پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251514 تاریخ : 1395/09/23-10:01:57
,23,
فقر ابزارهای مالی و بیمه‌ای در بخش کشاورزی

یزدان‌سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

فقر ابزارهای مالی و بیمه‌ای در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی در 3 دهه اخیر دستخوش تحولات بسیاری شده و در نتیجه تلاش برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران و کشاورزان، موفقیت‌های بزرگی برای این بخش حاصل شده است. این موفقیت‌ها بیش از آن است که در این مقال بگنجد اما به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد که کشور ما در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی از وارد‌کننده به صادرکننده تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، . نکته‌ای که باید آن را مورد تذکر قرار داد این است که باوجود این توفیقات، فعالان عرصه کشاورزی کشور از دو فقر اساسی رنج می‌برند. نخستین کمبود که این روزها با سرمازدگی محصولات کشاورزی، بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین قرار گرفته، فقر ابزارهای بیمه‌ای است.

واقعیت اینکه پرداختن به امر تولید کشاورزی در ذات خود ریسک بالایی دارد و در کشوری همچون ایران که مخاطرات طبیعی از قبیل سرما و خشکسالی و آفات و بیماری‌های دامی و غیره درصد وقوع بالایی دارند، این ریسک افزون‌تر است.

این ریسک به‌طور قطع باید باید توسط بیمه‌گران تعدیل شود حال آنکه شرکت‌های بیمه‌ای در این زمینه اقدام موثری نداشته‌اند و صندوق بیمه محصولات کشاورزی که با متولی‌گری دولت فعالیت می‌کند نیز نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد. در کشورهای پیشرفته حتی بیمه بارندگی هم تعریف شده تا ریسک کاهش بارش‌ها هم توسط شرکت‌های بیمه‌ای پوشش داده شود ولی در کشور ما متاسفانه باغداران در آستانه برداشت و عرضه مرکبات به بازار دچار سرمازدگی می‌شوند و جای خالی بیمه را کاملا حس می‌کنند. دومین مشکل اساسی در بخش کشاورزی، فقر ابزارهای مالی است.

در کشورهایی که بخش کشاورزی توانمندی دارند، ابزارهای مالی به کمک ذینفعان این بخش می‌آید و مشکلات ناشی از ضعف مالی کشاورزان یا نبود نقدینگی در مقاطع مورد نیاز به وسیله این ابزارهای مالی رفع می‌شود.

در ایران نبود ابزارهای مالی موجب شده که کشاورزان کمترین امکان را از ارزش افزوده‌ای که می‌آفرینند، ببرند و تلاش‌هایی هم که تاکنون برای ایجاد این ابزارها صورت گرفته در همان قدم‌های ابتدایی با مشکلاتی مواجه شده است، مثلا کارت اعتباری خرید نهاده، باوجودی که از سال 93 تعریف شده در پیچ و خم مشکلات بروکراتیک و ضعف تعامل و همکاری بین دستگاه‌های مرتبط تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است. حل این دو مشکل، نیازمند بازنگری در وظایف بیمه‌ها و بانک‌ها و موسسات مالی نسبت به بخش کشاورزی است و این امریست که ضرورت آن با توسعه بخش کشاورزی، روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 183
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران