پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350974 تاریخ : 1397/03/29-11:36:33
,17,21,
ضعف اثربخشی مبارزه با قاچاق کالا

انارکی محمدی در نشست خبری مطرح کرد

ضعف اثربخشی مبارزه با قاچاق کالا

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از 12.6 میلیارد دلار حجم قاچاق تنها 2 تا 10 درصد آن کشف می شود که حدود 20 درصد از این کشفیات به حکم قطعی از مراجع رسیدگی کننده منجر می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، احمد انارکی محمدی در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی  در نشست خبری با خبرنگاران گفت: پدیده قاچاق یک پدیده شوم است که تقریباً در طول فعالیت دولت ها وجود داشته، هر چند که همواره تلاش شده است با این اقتصاد پنهان و زیر زمینی مقابله شود.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: از سال 1312 در کشور قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود داشته است و در سال 92 نیز موضوع اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای انجام این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرموده های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قاچاق به مانند خنجر از پشت به نظام است، افزود: برای مبارزه با قاچاق باید به صورت فراقوه ای عمل کرد و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید این مبارزه به صورت جدی پیگیری شود، چرا که به اقتصاد، تولید و اشتغالزایی کشور ضربه می زند و باید از ابعاد قانونی، سیاستگذاری و قضایی در بحث مبارزه با قاچاق نقص ها برطرف شود.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به تاکید نمایندگان مجلس برای مبارزه با قاچاق، هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق تشکیل شد و بعد از تعیین هیات رئیسه این هیات در جلسات مختلف به بحث مقابله با قاچاق توجه شد و این هیات بازدیدهای میدانی از مرزهای شمال غربی و جنوبی کشور داشته است.

انارکی محمدی افزود: هدف هیات تحقیق و تفحص در بحث مبارزه با قاچاق این نیست که به دنبال مچ گیری باشیم و تلاش می شود تا با اقدامات پیشگیرانه با معضل قاچاق مبارزه شود و در این راستا از ظرفیت های پژوهشی و علمی و نخبگان دانشگاهی استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه در مبارزه با قاچاق باید دستگاه های مختلف عضو ستاد مبارزه با قاچاق باید هماهنگ باشند، تصریح کرد: تعداد اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزایش یافته و تلاش می شود هماهنگی ها در این خصوص بیشتر شود. متاسفانه در مرزها حدود 16 دستگاه مختلف برای مقابل با قاچاق برنامه ریزی انجام می دهند و هماهنگی مطلوبی بین آنها وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بازدیدهای میدانی هیات تحقیق و تفحص از مرزهای کشور افزود: میزان قاچاق از 25 میلیارد دلار به 12.6 میلیارد دلار کاهش یافته؛ اما باید توجه داشت که این آمارها تخمینی است، چرا که پدیده قاچاق به صورت اقتصاد زیرزمینی دنبال می شود. از 12.6 میلیارد دلار حجم قاچاق تنها 2 تا 10 درصد آن کشف می شود که حدود 20 درصد از این کشفیات به حکم قطعی از مراجع رسیدگی کننده مانند تعزیرات و قوه قضائیه منجر شده و بخش اندکی از آن منجر به وصول جرایم می شود که متاسفانه این موضوع بیانگر عدم اثربخشی مطلوب و مناسب فرایند مبارزه با قاچاق است.

انارکی محمدی افزود: 150 میلیارد تومان بودجه به ستاد مبارزه با قاچاق اختصاص داده شده که 76 میلیارد تومان آن صرف ساخت زیرساخت ها می شود و 25 درصد از منابع در نظر گرفته شده در اموری مانند کارهای پژوهشی و حق الکشف صرف خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث تخلف با قاچاق متفاوت است، افزود: دستگاه های ایکس ری در مرزهای کشور در بازدیدهای میدانی مورد بررسی قرار گرفتند که می بایست این دستگاه ها تقویت شوند.

وی ادامه داد: ارزش 80 درصد پرونده های مربوط به قاچاق کمتر از 10 میلیون تومان است که بیانگر این است که افراد ضعیف در این موضوع اصطلاحاً اجیر شده اند، بنابراین باید در مبارزه با قاچاق از قاچاق های کلان و سازمان یافته جلوگیری شود که در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این مهم رسیدگی و نقص ها نیز برطرف شده اند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: نقص های زیادی در رابطه با کارت های بازرگانی نیز وجود داشت که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به این موضوع نیز رسیدگی شده است. در حال حاضر 3 فصل از 5 فصل گزارش نهایی آماده شده است و پیش بینی می شود گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص تا یک ماه آینده به صحن علنی مجلس ارائه شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 684
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران