پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282238 تاریخ : 1396/05/08-15:55:04
,5,
زیان واردات کالاهای برقی بی کیفیت را ما متحمل می شویم

زیان واردات کالاهای برقی بی کیفیت را ما متحمل می شویم

وزیر نیرو گفت : زیان واردات کالاهای برقی بی کیفیت و بنجل را صنعت برق هم متحمل می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حمید چیت چیان امروز در مراسم بهره برداری مشترک 59 پروژه احدات- توسعه و بهینه سازی شبکه های انتقال و فوق توزیع شرکت برق منطقه ای تهران گفت :بنجل ترین و بدترین نوع وسایل سرمایشی با مصرف بالا و راندمان پایین وارد کشور شده و ایران به بازار قابل توجهی برای آنها تبدیل شده است.

وی تصریح کرد : صنعت برق باید چند برابر بیش از هزینه هر کدام از این وسایل برای تامین برق آن سرمایه گذاری کند.
وزیر نیرو تاکید کرد: اگر قیمت برق واقعی شود- بازدهی وراندمان وسایل برقی برای مشترکان اهمیت پیدا می  کند و در زمان خریدبه راندمان آن دستگاه توجه می کنند.
وی در ادامه گفت : با احتساب هر کیلووات برق 700 ریال - وزارت نیرو سالانه حدود 175 هزار میلیارد ریال از مشترکان خود بابت فروش برق دریافت می کند که با این منابع باید همه هزینه های توسعه - تعمیر- نگهداری و هزینه های جاری را پرداخت کند و اگر بخواهیم سالانه پنج هزار مگاوات (آنچنان که در برنامه پنج ساله توسعه ذکر شده است ) به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم - سالانه فقط باید 200 هزار میلیارد ریال در بخش تولید هزینه شود: بنابر این کل درآمد حاصل از فروش برق -به اندازه میزان منابع مورد نیاز برای افزایش پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور هم نمی شود. 
وزیر نیرو دومین اثر منطقی شدن قیمت برق را فراهم شدن شرایط برای تعمیر- نگهداری و توسعه صنعت برق دانست و گفت : چرا باید شرایطی ایجاد کنیم که صنعت برق در پرداخت مطالبات صنعتگران ناتوان باشد؟ آیا این  وضعیت شایسته کشور ماست ؟ چرا ما با نشانه های غلطی که به مصرف کنندگان می دهیم - این وضعیت را در کشور ایجاد می کنیم ؟
چیت چیان در ادامه در باره شبکه انتقال و توزیع برق در تهران گفت : در شهر تهران نیازمند تونل های انرژی هستیم : این تونل ها باید بطور دائمی در دسترس باشد و نیازی به حفاری های متعدد وکابل های هوایی نداشته باشیم.
صدا و تصویر دارد
وزیر نیرو در آئین افتتاح طرح‌های فوق توزیع و انتقال برق تهران از تحقق 4500 مگاوات پیک‌سایی (مدیریت مصرف) در سال جاری خبر داد.
 
حمید چیت‌چیان با بیان اینکه واقعی شدن قیمت برق باعث روی آوری صنایع و مصارف خانگی به سمت تکنولوژی‌های کم مصرف بخش برق در جهان خواهد بود، افزود: واقعی شدن قیمت‌ها باعث فراهم شدن منابع مالی بیشتر برای توسعه صنعت برق در کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: تمام تلاش وزارت نیرو معطوف به حوزه مدیریت مصرف نبوده است، بلکه در 2 سال گذشته وزارت نیرو سعی کرده با سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت مصرف، هزینه‌های تولید را تا 1000 میلیارد تومان کاهش دهد.
وزیر نیرو با بیان اینکه در برخی استان‌ها از نظر مصرف با شرایط به مراتب بدتر از تهران روبرو هستیم اظهار داشت: در برخی استان‌ها تا 19. 8 درصد با رشد مصرف برق روبرو بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در شرکت برق منطقه‌ای غرب 18، گیلان 13، فارس 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش مصرف داشته‌ایم که بی سابقه بوده است، گفت: وجود این مصارف و روند بی‌رویه مصرف برق در کشور حاکی از وجود یک بیماری لاعلاج در صنعت برق کشور است.
چیت‌چیان با بیان اینکه مسئولان اقتصادی کشور و مجلس شورای اسلامی همگی باید به فکر مهار این رشد مصرف باشند، افزود: اگر این روند رشد ادامه پیدا کند تمام منابع سرمایه‌گذاری نیز برای تأمین برق مورد نیاز کفایت نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: این نرخ رشد صرفاً نتیجه افزایش دمای هوا، فعالیت‌های اقتصادی و یا افزایش جمعیت نیست، بلکه نشان دهنده وجود یک بیماری در صنعت برق کشور است.
وزیر نیرو سپس با اشاره به این مطلب که صنعت برق، صنعتی سرمایه بر است و تفاوت فاحشی با سایر صنایع دارد اذعان داشت: به عنوان نمونه برای افزایش 1000 مگاوات تولید، حداقل 2 هزار میلیارد تومان بایستی سرمایه گذاری در بخش تولید انجام گیرد و اگر سرمایه گذاری در بخش انتقال و توزیع را نیز به آن اضافه کنیم این مبلغ تا 2 برابر افزایش خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه همت وزارت نیرو تن‌ها معطوف به بخش توزیع نبوده بلکه برای بخش پیک سایی و مدیریت مصرف نیز سرمایه گذاری جدی انجام شده است، گفت: یکی از این اقدامات بسیار مهم تعامل سازنده با بخش صنعت و کشاورزی بوده است.
حمید چیت چیان با اشاره به اینکه اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت پیک سال جاری به 60 هزار مگاوات می‌رسید، افزود: رقم کنونی پیک که اخیراً منتشر شده نشان از آن دارد که ما توانسته‌ایم 4500 مگاوات پیک سایی انجام دهیم.
وی یکی از امتیازاتی را که در سال گذشته از سوی صنعت برق برای پیک سایی در ارتباط با صنایع انجام شد را تخصیص 200 میلیارد تومان به صنایع کشور دانست و افزود: صنایع در این طرح زمان اورهال خود را به زمان پیک مصرف منتقل کردند.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال گذشته قریب به 2500 میلیارد کیلووات ساعت برق به مشترکان فروخته‌ایم گفت: اگر این رقم در 66 تومان به ازای هر کیلووات ساعت ضرب شود به رقم 17 هزار و 500 میلیارد تومان خواهیم رسید که کل درآمد صنعت برق کشور است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور اضافه کنیم نیاز به اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان خواهیم داشت، گفت: اگر هزینه‌های بخش انتقال و توزیع را نیز به آن اضافه کنیم بسیار بیشتر از کل درآمد صنعت برق خواهد شد، بنابراین چاره‌ای جز حرکت به سمت واقعی کردن قیمت‌های برق نداریم.
وی در ادامه گفت: هوشمند سازی شبکه برق می‌تواند بجزکاهش هزینه تولید، مصرف برق را نیز بهینه کند.
وزیر نیرو وضعیت برق تهران را از شرایط ویژه‌ای برخوردار دانست و در ادامه بیان داشت: بخشی از خطوط تولید، پست‌ها و خطوط انتقال و توزیع برق تهران، با فرسودگی روبرو است که نشان از آن دارد، تهران نیازمند احداث تونل‌های انرژی متعدد در سطح پایتخت است.
وی با اشاره به عملکرد مناسب شرکت برق منطقه‌ای تهران در یکسال گذشته گفت: افزایش 7 برابری احداث خطوط 63 کیلوولت در تهران در مقایسه با سال گذشته، یکی از اقدامات شایسته این شرکت است.
 
همکاری با صنایع و بخش کشاورزی در مدیریت بهینه مصرف برق 
 
وزیر نیرو گفت : شرکت های برق منطقه ای با صنایع و کارخانه ها هماهنگی کردند تا تعطیلات سالانه و تعمیرات به روزهای پیک منتقل شود.
حمید چیت چیان در مراسم افتتاح 59 طرح انتقال و توزیع برق منطقه ای تهران افزود : همچنین برای ذخیره عملیاتی یا جابجایی بار با صنایع قراردادهایی بسته شد تا مصرف خود را به ساعات غیر پیک منتقل کنند و در همه این زمینه ها مشوق هایی برای آنان در نظر گرفته شده است.
چیت چیان گفت : در بخش کشاورزی نیز قراردادهایی با کشاورزان بسته شد تا برداشت آب از چاهها را که به وسیله کنتورها انجام می شود از 4 ساعت پیک مصرف روزانه به ساعت غیر پیک منتقل کنند که در این صورت برق کشاورزان در 20 ساعت دیگر به صورت رایگان محاسبه خواهد شد.
وی افزود: همچنین شرکت هایی که برق اضطراری دارند با آنها نیز قرارداد بستیم تا این موسسات برق خود را از شبکه سراسری قطع کنند و با استفاده از دیزل ژنراتور نیاز خود را برطرف کنند که برای این نوع مشترکان نیز مشوق هایی در نظر گرفته شده است.
وزیر نیرو در زمینه میزان پاداش به صنایع در زمان پیک مصرف گفت: پارسال حدود 150 میلیارد تومان پاداش پرداخت شد که پیش بینی می شود امسال این رقم به حدود 200 میلیارد تومان برسد.
چیت چیان افزود : با این اقدامات پیک مصرف در 14 تیرماه به 55 هزار و 364 مگاوات رسید در حالی که 4 هزار و 500 مگاوات پیک سایی انجام شده است در غیر این صورت پیک مصرف با رشد فعلی به حدود 60 هزار مگاوات می رسید.
صدا و تصویر دارد
 
 
 
افتتاح 59 پروژه و آغاز اجرای 29 پروژه برق منطقه‌ای تهران
 
آیین افتتاح و بهره‌برداری از 59 طرح و آغاز عملیات اجرایی 29 پروژه فوق توزیع و انتقال برق تهران هم‌زمان با هفته کرامت و با حضور وزیر نیرو برگزار شد.
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز با حضور در سالن همایش‌های شرکت برق منطقه‌ای تهران پروژه‌های انتقال و فوق توزیع برق منطقه‌ای تهران را به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.
ارزش پروژه‌های افتتاح شده 5 هزار و 549 میلیارد ریال و ارزش پروژه‌های کلنگ زنی شده 2 هزار و 913 میلیارد ریال گزارش شده است.
در طرح‌های افتتاح شده 10 پست انتقال و 26 پروژه فوق توزیع و همچنین یک خط انتقال و 14 خط فوق توزیع و 8 پروژه دیسپاچینگ و مخابرات وجود دارد.
در بین پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها امروز آغاز شد 14 پست انتقال، 4 پست فوق توزیع، 3 خط انتقال، 4 خط فوق توزیع و 4 پروژه دیسپاچینگ و مخابرات وجود دارد.
 
 رشد مصرف برق در ایران برخلاف عرف دنیاست
 
 
وزیر نیرو گفت : رشد مصرف برق در عرف دنیا مشخص است اما در برخی از استان های کشور به حدود 20 درصد رسیده است که قابل تحمل نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ حمید چیت چیان در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح 59 طرح پست انتقال و توزیع برق افزود : باید روش های مدیریت بار و مصرف مورد توجه قرار گیرد و هدف گذاری کردیم رشد مصرف را سالانه 2 درصد کاهش دهیم تا در سال های آینده پاسخگوی نیاز مشترکان باشیم.
وی با اشاره به اینکه برای تولید هزار مگاوات برق 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است ف افزود: درآمدهای کنونی صنعت برق پاسخگوی این نیاز نیست و اعتبارات دولتی نیز اختصاص داده نمی شود بنابراین لازم است رشد مصرف را کنترل کنیم.
چیت چیان تاکید کرد: لوازم برقی زیادی تولید می شود که کارایی لازم را ندارد اما قیمت آنها ارزان و مصرف برق آنها نیز زیاد است که فشار زیادی نیز به صنعت برق تحمیل می کند.
وی افزود : هر دستگاه برقی بدون کیفیت که وارد کشور می شود چندین برابر قیمت آن باید سرمایه گذاری صورت گیرد تا برق مورد نیاز آن دستگاه تامین شود که این روند نادرست 
باید اصلاح شود.
وی به پروژه های امروز که در برق منطقه ای تهران افتتاح شد ، اشاره کرد و گفت : تلاش همکاران برای افتتاح این طرح ها قابل تقدیر است چون در طول یکسال احداث خطوط 63 کیلوولت نسبت به پارسال هفت برابر شده است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 276
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران