پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349362 تاریخ : 1397/03/01-09:54:42
,17,23,
ضرورت تغییر نگرش جامعه به مشارکت در پرداخت مالیات

یادداشت

ضرورت تغییر نگرش جامعه به مشارکت در پرداخت مالیات

مالیات و نظام مالیاتی نقش موثر و بی‌بدیلی در روند توسعه کشور دارد. مالیات به‌عنوان ‌یکی از ابزارهای هدایت اقتصاد، از طریق تأثیر بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های توسعه، نقش کلیدی ایفا کند. بر این اساس دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب، می‌تواند بر چگونگی دستیابی به هدف‌های توسعه‌ای تأثیر بگذارد.

بانک و صنعت، در حال حاضر بخش عمده‌ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی، صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشور می‌شود. ازاین‌رو ارتقای روزافزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن با دانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد.

بر این اساس، برنامه‌ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدار است، از اساسی‌ترین محورهای برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود و با توجه به نقش مهم درآمدهای مالیاتی در توسعه و پیشبرد اهداف دولت، اصلاح ساختار اقتصادی، توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی، گسترش پایه‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضروری، رفع محدودیت‌های بودجه‌ای سازمان، تأمین نیروی انسانی و اتخاذ تدابیر قانونی نقش بسیار مهمی در ارتقای درآمدهای مالیاتی و درنتیجه توسعه و آبادانی کشور ایفا می‌کند که برای تحقق چنین امری اراده مردم عمده‌ترین نقش را دارد.
پرداخت مالیات به موقع درشتاب بخشی به اجرای طرح های عمرانی و رفاهی در کشور نقش مهمی دارد و جذب درآمدهای مالیاتی دولت راهکاری برای افزایش و حفظ ذخایر نفتی در کشور و کاهش اتکا به اقتصاد تک محصولی نفت است. دولت با توزیع متوازن درآمدهای مالیاتی و ثروت های ملی بر اساس عدالت نقش ارزنده ای در پیمودن موفقیت آمیز مسیر توسعه یافتگی دارد دولت هر اندازه در وصول و تحقق میزان درآمد مصوب موفق باشد به همان اندازه نیز در سطح کشور اعتبارات عمرانی بیشتری برای توسعه زیر ساخت تخصیص داده می‌شود. روابط دو سویه و تعامل خوب حاکمیت و مردم در نظام های مردم سالاری دینی بیشتر و روشن تر است که پیامد آن پیشرفت کشور و خشنودی مردم است. هر چقدر مردم بیشتر با اقدامات و خدمات درآمدهای مالیاتی آشنا شوند، همکاری و مشارکت بیشتری در پرداخت به موقع مالیات خواهند داشت.
در این بین اصلاح نظام مالیاتی به تنهایی راه گشا نبوده، چرا که اولویت نخست در این اصلاحات، تسریع در تغییر نگرش عموم مردم و بالاخص مالیات دهندگان به مقوله مالیات است که این مهم تنها از طریق فرهنگ سازی مالیاتی می تواند منجر به نتایج مثبت گردد.
اگر چنین تغییری در نگرش مردم یک کشور به وجود آید که گرفتن مالیات توسط دولت تنها برای ساختن فردایی بهتر برای آن ها و فرزندان شان است، آن وقت، معضلی به نام فرار مالیاتی نیز وجود نخواهد داشت. در چنین نظام مالیاتی مردم سیاست های اقتصادی و برنامه ریزی های آن مجموعه را قبول داشته و در تامین هزینه های آن نیز بیشتر مشارکت می نمایند.
فرهنگ سازی مالیاتی از طریق افزایش آگاهی کارکنان ادارات از حقوق مردم و همچنین میزان شناخت مردم از قوانین مالیاتی و نحوه مصرف مالیات در جامعه و کارکردهای مالیات در اقتصاد تاثیر مثبت می گذارد.
علاوه بر این، برخی مراجع تقلید نیز فرهنگ سازی در امر مالیات را بسیار مهم دانسته و معتقدند که علاوه بر اینکه مالیات ها باید عادلانه باشد، مردم نیز باید بدانند مالیات های اخذ شده در کجا مصرف می شود و همین شفافیت مالی خود موجب ایجاد اعتماد و اطمینان خواهد گردید و این اعتماد سبب می شود تا مردم با خیال راحت تر مالیات خود را بپردازند و احساس کنند که این مالیات در جهت بهبود وضعیت زندگی آنان بکار گرفته می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 350
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران