پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 303258 تاریخ : 1396/06/08-13:19:48
,17,20,
جذب سرمایه گذاری خارجی و ساماندهی بانک ها از اولویت های اقتصادی دولت منتخب

رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت:

جذب سرمایه گذاری خارجی و ساماندهی بانک ها از اولویت های اقتصادی دولت منتخب

برای توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی بانک ها باید وارد عمل شوند باید سود تسهیلات بانکی پایین بیاید پیشتر سود بین بانکی از 29 درصد به 19 درصد رسیده بود، یکی از برنامه ها ساماندهی بانک ها و صندوق های بازنشستگی و رفع رقابت ناصحیح و جلوگیری از انحصاری کردن معاملات و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهد بود .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رئیس جمهور روز گذشته طی گفت و گوی تلویزیونی با مردم، در خصوص انتخاب وزرا، جوانگرایی در کابینه و حضور بانوان، معرفی دو وزیر باقیمانده به مجلس، بررسی 3 ماهه عملکرد وزرا، سرمایه گذاری خارجی، برجام و شرایط فعلی آمریکا سخن گفت.

حسن روحانی در نخستین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما در آغاز دولت دوازدهم با تبیین فرایند تشکیل کابینه گفت: به طور طبیعی پس از انتخابات رایزنی ها را برای کابینه آغاز کردیم که البته مراحل قانونی آن پس از تنفیذ حکم از جانب مقام معظم رهبری و برگزاری مراسم تحلیف در مجلس طی شد .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک جلسه شورای هماهنگی در دولت یازدهم داشتیم و در دولت دوازدهم نیز خواهیم داشت که ممکن است ترکیب آن قدری متفاوت باشد، افزود: تصمیمات اساسی درباره مسائل اقتصادی دولت در جلسه شورای هماهنگی اتخاذ می شود و مقداری که لازم است ممکن است به شورای اقتصاد برود یا به شورای وزیران بیاید اما تصمیمات مهم و اساسی در این شورا اتخاذ می شود.

روحانی ادامه داد: وزرا هر کدام اختیارات قانونی دارند اما یک سری تصمیمات اساسی باید در بخش اقتصاد اتخاذ شود که به هماهنگی سطح بالاتری نیاز دارد و این هماهنگی را شخص رئیس جمهور انجام می دهد. شورای اقتصاد و دولت وظایف خاص خود را انجام می دهند ضمن اینکه وزرای اقتصادی هم با یکدیگر جلساتی را برگزار کرده و اکنون نیز برگزار خواهند کرد.

وی گفت: هر سه ماه یک بار عملکرد وزرا را مورد بررسی قرار می دهیم و حتی به سازمان برنامه و بودجه نیز دستور داده ام که درمورد واگذاری بودجه به همه دستگاه هایی که از بودجه دولتی استفاده می کنند هر سه ماه یک بار رسیدگی شود که آنها در چارچوب قانون به فعالیت ادامه دهند و اگر لازم باشد بودجه تخصیصی دستگاه ها را کاهش یابد.

رییس جمهور با بیان اینکه اگر قصد داریم کشور را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهیم و در کمال آرامش و امنیت زندگی کنیم همه باید در کنار یکدیگر باشند افزود: زیرا ما تفاوت رأی و نظر داریم و باید یکدیگر را یاری کنیم.همه مردم می دانند که این دولت به عنوان منتخب مردم روی کار آمده و دولتمردان نیز به خوبی می دانند چه وظیفه ای در قبال ملت ایران دارند. باید به همه مطالبات مردم و حقوق شهروندی آنها رسیدگی کنیم و در مقابل گفته های ملت ایران کاملا گوش شنوا داشته باشیم و برای اینکه به اهداف ملی دست یابیم ابتدا باید قوا در کنار یکدیگر باشند.

روحانی با اشاره به اینکه بدون کمک قوای مقننه و قضاییه نمی توانیم به اهداف دست یابیم و باید در این راه قوای قضاییه و مقننه ما را یاری کنند،گفت: همه مردم در این کابینه مشاهده کردند که چطور قوای مقننه و مجریه در کنار یکدیگر قرار گرفتند و همدیگر را یاری کردند تا 16 وزیر از مجلس با رأی اعتماد بالا خارج شوند به انضمام اینکه یک وزیر هم هماهنگی 3 قوه را بر عهده داشت به طوری که وزیر دادگستری را رئیس قوه قضاییه پیشنهاد می کند،  رئیس جمهور می پذیرد و به مجلس معرفی می کند و رای اعتماد می گیرد بنابراین ما یک نوع هماهنگی 3 قوه را در همین کابینه مشاهده کردیم.

13 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب بعد از برجام

وی افزود: بعد از برجام قدم های خوبی برای جذب سرمایه های خارجی برداشته شده و حدود 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب بعد از برجام داشتیم.

رئیس جمهور گفت: با اینکه  بانک ها نقش مهمی در اقتصاد دارند اما هنوز اقتصاد ما بانکی است، گرچه بازار سرمایه هم باید به میدان بیاید و بخشی از  سهم اقتصاد را به دوش بکشد. در سال 96 برنامه ریزی شده تا 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را  به بنگاه های کوچک و زود بازده ارائه کنیم.

روحانی به پاره ای از مشکلات بانک ها اشاره کرد و افزود : بانک ها سرمایه کمی دارند و دیگر اینکه این روزها وارد رقابت  ناسالمی شده اند که باید  جلو آن را گرفت به طور مثال یک بانک با برنامه ریزی پشت پرده دنبال سود بیشتری است و تصمیم می گیرد تا سود بانک دیگر را به بانک خود بکشاند .

وی ادامه داد: مشکلاتی در بخش بانک ها و موسسات غیرمجاز وجود داشت که گام هایی برای رفع آنها  برداشته شد، بانک ها هم  باید دیگر دست از بنگاهداری بردارند زیرا  بانک های ما  این روزها بنگاه داری هم می کنند، در مورد سود تسهیلات  بالای 20 درصد  می توان اینگونه گفت که فرد سرمایه گذار چقدر باید سود داشته باشد  که 20 درصد را به بانک بدهد .

رییس جمهور منتخب گفت : اگر بر مبنای تورم اقتصاد نگاه کنیم تورم ما طبق آخرین گزارش مرکز آمار به زیر 8 درصد رسیده، اگر سود بانکی کمی از تورم بالاتر باشد درست است مثلا 11 درصد و اگر سود سپرده  و تسهیلات هم  دو، سه درصد بالاتر از تورم باشد مثلا 15 درصد، قابل قبول است اما سود تسهیلات و سپرده در چارچوب  منطقی پیش نمی رود.

روحانی ادامه داد: برای توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی بانک ها باید وارد عمل شوند باید سود تسهیلات بانکی پایین بیاید، پیشتر سود بین بانکی از 29 درصد به 19 درصد رسیده بود، یکی از برنامه ها ساماندهی بانک ها و صندوق های بازنشستگی و رفع رقابت ناصحیح و جلوگیری از انحصاری کردن معاملات و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران