پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 375917 تاریخ : 1397/06/14-13:58:40
,10033,
لزوم کاهش ریسک سیل در کشور با اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری

لزوم کاهش ریسک سیل در کشور با اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری

ابوالقاسم حسین پور با اشاره به سیل خیز بودن کشور بر ضرورت کاهش خطرپذیری و ریسک سیل در کشور از طریق اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با تشریح وضعیت بارندگی و تغییرات آن در کشور گفت: ایران بعد از هند، بنگلادش و چین، چهارمین کشور سیل خیز جهان به شمار می رود که فقط یک درصد از مساحت کشور بارشی بیش از 1000 میلی متر در قسمت هایی از نواحی شمال و غرب ایران دریافت می کند در حالی که 28 درصد از سطح کشور، بارش سالیانه کمتر از 100 میلی متر دارد و به طور کلی مقدار بارش در بخش های وسیعی از کشور کمتر از 200 میلی متر است.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر ریزش فصلی بارش های کشور است به نحوی که با توجه به شرایط اقلیمی ایران، توزیع نامناسب مکانی و زمانی بارندگی ها و نوع رژیم بارندگی به صورت رگباری و ناگهانی در مدت کوتاه باعث بروز سیل های مخرب و خسارات فراوان در مناطق مختلف کشور می شود که استفاده بهینه از این ریزش های جوی برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری افزود: وقوع سیل در هر نقطه از کشور محتمل بوده و تقریبا تمام مناطق کشور از این پدیده متاثر می شوند.

وی گفت: بر اساس آمارهای هواشناسی اگر چه حجم بارش ها در ایران به میزان 20 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است، اما در حال حاضر باران های شدیدتر در مدت زمان کوتاه تری بر پهنه سرزمینی ایران نازل می شود که این مسئله میزان وقوع سیل در کشور را افزایش داده است.

حسین پور با پرداختن به آمار سیل در کشور گفت: از سال 1330 تاکنون 5587 فقره سیل در کشور رخ داده است که 1139 مورد آن مربوط به دهه 90 است.

وی اضافه کرد: بیشترین فراوانی وقوع سیل در دهه اخیر در استان های گلستان، هرمزگان و خراسان جنوبی رخ داده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها نکته قابل تامل را افزایش وقوع بارش های بیش از 100 میلی متر در کشور دانست به نحوی که در سال 1393 تنها 4 سیل با بارش بیشتر از 100 میلی متر در کشور ثبت شده است ولی این رقم برای سال 1394 برابر 29 سیل و در سال 1395 تعداد 31 سیل با این میزان بارش اتفاق افتاده است.

حسین پور تصریح کرد: استان مازندران با 56 سیل شدید در فاصله سالهای 95 - 1390 سیل خیزترین استان کشور، گیلان با 22 سیل، بوشهر با 16 سیل، لرستان 15 سیل و کرمانشاه با 11 سیل در مقام های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: متاسفانه سیل های مذکور تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به کشور از جمله منازل مسکونی، تاسیسات زیربنایی، راه های مواصلاتی و جاده های ارتباطی، اراضی کشاورزی و همچنین اکوسیستم های طبیعی وارد کرده است.

حسین پور افزود: در شرایط کنونی 455 شهر، 8650 آبادی و بیش از 2500 کیلومتر راه های مواصلاتی کشور در معرض خطر سیل قرار دارند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای 11 میلیون هکتار طرح های مختلف آبخیزداری و آبخوانداری موثر بر کاهش سیل در کشور اضافه کرد: به طور خاص بیش از 1.5 میلیون هکتار طرح پیشگیری و مهار سیلاب در حوزه های آبخیز کشور اجرا شده است که 320 هزار هکتار آن در حوزه آبخیز بالادست شهرهای کشور با هدف کنترل سیل ورودی از حوزه های پیرامونی به درون محیط های شهری می باشد.

حسین پور با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش در مدیریت سیلاب در کشور گفت: اولویت پیشگیری از سیلاب از سرمنشاء ایجاد سیل در بالادست حوزه های آبخیز به جای صرف اعتبارات به منظور جبران خسارات ناشی از سیل در کشور باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی آبخیزداری و آبخوانداری را اقدامی در جهت مدیریت ریسک سیل و پاسخ پیشگیرانه نسبت به مخاطرات بالقوه سیل، به جای واکنش نسبت به مشکلات و تبعات سیل در آینده دانست که نه تنها منجر به کاهش تلفات جانی و خسارات مالی می شود، بلکه بهره برداری و انتفاع از ظرفیت سیلاب در راستای کاهش معضل کم آبی و افزایش توان محیطی در مواجهه با خشکسالی را نیز به دنبال دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 407
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران