پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354073 تاریخ : 1397/05/21-10:34:41
,10028,16,
شماره 164 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره 164 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره یکصد و شصت و چهارم هفته نامه «آتیه نو»، نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین اجتماعی، صبح امروز، یکشنبه 21 مرداد 1397 توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، هفته نامه آتیه نو در تازه ترین شماره خود پرونده ای درباره حاشیه نشینی تولید و منتشر کرده است. از همین رو، بر روی جلد این شماره از آتیه نو که تصویری از بازی کودکان در محلات فقیرنشین را نمایش می دهد، تیتر «زندگی در حاشیه» نقش بسته است و این سئوال طرح شده که چطور سیاست های نادرست حوزه مسکن و شرایط اقتصادی چند دهه گذشته جمعیت و گستره جغرافیایی حاشیه نشینی را افزایش داده است؟

تیتر «حاشیه نشینی انگ اجتماعی نیست» که مصاحبه با دکتر اعظم خاتم، پژوهشگر مسایل شهری را نمایندگی می کند، نیز روی جلد این شماره از هفته نامه آتیه نو نشسته است.

به نوشته هفته آتیه نو، «گزارش‌ها و آمارهای اجتماعی تکان‌دهنده، یکی پس از دیگری، غافلگیرمان می‌کنند. شاید شگفت‌آورترین و در عین حال رعب‌آورترین گزارش بدمسکنی در سال‌های اخیر، گزارشی از گروه‌های گورخواب در شهر تهران بوده است. اما گورخواب‌ها شاید برجسته‌ترین جلوه‌ بدمسکنی باشند و تکان‌دهنده‌ترین نوع آن. شکل‌های دیگری از بدمسکنی –شایع‌تر از همه، حاشیه‌نشینی– دهه‌هاست که در شهرهای بزرگ وجود دارد. در جدیدترین گزارش درباره‌ حاشیه‌نشینی و بدمسکنی، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از وجود 19میلیون جمعیت حاشیه‌نشین و حدود سه‌هزار منطقه حاشیه‌ای در کشور خبر داد. به بهانه انتشار این گزارش، برای بررسی ژرف‌تر پدیده‌ حاشیه‌نشینی و نسبت آن با پدیده‌های کلان‌تر، در این شماره آتیه‌نو پرونده‌ای را تدارک دیده‌ایم. از جمله اینکه در گفت‌وگویی با دکتر اعظم خاتم که سال‌هاست در حوزه‌ مسکن و طرح‌های شهری فعالیت و پژوهش می‌کند به جنبه‌های مختلف این پدیده اجتماعی پرداخته‌ایم. خاتم دکترای خود را در رشته محیط‌شناسی شهری از دانشگاه یورک کانادا دریافت کرده و سابقه تدریس در این دانشگاه را نیز دارد. بر اساس آماری که وزارت مسکن، راه و شهرسازی ارائه داده، در حال حاضر حدود سه‌هزار منطقه‌ حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد. تحولات حوزه‌ حاشیه‌نشینی و نسبت آن با سیاست‌های مسکن در دوره‌ پس از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در سطوح سیاست‌گذاری در این سال‌ها چه نگرشی نسبت به این مسئله وجود داشته است؟»

نفت، چوب جادوی رفاه نیست!

«نفت، چوب جادوی رفاه نیست!» تیتر دوم شماره 164 هفته نامه آتیه نو در صفحه نخست آن است و گزارشی درباره «حد آستانه وابستگی تولید ناخالص داخلی و رفاه اجتماعی به درآمدهای نفتی» را نمایندگی می کند. به نوشته هفته نامه آتیه نو، «مرحله اول تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه ایران از هفته گذشته رسما آغاز شد و مبادلات دلاری و ریالی، معاملات بین‌المللی طلا و فلزات گران‌بها، صنایع خودروسازی و تامین قطعات و خریدوفروش هواپیماهای مسافربری با محدودیت‌های تازه‌ای روبه‌رو خواهند شد. سه ماه دیگر تحریم‌های اصلی که شامل صادرات و فروش نفت است، از سر گرفته می‌شود. تخمین‌های داخلی و بین‌المللی از تغییرات احتمالی در حجم صادرات نفتی ایران چیزی حدود 50 درصد اعلام شده و بر همین اساس هم کارشناسان می‌گویند دولت باید سناریوها و برنامه‌هایی مشخص برای وضعیت پیش‌رو داشته باشد و با کم‌کردن هزینه‌های خود یا انقباضی‌کردن بودجه یا حتی در صورت نیاز با متوسل‌شدن به صندوق توسعه ملی که منطقا وظیفه‌اش کنترل درآمدهای نفتی بودجه در زمان‌ افت‌وخیزهای قیمتی است، مانع اثرگذاری تحولات آتی بر شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی شود. با این حال سوال این است که آیا نفت که همیشه حکم چوب جادویی برای اقتصاد کشور را داشته، با محدودیت‌هایی که چندی دیگر از راه می‌رسند، همچنان می‌تواند شاخص‌های رفاهی کشور را تحریک و به تعبیری، اغوا کند؟ آیا رژیم‌ درآمدی کشور و رابطه آن با نفت با تحولاتی که در راه است، تغییر می‌یابد یا مطابق «قاعده انتظار» با افزایش کسری تراز عملیاتی بودجه‌ای کشور، برنامه‌ریزی‌ها برای حوزه رفاه اجتماعی نیز نقش بر آب می‌شوند؟»

مسئولیت کارگر و کارفرما در برابر حوادث کار

در این شماره از آتیه نو، محمد حاجی بابایی، کارشناس تامین اجتماعی به سوال هایی درباره مسئولیت کارگر و کارفرما در برابر حوادث کار پاسخ گفته است. به نوشته حاجی بابایی «بر اساس قانون تامین‌اجتماعی، حادثه، اتفاقی است پیش‌بینی نشده که تحت‌تاثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاق ناگهانی رخ می‌دهد و موجب صدماتی بر جسم یا روان بیمه‌شده می‌شود. در این قانون، حادثه ناشی از کار، حادثه‌ای است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد.»

عنوان برخی دیگر از مطالب شماره 164 هفته نامه آتیه نو

ارز آرام می‌گیرد؟

موانع ترامپ در راه تحریم نفتی ایران

هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی از جیب مردم

جدال کارشناسی بر سر ماده 41 قانون تامین‌اجتماعی

سیاست کوخ‌نشین‌ها

کتاب‌خوانی بدون پرداخت هزینه

خانه پدربزرگ، محور کسب‌وکار گردشگری شد

یک تصویر رویایی از رفاه کارکنان

و....



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 342
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران