پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 315293 تاریخ : 1396/11/23-10:16:46
,6,
تفسیر اشتباه از نامه مدیر کل گمرک در مورد ترخیص خودروهای وارداتی

خودروهای مانده درگمرک تا پایان سال جاری تعیین تکلیف می‌شوند

تفسیر اشتباه از نامه مدیر کل گمرک در مورد ترخیص خودروهای وارداتی

در صورت ارائه راه‌حلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک جمهوری اسلامی، این سازمان جلوی ترخیص خودروهای دپوشده با قیمت فوب بیش‌از 40 هزاردلار را نخواهد گرفت.این خودروها عمدتا از برندهایی همانند مرسدس، پورشه، ب‌ام‌و و لکسوس هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ بعد ازحدود یک‌ماه سرگردانی نمایندگی‌ها، وارد‌کنندگان و خریداران، در‌نهایت حدود سه‌هفته پیش رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد خودروهای با قیمت بیش‌از 40هزاردلار که در گمرکات کشور دپو شده‌اند، مجوز ترخیص از گمرکات را پیدا خواهند کرد. بعد از این اظهارنظر رئیس سازمان توسعه تجارت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به وزارت اقتصاد و امور دارایی درخواست کرد تا مجوز ترخیص خودروهای مانده در گمرک را که طی 6‌ماه بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش وارد گمرکات کشور شده‌اند، بدهد.

بدین ترتیب خیال وارد‌کنندگان، نمایندگی‌ها و خریدارانی که این خودروها را پیش‌خرید کرده بودند بابت ترخیص خودروهایشان از گمرک راحت شد. اما در هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گمرکات کشور از ترخیص این خودروها جلوگیری کرده‌اند و رئیس کل گمرک، نامه وزیر صمت را خلاف مصوبه هیات دولت دانسته است.

بدین ترتیب واردات خودروهای مانده در گمرک با قیمت بیش‌از 40‌هزار‌دلار با چالشی دیگر روبه‌رو شد. در حالی این خبر به‌سرعت دست به دست و بین مطبوعات خودرویی و غیر‌خودرویی تفسیر و باز نشر شد که اصولا اولین منبع انتشار این خبر تفسیر اشتباهی از پاسخ رئیس کل گمرک کشور به نامه وزیر صمت داشته است.

در نامه رئیس گمرکات کشور اعلام شده است که برای ترخیص این دست خودروها از گمرکات کشور ابتدا باید توسط وزارت صمت، ثبت‌سفارش انجام و بعد از آن کار خودروها وارد مرحله پرداخت تعرفه گمرکی و ترخیص شوند، اما به‌دلیل اینکه این خودروها هنوز ثبت‌سفارش نشده‌اند و سامانه ثبتارش امکان ثبت‌سفارش خودروهای با قیمت بیش از 40‌هزار‌دلار را حذف کرده است، باید از طرف وزارت صمت ابتدا راهکاری برای این مساله پیدا شود.

بدین ترتیب با بررسی دقیق نامه رئیس گمرکات کشور می‌توان نتیجه گرفت که گمرک توپ را به زمین وزارت صمت باز‌گردانده و اعلام کرده است که برای ترخیص این خودروها ابتدا باید مکانیزمی برای ثبت‌سفارش این خودروهای دپو‌شده در گمرک در‌نظر‌گرفته شود و نامه رئیس گمرکات کشور به معنی جلوگیری از ترخیص این دست از خودروها نیست‌!

اما اکثر کارشناسان و خبرنگاران حوزه خودرو بدون توجه به متن کامل نامه‌نگاری وزارت صمت و گمرک تنها به‌صورت تیتر وار به این موضوع پرداخته‌اند. در حالی که با بررسی دقیق می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که چنانچه وزارت صمت مشکل ثبت‌سفارش این خودروها را حل کند گمرکات کشور مشکلی برای ترخیص آنها با قیمت بیش‌از40هزاردلار که در طول 6ماهه بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش‌ به گمرکات رسیده‌اند، نخواهد داشت‌.

البته وزارت صمت درحال رایزنی برای حل این موضوع و پیدا کردن روش اجرایی ثبت‌سفارش این دست از خودروها بود که رای دیوان عدالت اداری برای باطل‌کردن مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی باعث شد کار تعیین وضعیت ثبت‌سفارش خودروهای با قیمت بیش‌از 40 هزاردلار موجود در گمرکات، فعلا به حالت تعلیق درآید تا وضعیت رای نهایی دیوان عدالت اداری درمورد ابطال مصوبه افزایش تعرفه وارداتی‌ها مشخص شود‌.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران