پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310543 تاریخ : 1396/09/18-13:51:22
,1,
توسعه قرض الحسنه و پله هایی که به سرعت طی می شود

در ابرار اقتصادی منتشر شد؛

توسعه قرض الحسنه و پله هایی که به سرعت طی می شود

باور قرض الحسنه ریشه در تاریخ ملی و مذهبی ایرانیان دارد و توجه به اینکه چرخ قرض الحسنه باید در کشور با سرعت بیشتری بچرخد ضروری است. هرچند بانک های زیادی در کشور فعالیت دارند که مدعی توسعه قرض الحسنه و توجه به این امر خداپسندانه هستند اما تعداد مجموعه های مالی که توجه به قرض الحسنه اولویت اصلی آن هاست بسیار کم است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری  بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، 22 آذرماه امسال سالروز تولد 10 سالگی بانک قرض الحسنه مهر ایران است. بانکی که باهدف هایی بزرگ تاسیس شد و در دهه گذشته فعالیت های مطلوبی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران از جمله بانک هایی است که با هدفگذاری دقیق بر موضوع قرض الحسنه از زمان تاسیس تاکنون توانسته فصل تازه ای از توجه به این سنت حسنه دینی را رقم زند. صرف نظر از بهره های مثبت معنوی که این مجموعه پولی و بانکی برای کشور دارد می تواند در حوزه اقتصادی هم برای اقتصاد کشور مفید باشد.

تمرکز منابع پس انداز قرض الحسنه در یک بانک و هزینه آن در موارد واقعی از یک سو و کاهش هزینه‌های سیستم بانکی از سوی دیگر از جمله مزایایی است که ضرورت وجود بانکی چون بانک قرض الحسنه مهر ایران را تبیین می کند.

این بانک با سرمایه اولیه 15000 میلیارد ریال با مشارکت 10 بانک بزرگ کشور توسط رییس جمهور وقت در 22 آذر ماه 86 افتتاح شد و کمتر از 9 ماه بعد موفق شد مجوزهای بانک مرکزی برای فعالیت رسمی را دریافت کند.

از ابتدا 300 شعبه بانک قرض الحسنه مهر ایران در کشور فعال بود و 1700 باجه نیز در شعب منتخب بانک‌های ملی و صادرات داشت و با تلاش هایی که در سال های اخیر صورت گرفت، هم اکنون دارای بیش از 530 شعبه و بالغ بر 3 هزار پرسنل در سراسر کشور است.

از زمانی که این بانک فعالیت خود را آغاز کرده توانسته است جایگاه ویژه ای در میان بانک های فعال کشور باز کند و اهداف از پیش تعیین شده را با سرعتی قابل توجه طی کند. در شرایط امروز اقتصادی، میان وظایف بانک ها تفاوتهایی وجود دارد،بانک های تجاری وظیفه دارند با جذب پول و منابع از سطح جامعه در مسیر تولید و توسعه اقتصاد و صنعت با پرداخت تسهیلات گام برداند.در کنار این بانکها برخی بانکهای قرض الحسنه همچون مهر ایران باید با جذب پولهای مردم به آنها تسهیلات کم بهره بپردازد .

بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف تأمین نقدینگی و رفع نیازهای ضروری اشخاص حقیقی و حمایت از نیازمندان و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقوقی که در امور خیریه فعالیت دارند ایجاد شد و در راستای حرکت به سوی عملیات بانکی اسلامی اکنون یکی از برترین بانک های کشور در جذب منابع قرض الحسنه است. علاوه بر این اهدافی چون تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در زمینه قرض‌الحسنه، اصول و مبانی اقتصادی اسلام و رشد آگاهی عمومی نسبت به آنان، جذب و تجهیز منابع مالی قرض الحسنه، کمک‌های بلاعوض دولتی و مردمی و اخذ وام قرض الحسنه از داخل و خارج از کشور و تخصیص آن به اشخاص واجد شرایط، الزام به رعایت قوانین و مقررات و چارچوب‌های مشخص توسط بانک قرض‌الحسنه، تسهیل در امور پرداخت‌ها، دریافت‌ها، مبادلات، معاملات و سایر خدماتی که به موجب قانون بر عهده بانک گذاشته می‌شود، تخصصی نمودن عملیات اجرایی قرض الحسنه، نظارت بر اجرای صحیح اعطاء قرض الحسنه به افراد واجد شرایط، ایجاد اعتماد کامل در سپرده گذاران مبنی بر مصرف منابع بانک در پرداخت صحیح تسهیلات قرض الحسنه و جلب همکاری آحاد جامعه در توسعه و فراگیر نمودن امور مرتبط با قرض الحسنه از جمله اهداف اولیه تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران بود که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در بسیاری از این اهداف پیشرفت های مطلوبی به وجود آمده هر چند تا رسیدن به نقطه ایده آل هنوز هم راه درازی باقی است.

اگر اصلی ترین وظیفه بانک قرض الحسنه مهر ایران را جذب منابع قرض الحسنه بدانیم بدون تردید باید اذعان کرد که این بانک در این هدف موفق عمل کرده و در راستای همین موفقیت هاست که مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران از رشد 50درصدی جذب منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران خبر داده و آن را بیانگر اقبال و اعتماد مردم دانسته است.

آمارها به نقل از مرتضی اکبری مدیرعامل بانک نشان می دهد که این بانک طی ده سال فعالیت موثر و مطلوب در کشور جایگاه خوبی پیدا کرده و رضایت نسبی در استان ها داشته ایم به گونه ای که در سال گذشته رشد منابع در این بانک 37درصد بوده و امسال نیز حدود 50 درصد شده است.

 با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور وجود بانکی چون بانک قرض الحسنه مهر ایران در کشور بیش از پیش احساس می شود چرا که خدمات، طرح های تسهیلاتی و سیاست های اعتباری بانک قرض الحسنه مهرایران با اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود شاخص های اجتماعی همسو است.

بانک قرض الحسنه مهرایران خاستگاه مردمی دارد و بدون شک تقویت آن منجر به تقویت مردم خواهد شد پس چه خوبست که مدیران بخش های دولتی و خصوصی آستین های همت را بالا بزنند و به مدیران این بانک برای جذب منابع بیشتر قرض الحسنه کمک کنند.

بدون تردید قدرتمند شدن بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک هایی از این دست می تواند منجر به افزایش قدرت بخش عظیمی از جامعه با استفاده از خدمات و طرح های تسهیلاتی حوزه قرض الحسنه شود.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 367
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران