پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350100 تاریخ : 1397/03/12-09:13:34
,10033,
شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش است

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش در راستای حفظ تنوع زیستی است، گفت: پاسخ گوی رسانه ها و منتقدان صادق و منصف هستیم و همواره از نقد سالم و منصفانه استقبال می کنیم اما ارزشی برای گفته های رسانه هایی که کاری به غیر تخریب و تهمت ندارند، قائل نیستیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازسازمان محیط زیست، حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به انتشار برخی اخبار در خصوص صدور پروانه های شکار، گفت: خبرسازی برخی رسانه ها ارزش پاسخگویی ندارد، رسالت این رسانه ها اطلاع رسانی نیست، آن ها به دنبال تخریب دولت و زیر سوال بردن موفقیت ها هستند. به همین دلیل است که نقاط قوت و اقدامات موفق و موثر دولت را هدف می گیرند.

ظهرابی خاطرنشان کرد: پاسخ گوی رسانه ها و منتقدان صادق و منصف هستیم و همواره از نقد سالم و منصفانه استقبال می کنیم اما ارزشی برای گفته های رسانه هایی که کاری به غیر تخریب و تهمت ندارند، قائل نیستیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش در راستای حفظ تنوع زیستی است.

وی ادامه داد: خبرسازی در مورد شکار در فصل زاد و ولد حیات وحش نه از سر ناآگاهی، بلکه آگاهانه و با هدف انحراف افکار عمومی صورت می گیرد. هر کس که کوچکترین اطلاعاتی از رفتار شناسی حیات وحش داشته باشد، می داند که خردادماه عموما نه فصل جفتگیری حیات وحش است و نه فصل زایمان! کم اطلاع ترین افراد در امور حیات وحش هم می دانند که در خردادماه نرهای گله از ماده ها و بره ها جدا می شوند. بنابراین افرادی که به این موضوعات می پردازند، تعمدا این مسائل را مطرح می کنند و هدفشان نیز تخریب و زیر سوال بردن موفقیت ها است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص جوی سال جاری و تاخیر احتمالی در زمان جفت گیری حیات وحش طوری برنامه ریزی شده که در مناطق سردسیر که عموما زایمان با کمی تاخیر انجام می شود، پروانه شکار صادر نشود چرا که تعداد معدودی از افراد گله ممکن است با چند روز تاخیر زایمان نمایند.

ظهرابی افزود: بنابراین تمام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز استرس در حیات وحش صورت گرفته ضمن اینکه مجددا تاکید می نماید پروانه شکار صادره برای شکار جنس نر صادر شده که در این فصل کاملا از ماده ها و بره ها و بزغاله ها جدا هستند. پروانه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر می شود و برای بومیان نیز سهمیه ای به قیمت بسیار پایین پیش بینی شده است. خبر سازی مبنی بر صدور پروانه شکار فقط برای خارجیان کذب محض است.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، شکار پایدار ابزاری شناخته شده برای حفاظت و مدیریت حیات وحش در جهان به شمار می رود. نقطه قوت این طرح کاهش فشار به زیستگاه ها و حیات حش و پخش کردن زمان بندی انجام شکار و بازگرداندن منافع حاصل از شکار به جوامع بومی و محلی و بهبود حفاظت منطقه و در اجرای برنامه مدیریت گونه های جانوری بوده است.

وی یادآوری کرد: در گذشته پروانه شکار اتفاقا در فصل حساس جفت گیری حیات وحش و مطابق میل شکارچیان صورت می گرفت در فصلی که هم حیوان پوست خوب و زیبایی داشت و هم به دلیل رفتارهای خاص جفت یابی از هوشیاری کافی برخوردار نبود، لذا شکار آن ساده تر انجام می شد.

ظهرابی اظهار کرد: بخاطر محدودیت زمانی دوماهه فصل شکار در گذشته، فشار زیادی به حیات وحش وارد می شد چراکه بایستی همه شکارچیان دارای مجوز در یک محدوده زمانی حداکثر دوماهه شکار خود را انجام می دادند و لذا گاهی اوقات به طور همزمان چند گروه شکارچی در یک منطقه حفاظت شده به شکار می پرداختند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اصلاح فصل شکار با مشورت کارشناسان، متخصصان و حتی شکارچیان علاقه مند طبیعت کشور و با هدف کاهش و پخش کردن فشار ناشی از حضور شکارچیان در زیستگاه و دور شدن از فصول حساس جفت گیری، حاملگی و زایمان صورت گرفته است.

ظهرابی گفت: پاسخ گوی رسانه هایی که به طور معمول منتقد و منصف هستند می باشیم کما این که در همین ایام به پایگاه خبری دیده بان حیات وحش و محیط زیست نیز پاسخ دادیم اما اعتقادی به پاسخ گویی به رسانه های مغرض نداریم چرا که آن ها اهداف خودشان را دنبال می کنند و اصلا به دنبال روشنگری نیستند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 342
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران