پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266249 تاریخ : 1395/11/18-13:52:09
,15,17,
فاز دوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

فاز دوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

فاز دوم شبکه ملی اطلاعات با عنوان شبکه رشد امروز و در آستانه سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,محمود واعظی امروز در مراسم افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات از لزوم راه‌اندازی فاز بلوغ شبکه ملی اطلاعات پیش از پایان دولت خبر داد و خاطرنشان کرد مسوولان در آینده نیز نباید از این شبکه غافل شوند.

او ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در 14 سال گذشته بوده و ایشان با یک نگاه هوشمندانه زودتر از همه کسانی که در حوزه فضای مجازی اشراف داشتند که این حوزه مزیتها و چالشهایش چیست، تاکید داشتند که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع در دستور کار سایر وزرا هم بوده و هیچ کدام بنا نداشتند این کار را انجام ندهند، افزود: خوشحالیم که این کار در دولت یازدهم انجام شده است. ما به عنوان دولت باید بستر فراهم کنیم و همه را در اختیار دیگران قرار دهیم. مجموعه ICT باید به حدی بزرگ شود که همه شرکت‌ها در آن حضور داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات دستاورد وزارت ارتباطات نیست، دستاورد مجموعه خانواده ICT است. اگر موفق بودیم همه موفق بودیم و اگر ضعف داریم همه در آن شریکند.

واعظی با اشاره به مراحل سه گانه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: استقرار شبکه در هفته دولت و رشد آن در دهه فجر انجام شد و درنهایت ما باید تا تیرماه و قبل از پایان دولت فاز 3 که بلوغ نام گرفته را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته شبکه در ایران انتها ندارد. با فناوریهای جدید و تغییر ذائقه مردم این شبکه باید گسترش داشته باشد. در این دولت و دولت بعد هر کسی که مسوول است باید دنبال این باشد که از شبکه ملی اطلاعات غافل نشود و اهدافی که شورای عالی فضای مجازی برای آن قرار داده، محقق شود.

 

جایگزینی پیام‌رسان های داخلی؛ تا یک سال دیگر

رییس مرکز ملی فضای مجازی هم در این مراسم از جایگزینی پیام رسان های داخلی به جای خارجی ظرف یک سال آینده خبر داد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات بر اساس اصول انقلاب در حال شکل‌گیری است، افزود: مقام معظم رهبری همواره بر راه‌اندازی شبکه ملی و داشتن شبکه ای با مدیریت پایدار و زیرساخت و امنیت ایرانی اکید داشتند و این موضوع نیز از مصوبات و اهداف مرکز ملی فضای مجازی بوده است.

وی شبکه ملی اطلاعات را موفق‌ترین دستاورد دولت یازدهم دانست و گفت: نظامهایی در شبکه ملی اطلاعات پیگیری می‌شود که بحث خودگردانی مدیریت، خودمختاری در طراحی فنی، حکمرانی در شبکه، توسعه در بلوغ شبکه، بومی سازی فناوری، داشتن رصد متمرکز، شبکه‌های مستقل اختصاصی و مدیریت و مهندسی ترافیک داخلی به نحوی که شبکه در هر شرایط خاص کشور به کار خود ادامه دهد از این جمله است.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه خدمات کاربردی باید حتما ملی باشند، افزود: در راستای شبکه ملی اطلاعات، خدماتی از جمله ایمیل و پیام رسان‌ها، موتورهای جست‌وجو باید ملی باشند. بنابراین امیدواریم ظرف یک سال آینده پیام رسان‌های داخلی جایگزین پیام رسان‌های خارجی شوند.

فیروزآبادی همچنین با اشاره به لزوم ارائه خدمات سلامت در شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر کشورها بدون الزامات فرهنگی ما، نظام سلامت شبکه وجود دارد، بنابراین در کشور ما نیز نباید همه شهروندان از یک نوع شبکه و اینترنت استفاده کنند و باید برای طبقات خاص و سنین خاص خدمات مناسبی داشته باشیم.

وی اقتصاد شبکه را از موضوعات مهم دانست و گفت: نظام تنظیم بازار و حمایت از کسب و کارهای داخلی اهمیت زیادی دارند. در حال حاضر در حوزه اقتصاد فضای مجازی عدم توازن داریم و این موضوع هنوز آن طور که باید شکل نگرفته است. امیدواریم در مرکز ملی فضای مجازی به لحاظ ساختار مقرراتی کمک کنیم تا این فضا شکل بگیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر از 4000 میلیارد دلار اقتصاد فضای مجازی در دنیا و با توجه به جمعیت یک درصدی ایران که باید اقتصادی 40 میلیارد دلاری از این حوزه داشته باشد، تنها 2 درصد GDP به فضای مجازی اختصاص دارد. اقداماتی در حوزه خرید و فروش کالا و اپلیکیشن انجام شده اما هنوز به هدف مورد نظر دست نیافتیم زیرا حدود 55 درصد اقتصاد و بیش از 60 درصد اشتغال باید به فضای مجازی اختصاص یابد.

فیروزآبادی با اشاره به نظام‌های سالم‌سازی شبکه نیز اظهار کرد: نظام اعتماد و احراز هویت باید شکل گیرد و  همچنین مدیریت حریم خصوصی که در نظام شبکه ملی اطلاعات و توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب شده، مورد توجه قرار گرفته است.

اجرای طرح صیانت کودک و نوجوان با حمایت وزارت ارتباطات

نصراله جهانگرد هم گفت: در حال حاضر در کشور با رشد 70 درصدی محتوای خدمات ویدیویی در کشور مواجه هستیم و توسعه این خدمات نیز از اهداف شبکه ملی اطلاعات است.

وی با اشاره به گزارشی که در هفته دولت نیز ارایه شده بود، گفت: مقرر بود شبکه ملی اطلاعات در 3 مرحله انجام شود. فاز اول شبکه هفته دولت رونمایی شد و امروز نیز مرحله دوم شبکه یعنی فاز رشد افتتاح می شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه خدمات فاز دوم در چهار مرحله برای جامعه فراهم شده، افزود: اهداف مهم فاز دوم از دید کاربران شامل افزایش پوشش دسترسی پهن‌باند، افزایش محتوا و خدمات دیجیتال جدید، افزایش کیفیت خدمات و مقرون به صرفه بودن دسترسی به محتوا و خدمات داخلی میشود.

وی با اشاره به ابلاغ سند الزامات افزود: با انجام پروژه هایی در زمینه زیر ساخت ظرفیت ترافیک کل کشور به 10 هزار گیگابیت بر ثانیه برسد که به طور متوسط همه کاربران به سرعت 2 مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند که البته در LTE این سرعت تا 20 مگابیت بر ثانیه نیز قابل افزایش است.

جهانگرد خاطرنشان کرد: رگولاتوری جدیدی  باید در بازار حاکم می‌شد که مصوبه‌های مهمی به انجام می‌رسید. در بخش امنیت و توسعه ابزارهای صیانت از حقوق مردم و کاربران نیز اقداماتی صورت گرفت. الزاماتی که در بستر شبکه ملی اطلاعات باید انجام شود با تصویب اعضای شورای عالی فضای مجازی به کار گرفته شد. در شبکه ملی اطلاعات به محورهایی از جمله اصولی که باید به زیرساخت شبکه حاکم باشد، بحث امنیت و سالم سازی و همچنین حقوق کاربران پرداخته شده است.

وی ادامه داد: در بخش های شبکه زیرساخت و دسترسی اقداماتی انجام شده است همان طور که در پروژه تلاش 3 انجام شد، اینکه بتوانیم کل ترافیک کشور را به ظرفیت بالای 10 هزار گیگابیت بر ثانیه ارتقا دهیم که اجازه می دهد در  نسل 3 و 4 و ADSL متوسط دسترسی سرعت نهایی کاربر از 2 مگابایت بیشتر باشد.

به گفته او در نسل 2 تا 2 مگابایت، در نسل 3 تا 12 مگابایت و در ADSL هم تا 5 مگابایت پیش می رویم. در نظام های پیشرفته تر TD-LTE نیز این سرعت تا 20 مگابایت امکان پذیر شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره گسترش پهنای باند در روستاها اظهار کرد: استراتژی ما علاوه بر شهرها، توسعه دسترسی به روستاهاست که تاکنون نزدیک به 24 هزار روستا به پهنای باند اینترنت دسترسی دارند و  امیدواریم تا پایان این دولت کلیه روستاهای بالای 20 خانوار دارای ترافیک دیتا شوند. در حوزه شبکه درون شهری مترو نیز اپراتورها فیبرهای اختصاصی خود را به موازات شبکه کشیدند و FCP ها نیز با مشارکت شرکت مخابرات ایران این کار شروع شده است.

جهانگرد با اشاره به حوزه مبادله ترافیک بیان کرد: مرکز سوییچ ترافیک کشور در حال حاضر در چهار نقطه بین المللی گیت وی بین المللی داریم که سه منطقه جدید قم و اصفهان و اهواز هم به این مناطق اضافه خواهد شد و بدین ترتیب می توانیم ترافیک را از نزدیک‌ترین نقطه به مشتری برسانیم.

وی همچنین درباره اصلاح نظام مقررات مجموعه شبکه ملی اطلاعات گفت: تصمیمات مهمی گرفته شده که الزام اپراتورها به تفکیک ترافیک داخل و خارج که دولت حق السهم خود را از تولید محتوای داخلی کم کرده است، کاهش هزینه های انتقال و لایه  ترانزیت IP در سطح ملی توسط شرکت ارتباطات زیرساخت نیز از جمله این اقدامات است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تولید محتوای ایجاد شده در کشور در سایه شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: خدمات VOD رشد زیادی داشتند. به طور متوسط در 6 ماه اخیر حجم ترافیک خدمات ویدیویی حدود 70 درصد افرایش داشته است. میزان رشد اپلیکیشن‌های فارسی نیز چشگمیر است و در حال حاضر حدود 100 هزار اپلیکیشن در کافه بازار قرار داد که نشان از حجم بالای بازار و ایجاد فرصت های شغلی استراتژیک است.

جهانگرد درباره دولت الکترونیک نیز توضیح داد: مقدمات فنی و تکنیکی خدمات دولت الکترونیک انجام شده است و امیدواریم طی چند هفته آینده دولت الکترونیک از 14 خوشه تعریف شده موجود، در 10 خوشه برای ارائه خدمات شبانه روزی به مردم اجرایی شود.

وی در حوزه امنیت و ارتقای صیانت اجتماعی شبکه نیز اظهار کرد: علاوه بر پایداری و استقرار شبکه، حقوق کاربران نیز باید حفظ شود که از آن جمله می توان به توسعه مرکز آپا (آگاهی‌رسانی و پشتیبانی از رخدادهای رایانه‌ای) در کل کشور، سیستم احراز هویت کاربران تحت عنوان شاهکار، سیستم مقابله با حملات DDOS و فعالیتهای جدیدی از جمله سیستم ویروس‌کاو با امکان جست‌وجو، شناسایی و آگاهی‌رسانی ویروس‌های رایانه‌ای و طرح ملی «صیانت از کودک و اینترنت» (کوا) با همکاری پلیس فتا و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

دسترسی به خدمات ویدیویی HD داخلی با هزینه مقرون به صرفه در کلان شهرها، مقرون به صرفه بودن محتوا و خدمات پهن باند داخلی در کشور، افزایش پوشش پهن باند ثابت و سیار در شهرهای بزرگ و همچنین افزایش کیفیت این دسترسی از اهداف فاز دوم شبکه ملی اطلاعات (P2) است.

امروز همچنین فاز دوم شبکه ملی اطلاعات به صورت نمادین و با استفاده از ویدئوکنفرانس در شهرهای مشهد، یزد، شیراز و کیش رونمایی شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 375
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران