پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306608 تاریخ : 1396/07/24-15:04:13
,6,
دلایل خودروسازان برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر

دلایل خودروسازان برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر

انرژی و برق ارزان‌قیمت نیز یک مزیت هزینه‌ای برای تولیدکنندگان است. نزدیکی جغرافیایی ایران به بازارهای هدف، قابلیت صادرات منطقه‌ای مقرون‌به‌صرفه را ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در صنعت به‌طورکلی و به‌طور اخص در صنعت خودرو باعث ایجاد شکوفایی و رونق اقتصادی خواهد شد. منابع داخلی باتوجه‌به وضعیت اقتصادی سال‌های اخیر کشورمان بسیار محدود است و بهترین راه برای کسب نقدینگی، آوردن سرمایه‌ و سرمایه‌گذاران خارجی به کشورمان است.

باید موانعی که در این بخش وجود دارد به‌طور کامل برداشته شود. تقریبا کشوری در دنیا وجود ندارد که بدون همکاری و حضور کشورهای دیگر، به شکوفایی و توسعه صنعتی رسیده باشد.

این موضوع را با وحید شقاقی، اقتصاددان در میان گذاشتیم.

 

آیا بدون حضور خودروسازان خارجی هم می‌توانیم به توسعه دست پیدا کنیم؟

خودروسازی بدون سرمایه‌گذاری خارجی امکان‌پذیر نیست. در کمتر کشوری می‌بینیم یک شرکت خودرو‌سازی بدون سرمایه‌گذاری، توانسته باشد مسیری که مد نظرش بوده است را طی کند.

 

برای ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها به چه چیزهایی نیاز داریم؟

طبیعتا سرمایه‌گذار تابع یک‌سری شرایط مختلف است. بخشی از این شرایط سیاسی است و بخشی دیگر سیاست‌هایی است که دولت در آن زمینه خاص درنظر می‌گیرد. بدیهی است هر زمان تغییری در این سیاست‌ها ایجاد شود، به تبعش یک‌سری عناصر سرمایه‌گذاری نیز تغییر خواهد کرد.

درحقیقت برندهای بزرگ دنیا برای اینکه بتوانند ذره‌ای از قیمت تمام‌شده خودرویشان را کاهش دهند، سرمایه‌گذاری‌های خودشان را به سمت مناطقی می‌برند که در کاهش هزینه موثر است.

به همین جهت آمریکایی ها به مکزیک می روند و سرمایه گذاری می‌کنند، زیرا نرخ دستمزد کارگر یک هفتم است.

 

کشورمان چه مزیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد؟

به نظرم مزیت‌های بسیاری در کشورمان وجود دارد که می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی را جذب کند. سطح میانگین دستمزد نیروی کار در بخش تولید خودرو در ایران سالانه 8100 دلار برمبنای نرخ ارز بازار است که 20 درصد کمتر از کارگران در ترکیه و 40 درصد پایین تر از سطح دستمزدها در مراکش و جمهوری چک است.

تعداد زیاد فارغ التحصیلان مهندسی در کشور (که مهندسی مکانیک یکی از رایج‌ترین آن است) نیز می‌تواند یک مزیت باشد. ایران از زنجیره عرضه داخلی نهادهایی همچون فولاد بهره‌مند است.

انرژی و برق ارزان‌قیمت نیز یک مزیت هزینه‌ای برای تولیدکنندگان است. نزدیکی جغرافیایی ایران به بازارهای هدف، قابلیت صادرات منطقه‌ای مقرون‌به‌صرفه را ایجاد می‌کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 346
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران