پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 355134 تاریخ : 1397/06/05-11:10:16
,14,
عدل، خدمتگزار بزرگ فرهنگ ایران

در مراسم گرامیداشت دکتر شهریار عدل و آیین رونمایی از یادنامه وی مطرح شد:

عدل، خدمتگزار بزرگ فرهنگ ایران

مرحوم عدل در همه روزهای زندگی خود، خدمتگزار فرهنگ ایران و سفیر فرهنگ جهانی اسلام بود و در این راه کوشش زیادی کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا سمسار استاد پیشکسوت باستان شناسی این مطلب را امروز «دوشنبه» در مراسم گرامیداشت دکتر شهریار عدل و آیین رونمایی از یادنامه وی اعلام کرد.

وی در این مراسم که به همت مرکز معرفی فرهنگی و پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه برگزار شد، مرحوم شهریار عدل را یک عاشق معرفی کرد که عشق به ایران و هنر ایران، به ویژه در زمینه باستان شناسی او را به یک خدمتگزار بزرگ فرهنگ ایران تبدیل کرد.
سمسار در ادامه درباره خدمات شهریار عدل در کاخ گلستان و خدماتی که از این راه به فرهنگ ایرانی کرد، سخن گفت.
به گفته وی، تبدیل کاخ گلستان بعد از انقلاب از یک بنای حکومتی و سلطنتی به یک مرکز فرهنگی به ویژه در حوزه فرهنگ دوره قاجار، مرهون تلاش های دکتر عدل است، هرچند که مدیران این مرکز به ویژه انیسی نیز سهیم بسیار مهمی در پایه گذاری این مرکز فرهنگی داشتند.
او با اشاره به ایجاد کاخ به موزه و ایجاد کتابخانه و آلبومخانه  گفت: مرحوم عدل آلبومخانه کاخ گلستان را مطرح و جایگاه جهانی این آلبومخانه را روشن کرد. 
سمسار با بیان این نکته که عدل بیشتر از هر کسی درباره این آلبومخانه کار کرد، گفت: امیدوارم روزی یادداشت های او از آلبوم های موجود در آلبومخانه کاخ گلستان به صورت مدون درآمده و برای استفاده عموم منتشر شود.
او افزود: مرحوم عدل عشق عجیبی به کاخ گلستان داشت و با دیدی وسیع و همه جانبه نگر به این مرکز می نگریست و امیدوار بود که بتواند آن را به سامان برساند.
وی با اشاره به نظر بی نهایت عمیق، علمی و هنرمندانه شهریار عدل درباره کتابخانه کاخ گلستان گفت: مرحوم عدل معتقد بود آنچه از کاخ گلستان در جهان معرفی شده است گویای همه محتوای کتابخانه نیست و نمونه ها و تک برگ و مرقعات و قطعاتی در کتابخانه وجود دارد که هر کدام در جایگاه ویژه خود در حد جهانی است.

عدل، پرچمدار ثبت اثار ایران در فهرست جهانی

جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران دیگر سخنران این نشست نیز گفت: مرحوم عدل از جمله باستان شناسان و ایران شناسانی بود که به  حوزه ایران فرهنگی به ویژه حوزه شرق یعنی محدوده آسیای مرکزی و ارتباط آن با ایران توجه داشت و پرچمدار ثبت اثار ایران در فهرست آثار میراث جهانی بود.
وی افزود: شهریار عدل اعتقاد داشت از طریق ثبت آثار در فهرست میراث جهانی می توان ریشه های کهن فرهنگ ایران را به جهانیان معرفی کرد.

تنها ایرانی دارای نشان علمی عالی فرهنگ جهانی یونسکو 
روح ا... شیرازی رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه نیز با اشاره به این نکته که مرحوم عدل، باستان شناس، مورخ هنر و معماری و کارشناس تدوین پرونده های ثبت میراث جهانی ایران بود، به بیان زندگینامه آن زنده یاد پرداخت.
او با اشاره به این که دکتر عدل تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی لوور و مدرسه عالی علوم تاریخی دانشگاه سوربن تا مقطع دکترا در رشته های تاریخ عمومی و هنر، باستان شناسی شرق و هنرهای دوره اسلامی ادامه داد، گفت: شهریار عدل در سال 1976 به عضویت مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه در آمد و عمده کارهای پژوهشی وی در حوزه فرهنگی ایران بزرگ در ایران، افغانستان  و ازبکستان متمرکز بوده است.
شیرازی در ادامه به اهدا نشان عالی فرهنگ جهانی یونسکو که به نشان پنج قاره موسوم است توسط دبیر کل سازمان یونسکو به شهریار عدل اشاره کرد و گفت: او تنها ایرانی است که تاکنون موفق به دریافت این نشان شده است.
او  عمده فعالیت های شهریار عدل را ثبت محوطه های باستانی از جمله تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان و همچنین ثبت ارگ بم و منظر فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام کرد و گفت: مرحوم عدل طراح و ارائه دهنده طرح تدوین تاریخ تمدن های آسیای مرکزی بود و در  زمینه شناسایی و بازسازی مجموعه عکس های کاخ گلستان که از دوره قاجار به جا مانده است، تلاش بسیاری کرد.
رییس پژوهشکده باستان شناسی، بازسازی و ترمیم فیلم های قدیمی دوران قاجار را از دیگر فعالیت های شهریار عدل اعلام کرد و افزود: فعال کردن و برنامه ریزی برای ثبت اضطراری ارگ بم پس از زلزله در سال 1382 و منظر فرهنگی ارگ بم در فهرست میراث جهانی به عنوان یک محوطه در خطر از جمله اقدامات مرحوم عدل بود که این کار کمک فراوانی به جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 413
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران