پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 309145 تاریخ : 1396/08/29-13:30:02
,10028,
شماره 129 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره 129 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

یکصد و بیست و نهمین شماره هفته نامه «آتیه نو»، نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین اجتماعی، صبح امروز، دوشنبه 29 آبان 1396 توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ داستان جلد تازه ترین شماره هفته نامه آتیه نو با طرحی از «جمال رحمتی» و تیتر «همدلی یک ملت» به مساله زلزله هفته گذشته در غرب کشور اختصاص یافته است. به نوشته این هفته نامه، «فارغ از اینکه مثل هر حادثه غمبار دیگری که از دل آن همصدایی جوانه می‌زند و هر کسی برای کاستن از آلام همنوع مصیبت‌دیده خود به یاری می‌شتابد، در زلزله اخیر نیز سازمان‌ها و نهادهای زیادی مانند سازمان‌های امدادونجات و مدیریت بحران، نیروهای نظامی و حتی سازمان‌های حمایتی و بیمه‌ای مانند تامین‌اجتماعی یا به حکم وظیفه یا بنابر مصلحت‌های اخلاقی پیش‌قدم شدند. در این میان، سوال این است که حضور پررنگ این ارگان‌ها را در حادثه اخیر باید از چه منظری تحلیل کرد؟»

آتیه نو در پاسخ به این سئوال نوشته است: «نظام جامع رفاه و کارایی آن در هنگامه بحران با آنکه این موضوع را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد، شاید بتوان با نیم‌نگاهی به قانون نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی، به پاسخی درخور رسید. قانونی که فرآیند تدوین لایحه و تصویب آن، بیش از 5 سال طول کشید و اردیبهشت 83 ابلاغ شد و طراحان آن ساختار یکپارچه‌ای از سازوکارهای رفاهی را در سر می‌پروراندند که تعارض‌ و چندگانگی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مواقع عادی یا در هنگامه بحران را حل کند و با رفع همپوشانی‌ها و خلاها و افزایش کارآیی سازمان‌ها و نهادهای بیمه‌ای، حمایتی و امدادی -از بهزیستی و کمیته امداد گرفته تا سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان جمعیت هلال‌احمر- هماهنگی ایجاد کند. به ویژه آنکه مدت زیادی از زلزله مهیب بم نگذشته بود و باید ضوابط و سازوکارها برای مدیریت حوادث و بلایای طبیعی، به کار گرفته می‌شدند. راهبردهای اصلی نظام جامع، طیفی از خدمات بیمه‌ای، حمایتی و امدادی را دربرمی‌گرفت و تاکید شده بود سیاست‌گذاری در چنین گستره‌ وسیعی، مستلزم احیا، تعمیم و تقویت زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی است. به طور مشخص ماده 5 این قانون، وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی را مکلف کرده بود هماهنگی جهت تامین نیازهای اولیه آسیب‌دیدگان را در چارچوب طرح امدادو نجات عهده‌دار شود. به عبارتی دیگر وزارت رفاه متولی اصلی مدیریت و هدایت ارکان سه‌گانه بود و مسئولیت‌هایی هم داشت که باید به تناسب آنها به مردم پاسخگو می‌بود. وزارت‌خانه‌ای که البته هفت‌سال بیشتر عمر نکرد و در آن مدت کوتاه هم آن‌قدر سایه تهدید و خطر انحلال یا ادغام بر سر آن سنگینی می‌کرد که نتوانست کاری اساسی در این زمینه از پیش ببرد. همزمان با تغییراتی که در ساختار وزارت رفاه به وجود آمد، وظایف حوزه امدادی نیز به سازمان تازه متولد شده «مدیریت بحران کشور» انتقال یافت. بسیاری حالا می‌گویند با این تغییرات، رشته پیوند حوزه رفاه و مدیریت بحران‌ها و بلایای طبیعی که یکی از سه راهبرد اصلی تاکیدشده در قانون ساختار بود، قطع شده و در عمل نیز بیش از آنکه در مدیریت حوادث و بلایای طبیعی، رویکردها «نرم» و «اجتماعی» باشد، ساختارها و ساز و کارهای «مدیریت سخت» غالب  شده‌اند و مواردی مانند «برنامه‌ریزی»، «ایجاد هماهنگی و انسجام»، «نظارت بر مراحل مدیریت بحران» و «ساماندهی و بازسازی مناطق» در مدیریت بحران‌ها در اولویت‌‌های بالاتری قرار گرفتند.»
بسیج درمانی تامین اجتماعی در مناطق زلزله زده
هفته نامه آتیه نو،‌ در مطالب متنوعی تلاش بخش های مختلف درمانی و بیمه ای تامین اجتماعی و همچنین نهادهایی همچون هلال احمر را به خوانندگان خود گزارش داده است. این هفته نامه در گزارشی با عنوان «بسیج درمانی تامین اجتماعی در مناطق زلزله زده» نوشته است: «پس از صدور دستور دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان تامین‌اجتماعی در خصوص بسیج امکانات بهداشتی و درمانی و رسیدگی به حادثه‌دیدگان زلزله غرب کشور، دکتر سیدتقی نوربخش، به واحدهای تابعه استان کرمانشاه دستور رسیدگی را صادر کرد. بر این اساس، استفاده از ظرفیت مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی برای خدمت‌رسانی به مجروحان، برقراری مستمری بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی و همچنین برقراری کمک‌هزینه ایام بیماری برای حادثه‌دیدگان و سرکشی از کارگاه‌های آسیب‌دیده از زلزله و برقراری مقرری بیمه بیکاری برای واجدان شرایط در این کارگاه‌ها در دستورکار قرار گرفت.»
ارتقای سمت، حق بیمه را افزایش می دهد؟
در این شماره از آتیه نو هم همانند شماره های پیشین، محمد حسین قشقایی، کارشناس تامین اجتماعی به سوالات بیمه ای خوانندگان و مخاطبان پاسخ گفته است. او به این سئوال پاسخ داده است که آیا ارتقای سمت، حق بیمه را افزایش می دهد؟
عنوان برخی دیگر از مطالب شماره 129 هفته نامه آتیه نو
بیمه بیکاری برای 10 هزار پیشه ور بیکار شده
امداد زلزله زدگان تازه شروع شده است
با غم هایمان به پیش می رویم
گفتارهایی درباره چالش های رفاه و تامین اجتماعی در ایران
برگزیت علیه سلامت بریتانیا!
حمایت اجتماعی؛ پادزهر خودکشی
قدرت خرید بازنشستگان مطلوب نیست
دغدغه جدی تشکل‌های بازنشستگی نداشتن مکان ثابت برای فعالیت است
نقش مغفول‌ نظام آموزشی در پیشگیری از خودکشی
خودکشی و نسبت آن با نابرابری اجتماعی
روایت کار و زندگی درکیوسک‌های عوارضی
کارآفرینی در روستا با غذاهای سنتی

برای مشاهده آرشیو هفته نامه آتیه نو کلیک نمایید



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 308
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران