پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266193 تاریخ : 1395/11/18-12:12:01
,15,
رونق کسب و کارهای مبتنی بر فناوری؛ هدف مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات

رونق کسب و کارهای مبتنی بر فناوری؛ هدف مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات

مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات با تنوع بخشی در ارایه خدمات، رونق کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را عملیاتی می سازد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، قرار است شبکه ملی اطلاعات در سه مرحله به بهره برداری برسد که مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات ایران هفتم شهریورماه امسال با حضور معاون اول رییس جمهوری رونمایی شد.

مرحله دوم نیز امروز (دوشنبه) به بهره برداری می رسد.
شبکه ملی اطلاعات به عنوان اصلی ترین زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی کشور دربرگیرنده اهداف راهبردی فراگیر خدمات الکترونیک مانند افزایش بهره وری از دولت الکترونیک، کاهش وابستگی به شبکه اینترنت و توانایی اعمال مدیریت حداکثری بر دسترسی به آن، گسترش محتوای ایرانی- اسلامی و ارتقای سواد دیجیتال است.
افزایش کسب و کار دیجیتال و توسعه سهم آی.سی.تی در اقتصاد و استفاده از آن به عنوان موتور محرک توسعه و افزایش امنیت و قابلیت اطمینان فضای دیجیتال در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر مزیت های شبکه ملی اطلاعات به شمار می رود.
آنگونه که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران مردادماه امسال به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت، شبکه ملی اطلاعات دارای خصوصیاتی مانند افزایش کیفیت و سرعت خدمات داخلی با مناسب ترین قیمت، ارتقای فرهنگ، حفاظت از داده های مردم و مدیریت اقتصاد فضای مجازی است.
مشخصه های شبکه ملی اطلاعات در قانون آمده است، بند الف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه نیز به چیستی این شبکه پرداخته و شورای عالی فضای مجازی نیز بایسته های آن را مشخص کرده است.
این شبکه افزون بر برخورداری از امنیت و مدیریت یکپارچه و استفاده حداکثری از فناوری داخلی به دلیل استفاده از محتواهای فاخری که در کشور تولید می شود، فرهنگ را ارتقا داده و سلامت استفاده کنندگان را تامین می کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز شهریورماه امسال گفت: شبکه ملی اطلاعات از جمله زیرساخت هایی است که در تسریع روند توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی نقشی تاثیرگذار دارد؛ فرایندی که از 11 سال پیش در کشور مطرح شد اما تا آغاز دولت تدبیر و امید پیشرفت مطلوبی نداشت.
با آغاز دولت تدبیر و امید به دلیل تغییر رویکرد و توجه ویژه دولت به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و انتخاب آن به عنوان پیشران توسعه و توانمندساز بخش های دیگر، حمایت مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه ها و ماده واحده های پیشنهادی نیز شکل گرفت و فصل جدیدی برای توسعه این بخش به وجود آمد. 
معاون اول رییس جمهوری در آیین رونمایی از مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نیست بلکه خدمات را با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر، هزینه کمتر و امنیت بالاتر در اختیار مردم قرار می دهد. 
آنگونه که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین رونمایی از شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد پیش از دولت یازدهم، 90 درصد ترافیک کشور در بخش ارتباطات از خارج تامین می شد و فقط 10 درصد داخلی بود.
«نصرالله جهانگرد» اضافه کرد: اکنون این ظرفیت به بیش از 40 درصد داخلی رسیده و هدفگذاری برای رسیدن به 80 درصد است.
جهانگرد تاکید کرد امنیت شبکه ملی اطلاعات بسیار بالا است و کاربر بدون هویت در این شبکه نخواهیم داشت و حمله هکری نیز نمی تواند کاربران این شبکه را هدف قرار دهد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای نخستین بار در کشور معماری ارتباطات کشور با کمک داخلی ها اصلاح شد.
به گفته وی، امنیت در این شبکه شامل سه بخش پایداری، محتوایی و کاربری است.

بهره برداری مرحله ای از شبکه ملی اطلاعات
با گذشت چندین ماه از آغاز به کار مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات، امروز گام دوم آن با هدف تنوع بخشی به خدمات و رونق کسب و کارهای نوپا رونمایی می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چند روز پیش شبکه ملی اطلاعات را به نهالی در حال رشد تشبیه کرد و ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات محصول بخش دولتی به تنهایی نیست، بلکه مجموعه بزرگی از بخش خصوصی همت کردند و با فعالیت خود موجب توسعه این شبکه شدند.
وی گفت: شبکه ملی اطلاعات در آینده تاثیر بسزایی در پاک شدن فضای مجازی کشور و رونق کسب و کارها خواهد داشت.
در همین پیوند، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران نیز هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شبکه ملی اطلاعات با افزایش پهنای باند داخلی فرصت خوبی در اختیار کسب و کارهای داخلی کشور قرار می دهد و از نظر داخلی به توسعه آنان می انجامد اما مشکل اینجاست که کسب و کارهای داخلی با ارتباط جهانی توسعه می یابد؛ بنابراین توسعه پهنای باند داخل تاثیر چندانی در توسعه کسب و کارها ندارد.
«علی اکبر جلالی» تاکید کرد باید همانند توسعه پهنای باند داخلی، نگران توسعه باند اینترنت بین الملل نیز باشیم تا بتوانیم در تعامل موثر با جهان خارج رونق اقتصادی ایجاد کنیم.

کلام آخر
مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات با هدف رونق بخشی به کسب و کارهای نوین راه اندازی می شود.
اکنون جامعه ایران با شماری از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری های نوین ارتباطی روبروست و در حالی آن را پذیرفته اند که متولیان اصناف و تشکل ها با دید تردید به این نوع کسب و کارها می نگرند و حتی برای این کسب و کارها محدودیت هایی ایجاد کرده اند.
رونق کسب و کارهای نوین افزون بر فراهم شدن زیرساخت ها، به قوانین شفاف نیازمند است تا به یاری این نوع کسب و کارها بشتابد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر حمایت از این نوع کسب و کارها تاکید کرده و از همکاری سه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور در این باره خبر داده است با این همه، مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نهاد قانونگذار، باید آستین همت بالا زده و نسبت به تدوین قوانین خاص این بخش هرچه زودتر اقدام کند تا کسب و کارهای مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش یابد. 
این امر سبب افزایش سهم بازار کشور در اشتغال می شود.
از سوی دیگر، باید زمینه تعامل شرکت های داخلی با همتایان خارجی بیش از پیش فراهم شود تا گسترش هرچه بیشتر کسب و کار مبتنی بر آی.سی.تی رقم بخورد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 419
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران