگاه ذهن انسان معطوف به سازه های غول پیکر مانند سد و تجهیزات آن می شود، درحالی که امروزه رویکردها تغییر کرده و مدیریت یکپارچه و منسجم منابع آبی مورد توجه قرار گرفته است.

وی آگاهی عموم به ویژه دانش آموزان از مدیریت منابع روی زمینی و زیر زمینی و فرایند استحصال آن را امری ضروری برشمرد که می تواند رفتار آنان را در بزرگسالی تحت تاثیر خود قرار دهد. لذا یکی از اقداماتی که در وزارت نیرو مورد توجه قرار گرفته و در نشست های مختلف با استانداران و سایر مسئولان محور گفتگو بوده است. زیرا این گونه اقدامات از سدسازی نیز مهمتر است.

 حاج رسولی ها ضمن تقدیر از مولفان کتاب درسی «انسان و محیط زیست» پایه یازدهم، افزود: البته اشکال و ضعف هایی نیز متوجه این کتاب است که باید در نشست های مشترک با متخصصان و کارشناسان در تجدید نظر و ویرایش های بعدی نسبت به رفع آن اقدام شود و این مساله چیزی از ارزش آن کم نمی کند.

وی ضمن اعلام آمادگی وزارت نیرو برای همکاری در تدوین محتوای آموزشی یادآور شد؛ معلمان می توانند برای عینیت بخشیدن به آموزه های نظری، بازدید از منابع آبی و سدها و آشنایی با فرایند استحصال آب را در دستور کار خود قرار دهند تا دانش آموزان بهتر قدرِ این نعمت الهی را بدانند.

حاج رسولی ها برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی برای افراد مختلف را ازجمله برنامه های در دست اقدام وزارت نیرو دانست که در جهت آگاهی بخشی به عموم مورد توجه قرار گرفته است.

ابوالقاسم موسوی سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه هدف‌گذاری دفتر آموزش سازمان، ایجاد بستر برای مشارکت همه متخصصان و علاقمندان برای تهیه و تألیف، کتاب‌های مشابه کتاب «انسان و محیط زیست» برای سایر مقاطع تحصیلی است، افزود: کتاب «انسان و محیط زیست» از چنان اهمیتی برای اهالی محیط زیست برخوردار است که برگزاری چند مراسم نکوداشت برای انتشار و تألیف آن کم است زیرا این مراسم‌ها منجر به تداوم این نگاه می‌شود.

این مقام مسئول اشاره‌ای هم به خط مشی دولت دوازدهم داشت و مدیریت منابع آب و اصلاح الگوهای مصرف، مقابله با فرسایش خاک، بهبود کیفیت هوا و مدیریت فاضلاب و پسماند را از جمله اولویت های دولت برشمرد و افزود: بر همین اساس چهار اولویت مقابله با گرد و غبار، بهبود کیفیت هوا، دریافت حق آبه و احیاء تالاب ها و مدیریت پسماند در اولویت کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است که خوشبختانه عناوین و سرفصل های آموزشی کتاب با الویت های مذکور مطابقت دارد.

وی با یادآوری این موضوع که یکی از معضلات مهم محیط زیست کشور، پسماند است، ادامه داد: یونپ با توجه به شعار امسال روز جهانی محیط زیست مصادف با پنجم ژوئن، 15 خردادماه که "حذف آلودگی پلاستیک" بود، آماری در این حوزه ارائه داد که از جمله آن ها می توان به تولید سالانه 5 هزار میلیارد کیسه پلاستیکی در دنیا، ورود 13 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس ها، تایید وجود پلاستیک در 83 درصد منابع آبی جهان ، استفاده تنها یکبار از 50 درصد پلاستیک ها و جمع آوری تنها یک سوم پلاستیک های مصرفی توسط انسان های ساکن بر کره زمین اشاره کرد.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به دلیل وسعت معضل پسماند در کشور و البته اهمیت موضوعی آن، پیش از شعار یونپ و در دی ماه 1396 طی برنامه صد روزه ای که توسط معاونت آموزش و پژوهش سازمان تدوین و مدیریت شد بر موضوع پسماند متمرکز شدیم و با شعار "از خودمان شروع کنیم" طرح "بی زباله" در سراسر کشور و با مشارکت و همراهی مردم اجرا شد و اتفاق بسیار خوب مشارکت همگانی برای حفظ محیط زیست را رقم زد.

موسوی افزود: اجرای طرح "بی زباله" در کشور منجر به نهادینه شدن مشارکت و مسئولیت پذیری در جامعه و امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست شد.

این مقام مسئول اشاره ای هم به تمرکز برنامه های آموزش رسمی محیط زیست در دنیا بر رده سنی کودکان داشت و گفت: یکی از مهم ترین مباحث آموزش محیط زیست، آموزش کودکان و دانش آموزان در سن شکل گیری شخصیت آن ها برای تربیت نسلی متفاوت و حافظ و دوست دار محیط زیست است.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به همین دلیل بسته های آموزشی در حوزه محیط زیست برای رده پیش دبستان آماده و در مرحله چاپ و انتشار قرار گرفته ایت که بخشی از آن کتاب کار کودکان، بخشی مرتبط با مربیان و بخشی برای آموزش خانواده ها است.

موسوی همچنین از تلاش برای ساماندهی مباحث محیط زیستی موجود در کتب درسی مقاطع میانی دوره پیش دبستانی تا مقطع یازدهم خبر داد و ابراز امیدواری کرد: نتیجه تلاش‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش به نفع محیط زیست کشور باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: بدون حضور و مشارکت مردم در حفظ و ارتقاء محیط زیست کشور و تحقق اصل 50 قانون اساسی یعنی مسئولیت همگانی برای حفظ محیط زیست کشور موفق نخواهیم بود.

در ادامه، محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تألیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری ضمن تشکر از برگزار کنندگان این برنامه، اظهار داشت: آموزش محیط زیست با هدف رشد دانش آموز در پایه یازدهم صورت می پذیرد.

وی افزود: در واقع همه ما اعضای یک خانواده هستیم که به صورت پراکنده اقداماتی را در راستای ماموریت ها و وظایف قانونی خود انجام می دادیم، اما امروز کتاب انسان ومحیط زیست، اعضای خانواده را دوباره گردهم آورده تا با هم فکری و هماهنگی بیشتر در جهت رشد دانش آموزان و حفظ حُرمت محیط زیست گام های موثز تری بردارند.

مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری، تصریح کرد: درس محیط زیست بهانه ایست تا دانش آموزان بفهمند همه زنجیره وار به هم متصلند و از تفکر بخشی و منطقه ای پرهیز نمایند.

وی افزود: دانش آموزان پی می برند، یک اتفاق در این سوی کره خاکی، می تواند افرادی را در آن سوی کره خاکی متاثر نماید و این موضوع زمینه رشد و اعتلای فکری و علمی آنان را فراهم می سازد.

امانی طهرانی گفت: دانش آموزان که در آینده عهده دار مسئولیت هایی می شوند، به خوبی در می یابند؛ همه ما مسئول داریم و باید در کنار هم و با مشارکت علمی و فکری، گام های بلندتری برداریم.

وی ادامه داد: آنها در این درس به اهمیت چهار عنصر اساسی آب، خاک، هوا و انرژی که بستر تغذیه حیاتی موجودات زنده است، پی می برند و برای حفاظت و حراست از آن در آینده احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد.

در پایان مراسم چند نفر از معلمان کتاب انسان و محیط زیست (پایه یازدهم) با ارایه تجربیات خود افزودند: شیوه ارایه محتوای کتاب مذکور باعث حساس شدن دانش آموزان و افزایش حس مسوولیت پذیری آن ها در زمینه حفظ محیط زیست شده است و استفاده برخی از معلمان از روش های مشارکتی با حضور گروه های دانش آموزی، بسیار موثر بوده است. یکی از دانش آموزان که واحد درسی کتاب انسان و محیط زیست را گذرانده نیز به این نکته اشاره کرد که پس از آموزش این کتاب، حساسیت ها در بین دانش آموزان نسبت به محیط زیست بالاتر رفته و این امر منجر به تغییر دیدگاه هایشان در خصوص حفظ محیط زیست شده است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 237
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران